Hoi,
2 jaar geleden heb ik een echo laten maken van een vergrote lymfeklier in de hals, er werd toen aangegeven dat een vergrote lymfeklier gezien werd. Zou niet suspecte reactieve klier zijn, bloedwaardes normaal. Deze is nooit meer weggegaan. Omdat ik dit gek vond afgelopen maand weer een echo laten maken en bloedonderzoek. Bloedwaardes normaal, op de echo werd een reactieve klier gezien van 8 mm. Ik vind het vreemd dat deze klier nu al langer dan 2 jaar opgezwollen is, zonder reden en terwijl mijn ontstekingswaardes niet verhoogd zijn.
Ook heb ik nu al 4 maanden last van constante vage buikpijn linksonder in mijn buik, waar 2 bultjes te voelen zijn. Hiervoor heb ik ook een echo gehad en dit zouden ook 2 reactieve klieren zijn met maximale korte as van 5 mm. Deze zouden tevens niet suspect zijn. Terwijl deze nu al 4 maanden aanwezig zijn zonder enige aanleiding en wederom normale bloedwaardes en ook ontstekingswaarde.
Ik heb het gevoel dat ze gemakkelijk zeggen dat het een reactieve klier is. Mijn huisarts gaf aan dat als het kanker zou zijn ze dit op de echo's hadden gezien, ik lees echter dat dit helemaal niet uitgesloten kan worden op basis van een echo. Of kunnen ze dit wel op deze manier uitsluiten door wat ze zien op zo'n echo? Verder heb ik naast de opgezette lymfeklieren in hals en onderbuik, de vage buikpijn linksonder, alleen last van vermoeidheid (wat natuurlijk veel redenen kan hebben).
Ik werd verwezen naar de MDL arts ivm vage buikpijn en krijg hiervoor een colonoscopie, die arts gaf ook aan het vreemd te vinden dat die lymfeklieren in hals maar ook onderbuik langdurig vergroot zijn zonder aanleiding.
Reactieve lymfeklieren kunnen wel jaren aanwezig blijven, vooral als je er teveel aanzit.
Met een echo kunnen afwijkingen worden gezien die dan aanleiding zijn om verder onderzoek te doen. Bespreek het opnieuw met de arts