Mijn handen leken eindelijk rustig. Vrijdag 16 aug weer gesmeerd en 24 uur laten intrekken. Daarna gedoucht en gescrubt om eventuele restjes van mn lichaam af te krijgen.
Alleen kreeg ik ineens een dikke jeuk aanval op mijn handen.
Vraagje aan de kenners (helaas)... Is dit een gangetje van de schurftmijt? Zit tussen duim en wijsvinger. Heb al gesmeerd met permetrine op advies HA. Nog geen officiële bevestiging van schurft via dermatoloog. Heel veel last van de zalf gehad, dus wil nu eerst 200% zeker weten dat het schurft is.
Hoi, hier ook last van schurft, al 6 maanden bezig met smeren en tabletten. Het wordt nu minder, heb gemerkt dat het beter gaat na zout baden, ik gebruik dode zee zout. Heb nu ook tea tree in bad erbij gedaan even afwachten dus of het gaat helpen, resultaten van anderen gelezen, die waren heel goed. Succes voor diegenen die met deze parasiet besmet zijn, is echt geen lolletje, om gek van te worden.
@N
Heb je last van kriebels en verder nog plekjes op je huid zoals bij oksels of voeten en rond navel?
Het is moeilijk van een foto af te zien want het kan zo zijn maar het kan ook een droge plek zijn, zie je toevallig ook hele mini kleine puntjes onder je huid?
En de zalf maakt het idd erger dus beter inderdaad even na checken misschien.
Bedankt voor je reactie en tip Laura. Morgen afspraak bij HA om een doorverwijzing te vragen. Ben nog wel benieuwd hoe jullie gangetjes eruit zagen/zien. Bij mij zijn het witte gangetjes met een zwart puntje aan het einde. De gangetjes van de foto heb ik enkel tussen de vingers. De jeuk zit bij mij heel erg op m'n armen, rug en liezen. Dus niet zozeer op de plekken die je veel online leest.
Bij mij zie ik geen gangetje omdat ik er door de jeuk overheen krab.
Ik heb vandaag een afspraak gehad bij de dermatoloog maar ben er niets wijzer van geworden. Ze heeft met een vergrootglasje over mij lichaam gekeken en zag niet direct iets aan de oppervlakte. Paar schraapjes gedaan en onder de microscoop gezet en ze zag iets wat leek op een eitje. Lekker dan, komen die binnenkort ook uit om zich te vermenigvuldigen. Ik word hier niet goed van.
Ik heb over 3 weken een bruiloft waar ik zelf getuige ben, en durf niet eens meer te gaan. Mijn huid is helemaal naar de knoppen door de Permentrine en Ivectermine.
Vanaf morgen ga ik zelf een voedende lotion maken van cetaphil, zwavelpoeder en tea tree olie. Receptje gevonden via dit forum, hopelijk helpt het verbetering van mijn huid en het vernietigen van die tiny klote beesten. Ben helemaal uit mijn doen hierdoor.
Zijn er aub nog succesverhalen?? Heb echt positiviteit nodig 🥺
@Laura Het weekend ging heel goed weinig gekriebel. Vandaag ineens wel weer beetje bij teen en bil en voelde iets op bovenbeen daar zit nu heel klein pusbultje maar geen jeuk. Wat fijn dat jouw arts zi makkelijk alles voorschrijft. Ik heb woensdag afspraak bij HA ga toch proberen de pillen weer te krijgen. Ik heb ze online besteld...komen uit Hongkong maar die durf ik niet in te nemen.
Ja ik hoop voir iedereen dat we er binnenkort van af zijn.
Ik irriteer me mateloos aan de aannames en richtlijnen die huisartsen, thuisarts, rivm enz aanhouden. Ik heb 1,5 jaar geleden schurft opgelopen toen ik op een ISK lesgaf. Ik leen hooguit kinderen een hand gegeven en liep altijd met lange mouwen, lange broek, sokken en schoenen. Toch liep ik schurft op. Als schurft langer dan zes weken aanwezig is, kan het flink uit de klauwen lopen en een soort tussenvorm worden tussen gewone schurft en scabiës norvegia en dus gewoon via wapperen en beweging in de ruimte verspreid worden. Door het COA / betrokken artsen werd het bij die asielzoekers ook niet erg effectief aangepakt: de pillen en/of crème zonder de hygiënemaatregelen en die kinderen liepen op slippers en met blote armen te krabben en overal lag tapijt dat niet eens gezogen werd. Het verhaal van minstens 15 min huid op huid-contact is echt larie; je kunt het echt door minder oplopen.
Gelukkig ben ik er toen gelijk vanaf gekomen. Ik heb behandeld met ivermectine en permetrine, ook gezicht en 12 uur! En op dag 8 weer en alles in zakken of op 60 graden wassen of schoenen etc 12 u in vriezer en huis en auto gestofzuigd en gesopt en bank gestofzuigd en een week niet gebruikt en binnen de behandelweek elke dag kleding en beddengoed bij 60 graden in de was en droger en elke dag douchen en niet op blote voeten lopen en werkte als zzp’er dus heb gelijk mijn werk bij dat asielzoekerscentrum opgezegd (er was meer mis daar qua arbeidsvoorwaarden, maar dit was de druppel).
Nu heb ik weer schurft opgelopen en wel van het huis van mijn overleden moeder. Zij heeft het vermoedelijk gekregen van de thuiszorgstudenten die haar bed opmaakten, haar ondergoed aan de waslijn hingen en op haar bank zaten. Ze had weleens gezegd dat ze elke week haar bed verschoond wilde hebben omdat ze ‘s nachts zo de kriebels kreeg anders. Ook heeft ze een jaar geleden gezegd dat ze gek werd van de jeuk en dat ze heel veel muggenbulten had (raar want ze had een hor…) die ontstoken raakten en daarvoor kreeg ze toen corticosteroïdezalf. Ook heeft ze een maand of drie terug gevraagd wat te doen aan een droge schilferhuid; ze had al zoveel geprobeerd. Er is helaas noch bij de huisarts en bij geriater in ziekenhuis noch bij haarzelf, mij of een goede vriendin van haar een belletje gaan rinkelen. Ze had waarschijnlijk nooit muggenbulten en last van droge huid door ouderdom en uiteindelijk waarschijnlijk wel een hele besmettelijke scabiësvorm aangezien ze a) neurologische problemen had en haar voetzoolreflex bijv niet werkte en ze niet goed voelde wat ze oppakte, etc en dus ook veel minder jeuk ervoer en daarbij b) fysiek beperkt was waardoor ze niet makkelijk op haar rug kon krabben maakt nou eenmaal wel wat mijten kapot dus doe je dat niet en vooral ga je niet behandelen dan worden het heel veel mijten. Nadat ze overleden was heb ik haar lakens, handdoeken en kleding op 30 graden gewassen en ben heel veel in haar huis geweest. En nu heb ik schurft. Kortom, die 15 min huidcontact zijn echt niet nodig voor overdracht!
Een ander ding: huisdieren zouden niet mee behandeld hoeven worden. Je zou mijn hond moeten zien: ze veegt steeds met snuit en kop en lijf langs bank, bedrand en mijn benen als ik het niet verhinder, schudt zich voortdurend uit, is onrustig, krabt zich, rolt eindeloos op haar rug in het park. Ze wordt steevast elke vier weken tegen vlooien behandeld, dus dat ia het niet. Ik baal ervan dat ik haar niet gelijk mee heb behandeld, bijv met permetrineshampoo gewassen en selamectinedruppels in nek. Ga dat nu op mijn dag 8 wel doen. Gezien het feit dat ze zoveel jeuk heeft, geloof ik ook niet dat de mijten in de vacht zitten zoals ze op een bank kunnen zitten zoals de Nederlandse bronnen aangeven. Ze krijgt jeuk doordat ze gangetjes maken en zich voeden. Ook als ze zich dan niet zouden kunnen voortplanten zijn ze mogelijk wel zo fit om als ze op de grond geschud of aan mij of mijn bedrand afgeveegd worden mij weer te bereiken en daar zit ik dus niet op te wachten. Als je op het LICG en Engelse bronnen leest, staat er ook dat honden van humane schurft wel uitslag kunnen krijgen en dat ze (in zeldzame gevallen) wel als tijdelijke gastheer kunnen dienen. Conclusie: behandel je huisdier gelijk mee!!
Ik vraag me af of ik nu een moet vragen om een derde kuur of die triplemethode of maar moet hopen dat het zo met twee keer wel goed zit ondanks de heftigere besmettelijkheid, de herbesmettende hond en het feit dat ik de eerste keer door een rekenfoutje en afspraken maar 7 uur permetrine heb laten zitten en nu wel af en toe op blote voeten heb gelopen en niet met handschoenen heb gewerkt behalve op dag 2. Graag jullie advies hieromtrent. Ook vraag ik me af of ik mijn haar niet met permetrineshampoo had moeten wassen. Op dag 2 werd ik gek van jeuk op mijn kop alsof die mijten zich daarheen verplaatst hadden… volgens huisarts kon dat niet, maar ik las dat een apotheker de indruk had dat dat wel voorkwam.
Ook nog niets geprobeerd qua tea tree of neem, sta hier als extra naast de behandeling met gif wel voor open.
Overigens: voor de wappies: permetrine wordt gewoon gemaakt door chrysanten en uiteraard ook chemisch in de fabriek. Uiteraard is het kankerverwekkende rotzooi en gebruik ik DEET liever niet tegen muggen als citronella en muggengaas ook voldoende zijn want mijn huid vindt het spul niet zo leuk, maar uiteindelijk was het ook gewoon een natuurproduct… en als het helpt tegen schurft dan smeer ik me er graag mee in. Overigens vond ik de inhoud van dat tubetje maar amper toereikend om me goed in te smeren; herkennen jullie dat?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@lezer voor de afgelopen jaren . Hoe vaak heb je het middel gebruikt? 1 Malig? Of na 15 dagen weer? Of weet iemand anders het antwoord? Bvd
@N
Mooi, ja dermatoloog kan niet altijd bevestigen
helaas maar zo wel heb je teminste wel wat duidelijkheid Ik had idd ook witte gangetjes op me handen meestal vingers maar nooit heel veel hoog uit 1 of 2 tegelijk. Op dit moment ben ik ze nog niet tegen gekomen
Dacht te zien in me navel maar heb ook erge droge huid door de Permetrine gekregen,
De jeuk/kriebel plekken kunnen echt overal zitten ik denk ook dat het verschilt bij mensen waar ze zitten dat het sommige plekken erger maakt
Mijn advies altijd is Permetrine + pillen
Zo precies mogelijk aan de schoonmaak maatregelen houden!!
En wat ik zelf gebruik elke dag is zwavel zeep weet niet of dit helpt maar heb dit 2 x gebruikt toen ik schurft had en was er gelijk van af dus blijven maar aan houden dan.
@Gezin van 5
Ja idd het is echt rot spul je huid gaat er helemaal kapot van en slim ook is wat anders te proberen dat was ik ook gaan doen bij mijn eerste keer schurft die een jaar duurde ik had toen ook zwavelpoeder gekocht dit gemengd met kokosolie en tee trea na deze keer was het eindelijk weg! nog steeds geen idee of dit toen het extra zetje had gegeven had daarbij wel de Permetrine + pillen gebruikt maar na een tijdje ga je alles proberen om er maar van af te zijn
Begin dit jaar heb ik het nogmaals gehad maar deze keer was ik er bij de 1e keer vanaf toen ook Permetrine + ivermectine en zwavel zeep gebruikt
Hallo allemaal
Ook ik heb via mijn ex schurft opgelopen. Ik word helemaal gek van de jeuk. Ik heb de eerste behandeling met pillen en penetrine gedaan. Na 10 dagen tweede behandeling ook met pillen en penetrine. Is het normaal dat je meteen de volgende dag overal hevige jeuk hebt, ineens over hele lichaam en haar? Ik had eerst op bepaalde plekken zoals lies, handpalmen, voeten jeuk, nu de volgende dag ineens over hele lichaam ook op plekken waar ik eerst geen jeuk had??? Wie weet of de behandeling nou wel of niet heeft geholpen? Ik heb me ook aan de voorschriften gehouden…
Beste Saar saartje,
Ik herken dat, al was het een dag later wel minder dan voor het behandelen. De jeuk op mijn hoofd had ik ook, dus ofwel die mijten zitten daar ook ofwel het is een reactie op de permetrine. Alleen vind ik het ergens gek dat je huid op je hoofd dan reageert ook al heb je daar niet gesmeerd…
Ik ga me vermannen en zo de huisarts om een derde keer ivermectine en permetrine vragen om te gebruiken op dag 15, gezien de grote kans dat ik herbesmet ben door de hond. Vrees dat ze er niet in meegaan en wil niet zeuren, maar better safe than sorry. En ik ga tea tree olie en zwavel kopen.
Mijn schurft is weggegaan, misschien al eerder dan ik zelf dacht.
Beste allen, ik heb bijna een jaar lang schurft gehad (dacht ik). Achteraf vrees ik dat ik vaker heb gesmeerd dan nodig maar ik wil jullie wel hoop geven. (Ik ben student dus kan me voorstellen dat het voor gezinnen met kids anders werkt..)
Ik dacht er na de 1e keer smeren vanaf te zijn, maar telkens na zo’n 4-5 weken kreeg ik opeens weer bultjes rond mijn pols of had ik van die rode schrammetjes. Niet wetende of dat tunneltjes waren of gewoon schrammetjes (van vakkenvullen bij de supermarkt). Soms kreeg ik aan de binnenkant van mijn hand een bultje. Of kreeg ik opeens meer jeuk op mijn benen na sporten/douchen (warmte dus denk ik). Ik werd alert op elk bultje op mijn lichaam en was volledig ervan overtuigd dat het niet weg was steeds.
Wat werkte voor mij?
- Ik denk dat de combinatie pillen en smeren het beste werkt. Ik heb de permetrine echt zo lang mogelijk laten zitten (minstens 12 uur).
- Ik was bang dat schurft in matrassen kon zitten. Ik heb die gestofzuigd, alle kanten. (Ook hoofdkussens, en het liefst gewoon een andere pakken). Heb op een gegeven moment vuilniszakken door de helft geknipt, en heel mijn matras daarmee bedekt. Daarover dan een hoeslaken en deken etc. Het hoeslaken kan je dan in die momenten van wanneer je start met smeren gemakkelijk vervangen, en die plastic zakken kan je laten liggen. Ik ging ook voor het gemak slapen onder dekentjes ipv dekbed. Misschien niet nodig, maar wel handig voor je eigen gemoedstoestand. Ook heb ik zo weinig mogelijk op banken en stoffen stoelen gezeten. Veel op mijn kamer gezeten op houten/plastic stoelen. Overigens in de tijd dat ik het had wel gewoon mijn hond geaaid, zover wij weten heeft die nooit ergens last van gehad. Echter, uitgebreid knuffelen denk ik niet handig als je onder zit.
- Ik had bijna een jaar chronische stress hierover. Ik heb verzocht aan de huisarts om mij door te sturen naar de dermatoloog. Dit was voor mij de oplossing. Ik kwam naar haar, terwijl ik nog 3 kleine plekjes hand op mijn hand. Zij heeft gekeken met zo’n verlicht vergrootglas, ik mocht zelfs meekijken, en het was weg. Ik kon het eerst nog niet helemaal geloven, maar inmiddels 2 maanden later heb ik het een plek kunnen geven en vertrouw ik erop dat het weg is.
Houd hoop! Volg alle regels super strict. Maar bedenk je ook dat je veel alerter naar je eigen bultjes kijkt dan normaal. En die creme zal ook niet al te goed zijn voor je lichaam en kan denk ik toch ook wat van die post scabies symptomen geven. Neem het wel serieus want je wenst niemand, echt niemand dit toe. Bij twijfel, vraag een dermatoloog. Dit was mijn redder. Anders was ik misschien nog steeds aan het smeren.
(Ik had ook tea tree olie en een soort tea tree body lotion gekocht ter versterking. Dit heb ik een paar keer gebruikt maar wist niet zeker of mijn lichaam daar ook niet een beetje reactie op gaf. Wetenschappelijk is tea tree vgm niet volledig onderbouwd maar persoonlijk heb ik altijd wel gedacht dat het naast permetrine en pillen wel zou kunnen ondersteunen. Maar kijk goed of je niet hier reactie van krijgt, is best een intense stof, tea tree).
Succes!
Ik heb 2x permetrine zalf gesmeerd, schurft was overigens niet vastgesteld. Nu enorm last van blaasjeseczeem. Vorige week dinsdag bij de dokter geweest omdat ik paranoia werd en niet wist of ik schurft had of niet ivm de jeuk. Dokter zei dat ze hierin geen schurft zag en ook geen kopjes kon zien. Ook een bepaald gangetje aan mn enkel vond ze het niet.
Nu lig ik weer huilend op de bank omdat ik geen afspraak kan maken bij de dokter en ik heb het idee dat ik nu weer een gangetje heb gevonden… wat denken jullie? Ik word gek!!!! Heb zelfs hartkloppingen ervan!!