Vanochtend is mijn zoontje wakker geworden met deze rode bultjes (2 op zijn gezicht en 1 achter z’n oor). Komt dit iemand bekend voor?
Heb toch maar even foto's gemaakt van de plekjes op mijn handen, zouden dit gangetjes zijn? Kan iemand hier iets over zeggen??
@help Dankje voor je antwoord. Ik vrees helaas ook het ergste door die jeuk en vooral ook rare plekjes op mijn handen. Als ik alleen jeuk had gehad zou ik nog hopen op dat het puur na-jeuk zou zijn. Maar die plekjes op mijn handen maken me wel bang.
Wat jouw klachten betreft hoop ik heel erg dat het toch iets anders is en niet schurft. Het lijken me inderdaad onwaarschijnlijke plekken zo op je hoofd. Maargoed, niet om vervelend te doen maar tegenwoordig weet je het nooit met die schurft. Ik zou toch nog even aankijken en niet meteen in paniek raken. Hopelijk wordt de jeuk snel minder en was het toch een muggenbult of zoiets...
Beste Maris,
Het lijken mij duidelijk gangetjes, en ik weet ondertussen wel een beetje waar ik op moet letten. Wij zijn als gezin van 3 al bijna 3 maanden bezig. Waren ervanaf maar dochtertje van 2,5 is waarschijnlijk herbesmet door het kdv omdat ze daar te weinig maatregelen hadden getroffen nadat mijn dochtertje het mee had genomen uit een Centerparcs huisje. Top souvenir. We zijn er vorige keer vanaf geraakt door de permatrine creme 2x met week ertussen en die week na de eerste behandeling en daarna nog een week met verdunde tea tree olie 2-3 x per dag hele lijf in te smeren. Dit keer hebben we er nog extra de ivm pillen bij (alleen mijn dochtertje niet). De tea tree olie die we hebben is al opgelost in een andere dragende olie (zo gekocht, nooit pure gebruiken dat is heeeeel slecht voor je huid) en helpt ons ook heel goed tegen het brandende gevoel van de ledematen. Tea tree dood namelijk ook verschillende indringers en in Australië zijn of waren ze bezig met onderzoek om dit als enige middel te gebruiken. Dus ik dacht ik ga het aanschaffen en aangezien we er goed op reageren en het ook nog verstandig is om je huid vet te houden (want de mijt houdt van een droge huid) is het voor ons een hele goede keuze gebleken.
Maar nogmaals, ik denk echt dat het gangetjes zijn. Mocht je niet snel een afspraak ergens krijgen voor medicatie, dan wil ik je aanraden om wel alvast met tea tree te beginnen (wel eerst een beetje aan de binnenkant van je elleboog proberen om te kijken of je er tegen kan). Ik heb een tijdje terug op dit forum ook gelezen dat mensen goed gingen op zwavelpoeder gemixt met kokosolie maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Succes en hopelijk heb je iets aan mijn reactie.
Oh ja en uiteraard hebben we ons ook aan alle schoonmaak voorschriften gehouden (en meer dan de voorschriften) maar dat spreekt wel een beetje voor zich denk ik.
@Maris volgens mij zijn het ook inderdaad gangetjes.
Ik had nog permetrine zalf over dus heb besloten om mij opnieuw in te smeren en deze keer wel mijn gezicht en mijn hoofd mee te behandelen. Dit was niet gemakkelijk want ik heb heel lang haar dus het was een beetje een zootje. Nu vandaag 3 dagen na de behandeling is die felle jeuk op mijn hoofd helemaal verdwenen dus ik weet niet of het inderdaad schurft was of misschien iets anders. Ik heb nog een tube over en ga die komende zondag smeren om echt volledig zeker te zijn. Dan heb ik wel in 6 weken tijd 6x permetrine gesmeerd wat misschien zwaar overdreven is maar schurft doet wat met een mens.
Als je opnieuw een zalf gaat smeren @Maris zou ik je wel aanraden om toch ook zeker je gezicht en je hoofd mee te behandelen. Dan ben je volledig zeker.
@moedeloos word je ervan, ik wil slapen!!! Hoe gaat het nu met jou en je gezin? Hebben jullie nog last van iets? Dat van die tea tree olie is precies een goed idee ik ga dat ook aanschaffen!
Mag ik vragen welke tea tree olie jullie gebruiken om je mee in te smeren?
Ik ben al 6 creme/gel/pillen behandelingen verder en ik word gek van de jeuk!!!
Heel erg bedankt alvast
@help
Vanavond gaan de we 4e permatrine behandeling uitvoeren. Tussen de vorige en deze zat uiteraard weer een week en in die week heb ik bij mezelf, mijn dochter en mijn man allemaal 1 nieuwe gang ontdekt en echt die actieve jeuk op die plek. Vorige keer waren we er na de eerste behandeling ook niet vanaf. We hebben dus blijkbaar (en logisch als je je erin verdiept) echt iedere keer 2 keer smeren nodig om er af te komen. Omdat dat vorige keer is gelukt, waren 2 weken schurft vrij (maar niet zonder jeuk hoor) heb ik goede hoop dat het weer gaat lukken. Met de tea tree olie heb ik de jeuk en branderige gevoel aardig onder de knie weten te houden en mijn gevoel zegt dat het ook de verspreiding heeft gestopt. Denk echt dat de mijten er niet tegen kunnen. Het ergste vind ik de nachten, die zijn door mij en mijn man nog als redelijk ervaren qua jeuk door de olie, maar mijn dochtertje snapt er natuurlijk niks van en raakt dan redelijk in paniek snachts. Dan doen we nieuwe olie op en dan na een uur, 1,5 uur zakt de jeuk. Tegen die tijd is ze helaas alweer klaar wakker en kan voor haar de dag beginnen. Dit zorgt ervoor dat we nu al een week of 9 iedere nacht zo een uur of 4-5 wakker zijn. Vaak wordt ze rond 10 uur wakker (dan wordt ze een beetje wakker omdat ze van slaapcyclus veranderd, en normaal val je dan in je diepe slaap, maar zij voelt jeuk en wordt dan wakker) en gaat pas rond 3 uur snachts weer slapen. We zijn kapot van de slaap. Het is alsof we een newborn hebben maar dan zonder verlof.
Ik snap trouwens dat jij je hoofd hebt meebehandeld, zou ik ook hebben gedaan hoor. Dat gevoel komt ergens vandaan... kan niet van de crème komen want die had je daar niet gesmeerd.
@krab me gek.
Het heet: natural tea tree oil. Het is van het merk mamado. Wit etiket, grote groene M erop met een afbeelding van blaadjes. Je kan het bij de bol com kopen, maar ik heb de laatste keer bij een haar winkel online gekocht want daar was het goedkoper. Heb toen 7 flesjes aangeschaft. Wij doen met zijn 3tjes ongeveer 3-4 dagen met 1 flesje. Smeren 2-3 x per dag. Flesje kost daar geloof ik 7,99
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Tort, bewonderenswaardig hoe jij de kracht en moed heb kunnen vinden om dit zo op papier heb kunnen zetten. Ik loop zelf al jaren rond met het probleem van schurft en hiervoor uiteraard al de nodige bezoekjes afgelegd aan de heren/dames medici. En nooit is er iets gevonden maar het ergste vond ik dat er nooit echt is geluisterd naar mijn verhaal. Want dat het moeilijk aan te tonen is ,moge duidelijk zijn. Ook ik ben er moedeloos van geworden en leef verder met schurft waarmee ik ook andere denk te besmetten. Er wordt doodleuk verteld dat het tussen mijn oren zit en daar mag ik het meedoen. Terwijl ik de mensen om mij heen zie krabben en ja, als je vraagt heb je last van jeuk dan is steevast het antwoordt, nu je erover begint krijg ik jeuk. Maar de manier hoe mensen krabben en op welke plekken zegt mij dat al genoeg. En uren kan ik hierover vertellen maar dat lost niets op en frustreert alleen maar. RIVM, GGD, huisartsen en dermatologen zijn te beroerd om grondig onderzoek te gaan doen. Vandaar Tort , ben ik blij dat er nog mensen zoals jij zijn die het wel kunnen verwoorden en een plan bedenken die door zijn eigen bevindingen tot stand zijn gekomen.. Ik ben moedeloos en heb me erbij neergelegd, alhoewel ook weer niet helemaal. Sterkte voor een ieder die hier mee worstelt.
Bedankt voor de antwoorden. De huisarts denkt inderdaad ook dat het gangetjes zijn, dus ik mag weer gaan behandelen... Het enige is dat hij me alleen ivermectine pillen heeft voorgeschreven, hoewel ik aan de telefoon vroeg om dubbele behandeling (ivermectine + permetrine).
Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen, want ben nu zo bang dat het straks alsnog niet weg is na al deze verhalen op dit forum. Niet dat ik zo te spreken was over de permetrine behandeling die ik preventief moest doen en dus blijkbaar ook niet heeft geholpen, en daarnaast ook niet echt goed lijkt te zijn voor mijn huid, maar wil er nu natuurlijk alles aan doen om het deze keer wel te laten slagen.
Dus ik vraag me af, wat zouden jullie doen? Alleen de pillen nemen of toch proberen creme erbij te krijgen (wat wel lastig is mijn huisarts kennende)?
Daarnaast vraag ik me af, na het behandelplan van tort te hebben gelezen, of het slim is om nog te wachten met behandelen tot dat ik kleren heb die zeker weten schoon zijn (7 dagen), want heb er gisteren alvast wat in een plastic zak gestopt zodat ik zeker weet dat ik die aan kan na eerste behandeling. Of kan ik ook gewoon kleding aan die ik niet heb gedragen afgelopen week, maar die wel in mn kast liggen op stapeltjes waar ik afgelopen paar dagen andere kleding tussenuit heb gepakt? Weet niet of dit uitmaakt hoor, maar ondertussen word ik helemaal gek in mn hoofd van het nadenken over hoe ik het zoveel mogelijk kan voorkomen dat ergens nog zo'n mijt op zit...
@Maris ik denk persoonlijk dat wanneer een behandeling faalt dit in de meeste gevallen te maken heeft met mijten die nog blijven leven in de huid. De kans om jezelf te herbesmetten met kleren die op andere kleren liggen die je voor enkele seconden hebt aangeraakt, lijkt me zo enorm klein dat het te verwerpen valt. Ik zou dus zeker niet wachten met de behandeling want tegen dan hebben die beestjes misschien al opnieuw eitjes gelegd en dan heb je nog meer mijten waar je van af moet zien te geraken.
Permetrine is in Nederland vrij te verkrijgen dus als uw dokter blijft weigeren is het misschien een optie om het zelf te gaan kopen.
Ik wens je in ieder geval veel succes!
Morning!
Kom af en toe nog even op dit forum koekeloeren. Voor iedereen die er nu midden in zit, sterkte. En onthoud, je komt er vanaf!!
Zelf nu al sinds begin dit jaar schoon. Maar nog steeds last van na-jeuk. Tenminste, je kan het beter eczeem noemen. Mijn huidbarriere is zo erg aangetast door de behandeling dat ik nu na zoveel maanden nog steeds af en toe last heb. (Weet dat ik niet heb omdat ik niemand in mijn omgeving incl. Nieuwe vriend niet besmet heb). Na jeuk of eczeem dat je er aan overhoud is goed te onderscheiden. Ik heb bijv. nooit snachts jeuk, alleen overdag en alleen als ik strakke kleren of bepaalde stof draag. Daarnaast speelt het weer hier natuurlijk ook een rol in. Tijdens de zomermaanden bijna geen last, en nu het winter word en je huid droger word is je huid ook meteen gevoeliger hier voor. Veeeel smeren dus!
Onthoud dus goed dat het niet altijd meteen een herbesmetting hoeft te zijn. Let goed op wat voor jeuk het is, wanneer je het hebt (snachts is een goede indicator) en let op gangetjes en bultjes. Maaar vergis je niet, je kan altijd bultjes op je huid krijgen, let goed op hoe lang deze blijven en of ze zich uitbreiden.
@najeuk
Ik heb van december 2022 tot april 2023 blijven sukkelen met schurft, heb toen ook mijn huidige vriend besmet.
Sinds april bijna geen symptomen meer maar wel de bulten die ik gekregen had door het schruft zetten soms weer op en jeuken dan ook en dan zijn ze weer weg.
Ik heb dus altijd sinds april wel wat last gehad van najeuk maar mijn vriend bleef zonder symptomen, mijn doxhter ook(heeft het nooit gehad trouwens), mijn beste vriendin waar ik regelmatigg bijslaap ook geen symtomen dus ik vermoed dat het echt najeuk is.
Ik moet wel zeggen dat ik nu sinds een week weer meer last heb van uitslag vooral op buik en onder oksels en wat meer jeuk.
Maar tot nu toe nergens gangetjes en ik heb ook niet constant jeuk en snachts lig ik er niet wakker van.
Dus ik blijf hopen dat het mijn huid is die nog altijd heftig reageert op bepaalde dingen na al die behandelingen.
Ik ben wel waakzaam voor gangetjes want dan ben ik zeker dat het terug is.
Maar ik kan wel zeggen, eens je dit beestje gehad hebt blijf je er psychologisch tot iets aan over houden hoor.
Fijn dat je je even komt melden Najeuk! Ik voel mij soms een roepende in de woestijn als ik posters hier foutieve informatie zie verspreiden zoals: bultjes is actieve schurft. Gewoon klinklare bullshit. De najeuk is heftig en er komen vaak een hoop bulten aan te pas.
En Help geeft hierboven ook een goed advies. Herbesmetting komt helemaal niet zo snel voor. Het is eerder dat ze de behandeling overleven. In eerste instantie alleen met permetrine behandelen is helemaal goed. Raak je er zo toch niet vanaf: overtuig je huisarts/dermatoloog dat je de ivermectine pillen PLUS de permetrine wil. Double attack.
Voor de pechvogels die er dan nog niet vanaf komen (zoals ik indertijd) en logischerwijs radeloos beginnen te voelen: Permetrine PLUS ivermectine pillen PLUS Benzyl Benzoaat creme. Triple attack. Voor een precies behandelplan kun je de post van Laladie hier op het forum gebruiken. Alle langdurige probleemgevallen van hier zijn er op die manier vanaf gekomen. Ik zie mensen radeloos zijn en zelfs zeggen dat ze denken dat ze met schurft moeten gaan leven, zonder dat ze de triple attack geprobeerd hebben.
Helaas al 6x de Permetrine geprobeerd en zonder succes. Vandaag ga ik starten met de IVM + Creme. Als ik het zo lees gebruik je de pillen en de creme op hetzelfde moment en laat je,de creme, 12 u intrekken. En doe je behandeling 2 pas op dag 8? Mochten jullie verder nog tips hebben dan hoor ik het graag.