hoi ben heel erg bang,ben bang dat ik baarmoederhalskanker heb!
soms als ik sex heb gehad heb ik vaak een klontje bruinig bloed,en vaak last in me onderbuik,en branderig gevoel bij et plassen.
wat zijn de symptomen hier van kunnen jullie me dr een paar geven AUB
heel erg bedankt.gr jil
gewoon even een uitstrijkje laten maken. Dan weet je tenminste iets. Nu blijf je toch maar ongerust! Succes. Brenda
Elk jaar wordt in Nederland bij ongeveer 585 vrouwen baarmoederhalskanker vastgesteld. Baarmoederhalskanker komt voor bij vrouwen van alle leeftijden, maar het meest bij vrouwen van 30 tot 50 jaar.
Veranderingen aan de cellen van de baarmoederhals leiden in eerste instantie niet tot klachten. Meestal is het eerste verschijnsel dat een vrouw opmerkt, een ongewone, bloederige afscheiding. Het hoeft niet altijd om een echt duidelijke bloeding te gaan. Als er maar een beetje bloedverlies is, geeft dat een bruinige afscheiding. Soms merkt een vrouw alleen maar wat bruine veegjes.
Ongewoon bloedverlies is bloedverlies buiten de normale menstruatieperiode, bijvoorbeeld:
Tijdens of vlak na geslachtsgemeenschap, een zogenoemde 'contactbloeding'.
Tussen twee menstruaties.
Een bloeding na de overgang. Vrouwen verwarren dit wel eens met het plotseling terugkeren van de menstruatie. Maar als een vrouw al geruime tijd, ongeveer een jaar, niet meer heeft gemenstrueerd, is zo'n bloeding geen gewone ongesteldheid.
Deze klachten kunnen ook andere oorzaken hebben, maar zijn altijd een reden om uw huisarts te raadplegen.
Lees hier verder over het uitstrijkje en ander onderzoek: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp?objectid=2561
Meer vragen en antwoorden over Bruine afscheiding:
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=bruine+afscheiding&sa=Zoeken#1222
Van de Nederlandse vrouwen van achttien tot dertig jaar is 11,8 procent besmet met één of meerdere van de HPV-virussen, die een verhoogd risico kunnen geven op baarmoederhalskanker later in het leven. Een besmetting met HPV 16 of HPV 18 komt voor bij respectievelijk 2,8 procent en 1,4 procent van deze leeftijdscategorie. Dit zijn de twee HPV-virussen, waartegen preventief vaccineren mogelijk is.