Ik heb ondertussen al een drietal jaar een erg groot gezwel (de grootte van een druif) in mijn hals zitten, vlak onder mijn kaak. Twee jaar geleden ging ik daarvoor naar de dokter, die dacht niet dat het een lymfeklier was. Toch baart het me zeer erge zorgen. Het gezwel heeft een licht ovale vorm, ik kan het een klein beetje bewegen en het voelt vrij hard aan. In die drie jaar liet ik twee maal een gewoon bloedonderzoek uitvoeren, de uitslagen bleken normaal. Toch vind ik hier geen rust in omdat lymfeklierkanker blijkbaar zéér onopgemerkt voorbij kan gaan, veel patiënten hebben geen afwijkende bloedwaarden. Naast het gezwel in mijn kaak heb ik ook dikkere klieren in mijn oksels. Daarbij heb ik ook zeer veel last van weinig eetlust, afvallen, extreme misselijkheid en moeilijk ademen als ik lig. Ik ben 21 jaar en ik lees tegenwoordig heel veel over jongeren met lymfeklierkanker, ik ben echt doodsbang. Wat denkt u, zou ik drie jaar kunnen rondlopen met kanker zonder erge symptomen? Of zou ik dan ondertussen al afwijkende bloedwaarden moeten hebben en klachten als extreme vermoeidheid etc?
Zou je niet beter gewoon naar de huisarts kunnen gaan en naar de bobbel laten kijken en over de andere klachten die je noemt te praten?
Die kan je na fysiek onderzoek beter vertellen of er echt iets aan de hand is of dat je klachten door je angst veroorzaakt worden.
Je huisarts kan je dan ook helpen bij je angst om kanker te hebben of te krijgen.
Ik ben inderdaad van plan deze week langs de huisarts te gaan en te vragen voor een scan of biopt van de klier(en). Toch vind ik het lastig omdat mijn klachten vaak worden toegeschreven aan mijn angststoornis. Ik ben heel vaak misselijk, ben veel afgevallen, heb vaak last van buikpijn en nu sinds een tweetal maanden gaat ademen moeilijker. Dit zijn in principe symptomen die je vaak terug ziet komen bij lymfeklierkanker, maar ik weet zeker dat mijn arts dit niet serieus zal nemen omdat hij ook op de hoogte is van mijn angststoornis. Ik heb dus helemaal geen zin om te smeken voor verder onderzoek. 🙁