hallo, ik heb even een vraagje.
ik heb nu sinds 2 maanden last van een spier aan de linkerkant van mijn borst ter hoogte van mijn oksel. de spier die langs je zij loopt zegmaar.
hart en long problemen zijn al uitgesloten maar ik ben zelf een beetje bang voor een weke delen tumor.
de klachten zijn namelijk erg pijnlijk.
maar nou is er van de week een thoraxfoto gemaakt waar niks op te zien is. is een weke delen tumor daarop zichtbaar? ik vind het zowiezo raar dat je tumoren kunt zien op een thorax. weet iemand hoe dit kan?
ik heb buiten die pijn bij bewegen en bij inspanning nog een drukkend gevoel op mijn borstkast en een gevoel van band om de borst. maar het zijn geen hartproblemen. ik heb het gevoel dat er iets tussen zit (tumor?)
zijn er vrder nog verschijnselen die je dan moet hebben buiten deze klachten? moeheid ofzo?
liefs anne
Voor aanvullende diagnostiek ter uitsluiting van een tumor is er meer aanleiding nodig dan 'last van een spier'. Hoe vervelend ook, dat is onvoldoende om verder te zoeken naar iets ernstigs als weke delen tumoren.
Als een arts het nodig vindt hier verdere diagnostiek naar te doen dan moet er sprake zijn van meerdere signalen die kunnen wijzen op een maligmiteit.
Deze klachten kunnen wijzen op kanker:
1. Blijvende heesheid of hoest, eventueel met bloed in opgehoest slijm.
2. Slikklachten: als slikken pijn doet, het eten slecht zakt of blijft steken.
3. Nieuwe of veranderende moedervlekken (vorm, omvang, uiterlijk, jeuk of bloeden).
4. Een schilferend plekje of bobbeltje op uw huid.
5. Een verdikking of bobbel(tje) ergens in uw lichaam, bijvoorbeeld in de borst(en), zaadbal(len), hals, oksel, lies of elders in het lichaam.
6. Vrouw: Ongewoon vaginaal bloedverlies of abnormale afscheiding buiten de menstruatie om.
Man: zaadbalklachten.
7. Blijvende verandering in de stoelgang zonder duidelijke aanleiding, of ongewoon bloedverlies en/of slijm bij de ontlasting.
8. Veranderingen bij het plassen zoals moeilijker kunnen plassen, vaker moeten plassen, pijn bij het plassen of bloed in uw plas.
9. Gewichtsverlies zonder aanleiding.
We willen u stimuleren tot tijdige actie als u een klacht hebt die kan wijzen op kanker.