What is your age and your weight?
You always can call the hospital or de Huisartsenpost for other meciation.
How mutch paracetamol and Brufen you are using now?
Zoals velen voor mij heb ik veel gehad aan deze site. Daarom ook mijn dagboekje dat ik heb bijgehouden. Ik ben nogal lang van stof dus mocht je alleen de tips willen lezen; die staan onderaan ;).
Al sinds ik me kan herinneren last van amandelstenen, snurken en vermoeidheid. De laatste maanden heel veel keelontsteking, wat onhandig is met mijn beroep waarbij ik veel praat. Doorslaggevend bij mij was het besef dat ik doorlopend een ontsteking in mijn lijf heb. Dit zorgde ervoor dat ik ondanks de heftige verhalen, toch de operatie wilde doen op 42 jarige leeftijd.
Woensdag 6 november werd ik geopereerd.
Alles ging soepel, narcose, operatie. Toen ik wakker werd voelde ik me fantastisch, alsof ik 20u aan 1 stuk had geslapen. Als dit het was...Toen ik weer terug op mijn kamer mocht, voelde ik de eerste steken al wel.
De verpleegster zei dat ik lekker wat ijswater mocht drinken. Lekker..... enthousiast nam ik een grote teug en het was als een klap in mijn gezicht.
Het ijswater deed zo een ongelofelijke pijn in mijn keel. Precies wat men omschrijft: scheermesjes in je keel. Toch bleef ze aandringen dat ik moest drinken voor het herstel. Al gauw kreeg ik een ijsje wat mij beter afging. Tranen rolden over mijn wangen en ik piepte zachtjes van de pijn (mind you: ik heb 2 hele heftige pijnlijke bevallingen gehad, dus ik weet wat pijn lijden is). Gelukkig kreeg ik een zetpil die de scherpste randen eraf haalde. Rond 17u ging ik naar huis. Ik dook meteen in bed en ging slapen. Ik sliep maar wel ook veel wakker en kermde dan: pijn pijn pijn. Van het ziekenhuis kreeg ik een pijnstilling schema: 3 x per dag 1000mg paracetomol en 4x per dag ibu, geloof ik.
Ik voelde me nog heel misselijk van bloed in mijn maag. Dat boerde ik de hele tijd op maar ik kon het ook niet opbraken, omdat ik het niet durfde. Gelukkig had ik een icepack om de nek die verlichting gaf.
Dag 1: pijnstilling (ibuprofen en paracetamol) genomen zoals voorgeschreven en nog een stuk of 10 raketjes. Deze dag kon ik alleen maar liggen in bed. In de middag bracht mijn man mij versgemaakte bottenbouillon en een wit bolletje. Dat was zo ongelofelijk lekker om iets op de maag te hebben. Daardoor kreeg ik weer meer energie en kon ik al die medicatie beter aan.
Dag 2: een prima nacht, niet megaveel pijn, medicatie genomen en steeds als ik wakker (om de 2u) werd nam ik water. Vandaag ook een omelet met fijngehakte spinazie, appelmoes en aardappelbloemkoolpuree gegeten.
Dag 3: wederom een prima nacht met veel kleine slokjes om de 2 u. Ik heb zelfs boerenkoolstampot met heel kleingesneden worst gegeten. Prikte wel dus elke slok wegspoelen met water. Ijsjes wilde ik niet meer want dat gaf veel slijm.
Dag 4: wakker geworden met helse pijnen aan mijn oren en kaken. Heb letterlijk de minuten afgeteld tot de medicatie. Wel veel kunnen eten vandaag: pastinaaksoep, een groentensmoothie, 2 pannenkoeken, een klein stukje zacht brood met kruidenboter. De korsten zijn echt zichtbaar wit en proeven metaalachtig en ruiken gewoon vreselijk. Vandaag moest ik niezen en ik dacht even dat ik van die pijn het loodje zou leggen, niet normaal pijnlijk.
Dag 5: korte nacht gehad met veel wakker worden. Veel last van mijn tong, die is heel dik alsof ik erop heb gebeten. Ook mijn neus was verstopt en ik heb last van een irritante kriebelhoest. Van ellende lig ik alleen maar in bed en zo nu en dan val ik in slaap om wakker te schrikken van de pijn. Praten lukt sinds de operatiedag nauwelijks.
Dag 6: pittigste nacht tot nu toe. Veel wakker en pijn aan linkerkant vd tong uitstralend naar oren. Veel hoest waardoor slapen moeilijk gaat. Rond 5 uur ging het niet meer en pijnstilling mocht pas om 8u. Ijsblokjes gezogen wat erg goed hielp. Wel havermout en spinazie gegeten, alles prikte maar ik moest op krachten komen. Nadat ik mijn ochtendmedicatie nam ging het beter. Douchen, haar wassen, bed werd verschoond en een paar hele goede uurtjes gehad. Klein stukje croissant, omelet spinazie en bottenbouillon gegeten. Knapte meteen heel stuk op. Wonden lijken ook iets minder heftig waardoor drinken veel beter ging. In de middag nog even geslapen, helaas weer veel hoest. Kwart bapao gegeten, was echt zalig.
Dag 7: redelijk geslapen, gevoel dat er wat korsten weg waren, meer slikruimte. Om de 2u wakker voor water. Om 6:30 wakker met pijn aan linkerkant van mijn gezicht uitstralend naar oren en kaak. Icepack en blokjes genomen. Hele dag pijn aan de rechterkant, gevoel dat de korst loskomt maar nog niet los is. Vandaag wortel zoete aardappel en aardappelpuree gegeten en een selderij, komkommer spinazie juice genomen. Pijn was gedurende de hele dag aanwezig. In de avond wat minder en dus een halve wrap met guacamole en gehaktsaus kunnen eten. Al dit eten gaf me een boost waardoor ik zelfs even beneden heb opgeruimd. Rond 20u wel weer wat meer pijn.
Dag 8: oke nacht, linkerkant stekend pijnlijk. Elke 2 uur wat gedronken maar wel goed geslapen. 7u was ik echt wakker en was het toch weer aftellen tot medicatiemomentje. Ik kan weer een zin mompelen en voel me ook beter om uit bed te komen. Voel de wilskracht en levensenergie terugstromen ,hahha. Ik heb een hele dag beneden gelegen en mee gegeten met mijn gezin aan tafel. Stampot met wortel aardappel en zoete aardappel. In de avond kwam de pijn vooral weer links terug. Maar ik kon goed blijven doordrinken.
Dag 9: best wel diep geslapen in de nacht, om de 3 u wakker voor water. Pas in de ochtend rond 7.30 pijn. Voor het eerst een ommetje buiten gemaakt en dumplings, pizza en groenten gegeten.
Dag 10: voor het eerst 4 uur geslapen. De linkerkant ziet er beter uit, mijn huig hing helemaal naar beneden en komt nu langzaam weer omhoog. Ik probeer weer hele zinnen te zeggen en heb vandaag de afwasmachine zelfs uitgeruimd. Ik merk dat ik moe ben maar ik probeer ook de medicatie af te bouwen en ben gestopt met ibuprofen. Ik eet een zachte wrap met veel groenten en guacamole.
Dag 11: volgens mijn man kijk ik nu pas weer normaal uit mijn ogen😂 ik eet weer mee met mijn gezin en merk dat al dat in bed liggen ook slecht voor mijn lijf is geweest. Alles is stram en stroef.
Pas na 12 dagen merk ik dat de heling echt inzet. Ik heb nog een week vrij omdat praten bij mij nog veel pijn doet. Mijn verhaal is wel lang genoeg dus hieronder de tips als je de korte versie wil lezen:
Tips:
-altijd een bak met ijsklontjes naast je bed, hierop zuigen zodat je verdoofd wordt en geen pijn hebt
-tijdens het slapen kwijlde ik veel dus had ik een handdoek naast het bed
-icepacks zijn zoo fijn en verkoelend
-blijf elke ochtend en avond je tanden poetsen en koop een keelschraper, zo haal je een deel van de viezigheid weg.
-iedere dag douchen, zo bleef ik me fris voelen.
-als dit lukt; blijf groenten en gezonde dingen eten. Als is het maar een smoothie. Zonder al dit eten was dit me nog zwaarder gevallen, ook omdat de medicatie je maag/darmen helemaal in de war maken.
-zorg aub dat er iemand voor je zorgt. Ik had dit NOOIT gered zonder de hulp van mijn man. Bij ieder is het verschillende maar als je op leeftijd bent en kinderen hebt, heb je echt hulp nodig.
-neem zeker twee weken ziekteverlof. Als je eerder beter bent, kan je altijd nog gaan werken.
-eet zo min mogelijk zuivel en suiker, dit ivm je wondheling.
Succes aan iedereen die hier nog doorheen moet en het klopt; het wordt echt beter!