Zijn er hier ook mensen die negatief getest zijn maar wel soortgelijke klachten hebben. Al sinds half maart ziek, eerst veel hoesten met benauwdheidsklachten. Nu nog steeds benauwdheidsklachten en slijm.
Ik ben opzoek naar mensen waar de klachten (zo goed als) voorbij waren en nu weer terug komen. Dus meer hoesten en weer slijm. Heb gelukkig nog geen aanvallen maar hoest wel weer de hele dag. Zijn we nu dan ook weer besmettelijk of valt dit gewoon weer onder de 100 dagen hoest?
Helaas heb ik corona. Dat verklaard dat de klachten terug waren.
Hier het hoesten ook weer terug met heel veel wit slijm. En blijf maar benauwdheid, gebruik heel veel pufjes.
Lotgenoot
Om jou vraag te beantwoorden, ik ben negatief getest met een bloedtest, mijn dochter dubieus. Zeg t maar is toch vaag allemaal maar precies dezelfde klachten als de mensen hier beschrijven. Hoorde via via dat een test zoals een corona test wel betrouwbaarder is en dan wel positief kan zijn terwijl bloedtest negatief is.
6 weken geleden begon het bij mij met een verstopte neus, net als bij een gewone verkoudheid… dat duurde ruim een week en ging langzaam aan over in een met snot verstopt oor en gigantische hoofdpijn (corona testen waren negatief), dus ik verweet het aan de airco van de auto. Ik had niet echt koorts, maar werd elke ochtend ‘warm’ wakker… alsof je in een sauna hebt gezeten. Dat zwakte wel af in de loop van de dag. De week erna begon het hoesten… van het een op het andere moment en die eerste paar weken blaf je gewoon lucht weg, zonder dat er ook maar iets druk achter zit. Je hoest je hele keel schraal. M’n enige advies… slokje water proberen.. ontspan je schouders. Bisolvon en hoestdrank hielpen totaal niet. Toen verdween bij mij ook m’n smaak en geur (dus wederom dacht ik: ja hoor corona… maar helaas.. en dat had ik veel liever gehad). ‘‘s nachts word ik regelmatig wakker met braaksel in mn mond… dat is zo zuur en ranzig, maar ik probeer het meteen weg te slikken en incasseren, omdat ik geen zin heb in het verschonen van al het beddengoed.
Ik time weleens in de auto (met de tijd van de radio) hoeveel tijd er tussen de hoestbuien zit… circa 5-6 minuten.. inmiddels hoest ik wel snotterig slijm op, wat ik zoveel mogelijk wegspuug, maar het is niet vies om door te slikken.. dit slijm maakt het hoesten gelukkig minder pijnlijk. De neusverkoudheid en het verstopte oor zijn er nog steeds… heel irritant. Ik kreeg door sommige hoestbuien tintelende vingers… zuurstofgebrek.. maar dat kan ook deels komen doordat je na een hoestbui extra gaat ademen en soort van hyperventileert.. tip: blijf over je buik ademen en ontspannen. Wat kun je verwachten bij de huisarts; de assistente scheept je af met: ‘verkoudheid kan wel 6 weken duren’, corona heerst, heb je geen koorts? Dan valt het nog wel mee… ben je tussendoor benauwd? Nee? Dan valt het nog wel mee…
De huisarts zelf onderzoekt je zuurstofgehalte met een vingerklem, luistert naar je longen om longontsteking of andere longproblemen te diagnosticeren. Daarna worden ontstekingswaarden gemeten. (Die zouden verhoogd zijn bij een longontsteking… maar bij kinkhoest zijn ze gewoon laag-normaal) Bloed onderzoek kan kinkhoest aantonen, wat mij wel gerust stelde. Als dat niet zichtbaar is, dan is een longfoto verstandig om iets op te sporen wat niet in het bloed te zien viel…
Sterkte allemaal🙏
Update 3: inmiddels op dag 92 en zojuist voor het eerst weer een flinke wandeling in de Belgische Ardennen gemaakt. Conditie is nog niet fantastisch maar ik kom er met een enkele droge hoest toch aardig door en het was echt een enorm steil pad.
Het lijkt nu echt op z’n retour maar ik klop m even af. Eerder na inspanning direct een hoestbui, nu dus niet.
Volhouden mensen, het wordt beter!
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hoi mensen
Toch weer even een update. Ik dacht dat het beter ging in mijn laatste bericht. Maar het zijn eerder soms betere dagen en soms zitten er ook slechte bij.
Ik zit nu op dag 75. Het hoesten is minimaal maar ik ben vanaf de middag vaak helemaal kapot. Of er een deken over je heen gaat. Dof duf. Je kunt alleen nog maar slapen.
Ik denk dat ik er wel iets meer van snap.
Kinkhoest circuleert eigenlijk altijd wel.
De bacterie overleeft 6 dagen buiten hef lichaam en kan ook tegen veel schoonmaakmiddelen.
3% van de hoestende mensen heeft kinkhoest maar dit wordt nooit herkend en is ook niet belangrijk want iedereen heeft en houdt dus basisresistentie dus de bacterie in de kiem smoort.
Het sluimert.
Maar ik denk dat de lotgenoten hier op het forum een heftiger besmetting hebben gehad. Veel bacterien ineens.
Ik werd van dichtbij hard aangehoest door iemand in de top van de besmettelijkheid. (Week 2, kon hij niks aan doen, domme pech)
Dan breekt de kinkhoest door omdat de basisresistentie het niet kan bijbenen. De toxines die de pertussis bacterie maakt o.a. ptx, hebben een breed en langdurig signaal atp/energie insuline verstorend effect en veroorzaakt bv leukocytose.
Er zijn ook nog 3 anderen toxines betrokken. Doorgebroken is het best een ernstige ziekte. Dit is dichter bij mijn ervaring.
De ptx wordt maar langzaam afgevoerd.
(Ptx splitst in sub a en b, sub a blijft lang aanwezig en schadelijk)
De nieuwere kinkhoest variant maakt ook nog erns 3x meer ptx aan dan de oude.
Hoe ik dit weet?
Ik weet het absoluut niet zeker. Ik ben geen arts.
Ik heb wel alles gelezen en gecombineerd wat los en vast zat. ook veel van pubmed, wetenschappelijk onderzoek. Omdat ik echt niet begreep wat me overkwam. Misschien zit ik er ook helemaal naast.
Ik post hier later weer een update.
Wie meer wil weten kan ik links sturen ik heb ze bewaard.
Natuurlijk ben ik benieuwd of er hier meer mensen zijn die zich onbegrepen voelen en ook fiks besmet zijn in het begin.
Wat ik ook merk is dat goed bljjven eten en iets meer suiker ook helpen.
Houd vol!
Hoi
Aanvullend: heb je lange moeheidsklachten na kinkhoest?
Ga een uur in de sauna zitten!
ptx sub a blijft maandenlang. Alleen temp boven 37 graden breekt het af. Dus heb ik een sauna geprobeerd.
De volgende dag: HERBOREN!
Misschien werkt stomen onder een handdoekje ook?
Sterkte!
Begin mei besmet met kinkhoest, bij mij niet bevestigd, maar bij mijn vriendin wel. Ernstige verkoudheid gevolgd door nachtelijk hoesten. Dat ging na week 4/5 steeds beter, dus ik dacht, ik ben er weer. Toen kreeg ik gordelroos. Daar ook weer goed ziek van geweest. Mogelijk te maken met de lage weerstand die tegen de kinkhoest aan het vechten is? Vervolgens werd ik weer erg verkouden en kwamen de hoestbuien ineens terug. Ook dat ging weer over. Bijna 3 maanden later inmiddels en wéér ernstig verkouden met hoestbuien. Ik vraag me af of het de kinkhoest weer kan zijn. In ieder geval nu al bijna 3 maanden constant ziek, terwijl ik normaal nooit ziek ben!
Hi allemaal,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met richting van de diagnose.
Sinds begin mei hoesten, paar weken later in de nacht stikken en slijm, 3 weken lang maar 3 uur geslapen. Rib gebroken + rib gekneusd. Antibiotica en prenison test negatief. Kinkhoest test 5 juli ook negatief. Astma spiro negatief (maar niet definitief ik slikte nog antibiotica).
Gebruik nu Neusspray en puf met micro dosis prednison + hooikoorts tablet + montelukast (astma medicijn). Inmiddels enkel in de avond nog benauwd en nog wel erg moe. Vanaf dat ik montelukast slik is het erge hoesten en slijm gestopt en kan ik weer slapen. Echter die benauwdheid en piepende ademhaling komt vanaf 18:00 uur om de hoek kijken. Nog steeds weinig energie en moeite met praten en ademen tegelijk.
Stiekem hoop ik toch op kinkhoest aangezien daarvan genezing mogelijk is en astma chronisch is. Maar de test was negatief destijds (te laat getest) en de astma medicijnen werken, maar misschien vooral op de allergie? Gezin heeft lang en met slijm gehoest dus wij gaan ervan uit dat kinkhoest wel is langs geweest. Alleen bij mij was het veel erger.
Ben wel blij dat ik weer kan slapen. Wat een dieptepunt was dit. Mentaal en fysiek aan de grond. Partner was bezig met haar eigen behoeften en steun was mijn vader. Huwelijks crisis erbij want ik voelde me zo teleurgesteld en alleen. Dit forum hielp de klachten waren herkenbaar. Dieptepunt opende ook mijn ogen over het huwelijk en hoeveel stress ik ervaar. Al jaren. Nu pas kwam ik voor mijzelf op. Inmiddels gaat ze in therapie. Ik weet niet of dit goed gaat uitpakken het vertrouwen ontbreek en ik zie te veel. Maargoed we gaan het zien. Die stress hielp niet bij de stik aanvallen 😅
Astma of kinkhoest. Thats the question.. en afbouwen met medicijnen voel me nu een wandelend chemisch vat 😂
Wat ik bedoelde:
- spiro astma test negatief (maar niet uitsluitend omdat ik antibiotica slikte volgens de longarts)
- kinkhoest test negatief (maar misschien niet uitsluitend omdat die te laat was? Hoelang is dat via de huisarts aan te tonen?)
- montelukast heeft verbetering geleverd, zou dat bij kinkhoest ook zo zijn geweest?
Ik zit te puzzelen, de diagnose en onzekerheid houden me bezig. Zit nog lang niet op het niveau van vroeger en hoe drukker de dag hoe benauwder de avond. Hoop zo dat ik over een tijd weer meer energie heb en weer meer mezelf weer kan zijn. Met toch wat angst voor astma.
Wie weet hebben jullie advies of een inzicht.
Bedankt allemaal en succes en sterkte
Voor zover ik weet zijn er 2 tests voor kinkhoest.
Maar let op: ik ben een leek, geen arts.
Zo begrijp ik het:
1. Pcr, zoals de coronatest met wattenstaafje.
Werkt alleen in de eerste 3 weken van de ziekte
2. Bloedtest, ook bekend als serologie.
Werkt van week 3 tot 8, maar in week 5 is hij mogelijk al flink onbetrouwbaar.
Kweek kan ook maar dat is ongeveer gelijk aan 1.
Week 1 is de 1e week van fase 1 van de xiekte waarin je niet veel meer merkt dan een verkoudheid. Dus voor pcr moet je er snel bij zijn. Ik was dat, bij huisarts, uitslag positief.
De serologiemoet soms herhaald worden want is vager.
Na 8 weken is het niet zo nuttig meer.
Zie vooral ook het duidelikke plaatje in
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/kinkhoest#index_Diagnostiek