Dag allemaal,
Student en thuiswonend (23 jaar oud)
Vandaag ben ik geopereerd aan mijn keelamandelen. Ik heb mij van tevoren ingelezen op veel verschillende websites met heel veel horrorverhalen. Dit had ik achteraf beter niet kunnen doen, mijn goede moed verdween. Ik ging de operatie erg zenuwachtig in en wou zelfs dezelfde dag nog afzeggen.
Gelukkig zaten er ook een paar positieve ervaringen bij met veel tips. Zogezegd zo gedaan kocht ik waterflesjes (helft ijskoud en gevuld voor de helft met water zodat ik die later kon aanvullen), waterijsjes, en soep zonder kruiden, kwark of yogurht sloeg ik over want zuivel ben ik gevoelig voor. Ik liet mezelf door van familie en vrienden geloven dat het inderdaad zo is dat de positieve ervaringen minder snel gedeeld worden omdat mensen daar minder snel de tijd voor nemen.
Ik schrijf dit op mijn eerste dag en ik hoop dat ik de rest van de week(en) positief mag ervaren! Ik hoop dan ook dat degene die zich probeert in te lezen, positieve energie haalt uit mijn verhaal. Voor de een is het helaas een zwaardere herstelperiode dan voor de ander maar het is fijn om je in een van de verhalen te herkennen. Hoe mijn mening over de verhalen voor de operatie was is dan ook gekeerd, ik vind het nu fijn om te weten wat ik kan verwachten want dan kan het nu altijd meevallen.
Dag 1: 5/10
Voor de operatie heb ik een vanwege de stress een rust pilletje gehad en raad dit ook zeker aan. Ook heb ik een paracetamol en een zwaardere pijnstiller gekregen. Ik kwam duf uit de narcose en was erg misselijk maar ook hiervoor was snel een oplossing. Met vloeibare lepel yoghurt kreeg ik een tramadol toegediend omdat de pijn op dat moment best stevig was. Ik viel snel weer in slaap en merkte dat ik half sliep maar kon hierin wel veel rust vinden. Ik voelde een dof gevoel alsof er iets vast zat achter in mijn keel. Door mijn neus kon ik goed ademen dat is fijn. Ik dronk om het kwartier een slok water (ijskoud was het niet maar dat beviel mij eigenlijk erg goed). Ik had een koelkraag om waardoor de beursheid van de operatie snel zakte. Als tip geef ik mee blijven drinken en blijven koelen. Het ene waterijsje volgde na de ander waardoor slijm in mijn keel plaatsmaakte voor een meer aangenaam gevoel. Tegen de avond mocht ik naar huis.
Eenmaal thuis was ik redelijk duf en sliep ik snel. Ik zette een wekker en nam om het halfuur een slok water om mijn keel vochtig te houden, ik ben van plan dit voor de nacht ook te doen maar dan 1,5 uur. Ik heb als advies om bij het slikken van paracetamols ze plat te drukken met twee lepels op elkaar en te vermengen met een lepel vloeibaar koude voeding (ik had paprika soep maar yoghurt of appelmoes werkt ook). Bij de slok die je neemt hou de kin naar je borst dan slik je makkelijker. Ik heb een schema gemaakt met medicijnen inname zodat ik een spiegel kan opbouwen. De arts adviseerde mij namelijk om de pijn voor de zijn door de medicatie preventief te nemen. Zogezegd zo gedaan. Voor ieder is deze spiegel anders maar stuur vooral een bericht als je geïnteresseerd bent in mijn schema. Het is nu 10 uur en ik ga zo slapen, ik ben benieuwd naar de eerste nacht maar hoop dat ik deze goede moed vol houd.
Dag 2: 4/10
Ik had prima geslapen en ben elke 1,5 uur wakker geworden om een paar slokken water te nemen. Ik merkte dat dit voor mij heel goed werkte. Ik heb prima kunnen slapen. De rest van de tweede dag heb ik ook prima doorlopen. Ik heb koude soep kunnen eten. Dunne plakken gerookte zalm door er zachtjes op de sabbelen en een avocado ook. Ik wist dat dag 3 een beruchte dag zou gaan worden dus ik heb mezelf daar mentaal ook op voorbereid. Op dag 3 gaan de wonden helen en dat geen aangenaam gevoel. Ik wou dan ook vandaag zoveel mogelijk proberen te eten om mijn lichaam wat kracht te geven voor morgen.
Dag 3: 7/10
Deze nacht was schrikken. Ik dronk vooralsnog elk 1,5 uur water en nam zoals elke dag medicijnen op de gezette tijden om de spiegel aan te houden. Ik ben snachts wakker geworden en heb toch een tramadol genomen. De pijn is pittig! Maar omdat ik erop was voorbereid probeerde ik vast te houden aan het idee dat niet elke dag zo zou zijn. Het gevoel dat er iets vast zit in je keel, een brok. Je mond openen gaat moeilijk, slikken en drinken gaat stroef, praten is al helemaal niet gelukt. Ik heb zoveel mogelijk bedrust gehouden en proberen te slapen zo ben ik de dag doorgekomen. Waterijsjes, koelkraag en in de middag weer een tramadol.
Dag 4: 4/10 (’s nachts: 7/10 – overdag 2/10)
Ik had ‘s nachts het gevoel alsof het brok gevoel minder werd. Blij dat dag 3 waar de wonden helen erop zat. Maar helaas maakte dit ‘s nachts plaats voor een hele andere soort pijn. Ook hier had ik mezelf over ingelezen waardoor ik hierop voorbereid was. Het was een trekkende pijn in kaak, mijn oren en elke slok en slik voelde alsof er iets scherps langs mijn keel schraapte. Hoe ik in de eerste dagen normaal water prima vond maakte dat nu plaats van het verdovende ijswater. Aangenaam was het niet maar het werkte wel. Elk halfuur nam ik verder die nacht een slok en mijn ijskraag heb ik tweemaal verwisseld. Tramadol ingenomen en in slaap gevallen rond 7/8 uur. In de middag werd ik weer wakker en ik merkte dat de medicatie zijn werk deed. Voor mij was er geen oorpijn meer of een trekkende kaak. Ik had moeite met slikken maar niet anders dan bij een gewone keelontsteking. Vandaag heb ik dan ook in de middag alvast een soepje gegeten en vanavond zal ik dat ook goed. Medicatie op de vaste tijden en veel ijswater. Ik ben klaar voor de beruchte dag 5. Ook hier ga ik voorbereid op in omdat ik hierover heb ingelezen.
Dag 5: 6/10
Vanaf 5 uur wakker gelegen. Metaal smaak is niet te verdragen en had ook een sterke geur die ik niet wegkrijg. Wederom scherpe oorpijn en elke slok en slik doet pijn. Ik heb online gelezen dat dit erbij hoort want begon me zorgen te maken over een ontsteking. Dag 5 is inderdaad een zware dag maar niet zo erg zoals voorspelt. Voor mij viel het gelukkig mee. Met een tramadol erin viel ik rond 10 uur weer licht in slaap. Ondertussen serie gekeken en op mijn telefoon gescrold. De afleiding helpt enorm om niet te focussen op de pijn. Koelkraag en in de middag ging het weer. Ik at vandaag een smoothie want ik merkte dat ik mezelf ontzettend zwak en duf voelde. Aardbei, banaan, havermout en yoghurt om zo toch wat eiwitten en vitamine binnen te krijgen. Ik knapte hier ook gelijk van op (wegspoelen met ijswater). Ik hoop dat de korsten snel weggaan want ik ben het nu inmiddels echt wel zat. Ik merk dat de middagen goed verlopen maar vooral de ochtenden en avonden zijn voor mij zwaar. De rest van de dag voelde ik mij prima en in de avond ditmaal ook, ik hoop dat piek is geweest en de korsten zouden vanaf dag 7 langzaam moeten verdwijnen. Ik hoop het.
Dag 6: 2/10
Heel de nacht door kunnen slapen. Ik heb voor nu alleen nog een beetje een zere keel met slikken maar niet erger dan gewoon normale keelpijn. Ontzettend blij dat het herstel zo snel is gegaan. Dag 3 en 5 waren het zwaarst maar voor de rest was het dus gelukkig voor mij niet zo erg als al de andere horrorverhalen. Ik zie ook sommige korsten rustig loslaten in mijn keel en hoop dat de komende dagen op dezelfde manier verlopen. Er ontstaat op sommige plekken donker rood bloed maar het blijft op de plek hangen dus ik denk dat dat goed is? Eten gaat tot nu toe nog niet heel soepel maar dat zal na de korsten weg zijn vast veranderen. Voor degene die nog moeten succes! Ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaal hebben gehad.
TIPS
- Weet wat je welke dag kan verwachten dan zal de pijn de dag zelf meevallen!
- Bouw een spiegel op. Neem op vaste tijden vaste medicatie en vul bijvoorbeeld aan met sterke medicatie als de pijn toeneemt.
- Medicijnen innemen door twee lepels tegen elkaar aan te drukken met de pillen ertussen in. Op een lege lepel wat vloeibaars (voor mij koude soep maar alles werkt) dan de platgedrukte medicijnen erop en daarover weer een beetje vloeibaar. Hap nemen en kin naar de borst bij doorslikken.
- Ijskraag! Of een koud flesje drinken in een sok of theedoek.
- Ijswater vanaf dag 3 (vanaf de dagen dat de wond is geheeld) daarvoor was voor mij koud water voldoende. Vul voor ijswater je koelkast met halve flesjes water zodat je die met normaal water kan aanvullen
- Water drinken zoveel mogelijk, elk dag en nacht. Vooral de eerste twee nachten wakker worden om het 1,5 tot 2 uur om te drinken. Werkte voor mij heel erg.
- Waterijsjes let op dat ze niet te zoet zijn. De eerste paar dagen vond ik waterijsjes lekker maar vanaf dag 4 zorgde dat ook voor veel slijm.
- Als je ‘s nachts wakker ligt van de pijn probeer jezelf in te lezen in verhalen online. Doordat ik andere ervaringen las wist ik was ik kon verwachten en voelde ik mezelf niet zo alleen in de pijn. Als andere het hebben doorgemaakt dan kon ik het ook.
- Smoothie met benodigde vitamine (kijk uit met jus de orange) en daarna wegspoelen met ijswater. Door de smoothie kreeg ik weer energie en goed eten en drinken zorgt voor een snel herstel van de wonden.