Ik wil graag mijn ervaring met kinkhoest delen, omdat ik merk dat er vaak te licht over wordt gedacht, ook door instanties zoals het RIVM. Kinkhoest is echt geen griepje of verkoudheid. Het is vele malen erger en heeft mijn leven behoorlijk overhoop gegooid.
De hoestbuien komen om de haverklap en zijn zo heftig dat ik soms naar lucht moet happen en het gevoel krijg dat ik stik. Dit is niet alleen fysiek zwaar, maar ook mentaal heel traumatisch. Je slaapt amper omdat je constant hoestprikkels krijgt. De enige manier om de nacht een beetje door te komen, is door zittend te slapen. Dit is natuurlijk allesbehalve comfortabel en zorgt ervoor dat je nooit echt uitrust.
In het begin probeerde ik nog te werken en mijn dagelijkse routine aan te houden, maar dat bleek al snel onhoudbaar. De laatste week is het dramatisch snel achteruit gegaan. De uitputting slaat toe en het is moeilijk om de dag door te komen. Ik had nooit verwacht dat een ziekte zoveel impact op mijn leven kon hebben.
Kinkhoest is werkelijk een hele vervelende en onderschatte ziekte, vooral voor volwassenen. Ik hoop dat mijn verhaal anderen kan helpen om beter te begrijpen wat kinkhoest echt inhoudt en dat er meer aandacht komt voor de ernst van deze ziekte.
Hoi ik heb al eerder een bericht achter gelaten.
Ik zit nu in week 5.
Dus 2 weken aanloop en 3 weken hoesten.
Het leek een tijd niet beter te gaan, maar nu gaat het duidelijk de goede kant op. Het hoesten is minder en niet meer verstikkend. Wel snel moe nog. Volgens de norm ga ik nu de 3e fase in met nahoesten. Het voelt nu alsof dat mee zal vallen.
Voor iedereen die er nu mee kampt: sterkte, je komt er weer bovenop!
Heeft de paardenmelk gewerkt? Misschien wel. Maar dat zal ik nooit zeker weten want ik heb geen idee hoe het zonder gelopen zou zijn. Als je de 30 eueo kunt missen zou ik het proberen, baat het niet dan schaad het niet.
Op wikipedia lemma paardenmelk staan hierover 2 tegenstrijdige voetnoten. De ene can stichting skepsis: grite onzin. De andere een wetenschappelijk arrikel met mogelijke werkingsmechanismen, maar zonder statistisch onderzoek bij kinkhoest patienten met en zonder paardenmelk.
Ik ieder geval geloven de verkopers er zelf wel in: die doen hun best om het supersnel op te sturen als je aangeeft dat je kinkhoest hebt. Ik had die van Sand.
Sterkte allemaal!
Even ter verduidelijking:
Ik bedoel dat st skepsis haar oordeel is dat paardenmelk grote onzin is, niet dat ik het onzin vindt.
2e bijlage. Op 9 juni ook al wat geplaatst, het leek toen de goede kant op te gaan. Nu sinds 20 juni weer slechter, lijkt alsof er een verkoudheid bovenop is gekomen, ineens weer verstopte neus, hard hoesten en stikbuien s nachts en overdag. Sinds twee dagen weer aan de codeine op aanraden van de huisarts, dat lijkt het iets te dempen.
Vind het wonderlijk dat het lijkt alsof het gewoon weer opnieuw begint. Iemand dat ook gehad?
Zit nu denk ik in week 9 en wordt er behoorlijk moedeloos van.
Nogmaals de vraag: zijn er mensen inmiddels genezen en hoe lang duurde het?
Mijn dochter van 3 heeft in de maanden maart, april en mei kinkhoest gehad.
Rond 25 mei genezen.
Nu heeft haar zus haar aangestoken met een verkoudheid en hoest. En opeens zijn sinds een paar dagen de kinkhoest klachten weer terug. In de nachten elk uur hoesten met stik geluiden.
Is dit normaal??
Anybody??
Dit lijkt op wat ik hierboven heb beschreven. Enige tijd verbetering en dan opnieuw beginnen, geen idee hoe lang dit duurt maar wel herkenbaar, alsof je vatbaarder bent voor andere virussen.
Ja, je kunt genezen. Zelf ben ik inmiddels genezen, hoewel qua conditie en longinhoud nog opbouwend. Nu nog af en toe wat hoesten, maar dat is peanuts met hoe het was en dat kan in mijn geval ook astma zijn. Vanaf februari ziek geweest. Daarvoor vanaf medio december verergerde astma. Ik heb 'gewoon' gewerkt, wel vaker vanuit huis om wat rust te kunnen pakken en minder reistijd te hebben.
Diagnose kinkhoest is pas eind mei gesteld (dmv bloedtest), want kinkhoest lijkt erg op astma qua verschijnselen (ja, ook het stikken). Ik ben bij de longarts onder behandeling en heb astma medicijnen. Na ca 3 maanden kreeg ik weer energie. In eens, zo leek het. Conditie nog niet op peil, rustig aan opbouwen, want als ik te veel doe merk ik dat (moe). Succes en sterkte!
Ja idd klaasje.
Maar mijn dochter had nu bijna een maand geen last meer. Dat is toch gek.
Ik.ga wel weer even langs de dokter.
Misschien kan een longarts er even naar kijken.
Iedereen sterkte gewenst!
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
2e reactie
Nu 3 maanden verder na de eerste hoestaanval.
Ondertussen ben ik 2x verkouden geworden en dan begint het weer, veel hoesten en veel slijm. Helaas heb ik te kampen met ontzettende vermoeidheid. Ik kan maar halve dagen werken en in de middag lig ik een paar uur te slapen. Mijn conditie is beneden peil. Als ik moe word beginnen ook de slikklachten. Alsof het klepje in de keel niet goed sluit. Ook bij veel etenswaren denk ik 2x na. Jus en thee doen mijn keel niet veel goeds.
Bij elke hoestaanval staan mn vriend en ik voor elkaar in opperste gereedheid klaar; gaat het wel goed? De angst van de stikaanvallen zit er bij ons nog goed in. Volgens de huisarts is het gewoon uitzieken en veel rusten, (bloed was goed) maar na 3 maanden dacht ik er vanaf te zijn. Helaas is het de vermoeidheid die maar niet weggaat. Zijn er nog meer mensen die de 100 dagen voorbij zijn en hier nog steeds mee kampen?
Beste mensen…wanneer stoppen die stikaanvallen? Ik heb het idee dat mijn omgeving denkt dat ik me aanstel maar het liefst zou ik een tracheastoma willen. Ik durf niet meer te slapen en ben panisch voor ook maar het kleinste kriebeltje.
Dennis, ik heb sinds ik opnieuw stikaanvallen kreeg 3 x per dag 10 mg codeinefosfaat genomen en dat zorgde ervoor dat ik na 4 dagen geen last meer had. Wel nog steeds verkouden, last van de keel en losse hoest maar het naarste stuk is weg. Wellicht helpt dat voor jou ook?
4 maart begon de ellende.
Ik ben nu nog steeds niet klachtenvrij, merk dat ik nog veel last heb van slijm in keel. Meerdere mensen hier last van?
Heel herkenbaar van de slijm A. Meeste klachten zijn bij mij ook voorbij behalve de slijm. Bij mij begon het op 1 mei.
Dank voor je reactie Klaasje! Codeine gebruik ik, net als paardenmelk en vitamine C. Heb alle tips maar opgevolgd. Was 3 dagen van het stikken af maar helaas begint het weer. Vooral bij hoesten, maar ja, soms zit er zo veel slijm dat je het wel kwijt moet. Heb veel aan de ademhalingstips gehad, iets minder paniek. Maar de nachten zijn vreselijk. Lig rechtop maar elke keer als ik net ontspan en in slaap val krijg ik weer geen lucht. Weet ook dat het echt weer over gaat maar ben er zo klaar mee. De medische wetenschap kan zo veel, maar iets om die verstikking aan te pakken lukt niet. Totaal niet serieus genomen.
Bij mij begon het 10 april, koorts en heftig hoesten als op dit forum veelvuldig beschreven. De intensiteit nam wel af maar zo nu en dan nog heftige hoestbuien. Ik dacht dat ik bijna af was tot vorige week opnieuw heftige klachten met een dag koorts. Opnieuw slijm en hoesten, verkouden en heel snel vermoeid. Ik word er zo langzamerhand moedeloos van.