Beste allemaal,
In april kreeg ik last van veel jeuk.
In juni naar vele huisartsbezoeken en uiteindelijk dermatoloog werd bekend dat het schurft was.
2 maanden geleden opnieuw last van jeuk en bultjes en ik werd helemaal gek natuurlijk.
Mij werd verteld dat dit post scabies waren.
Ik weet hoe slecht de zalf is voor je huid dus ik heb het gelaten en koelzalf gesmeerd voor de jeuk.
Ik ben nu overal vanaf.
Weet dus dat deze periode echt lang kan duren en je echt maanden jeuk kan hebben en je ook een tijd geen klachten kan hebben en dan weer wel.
Succes allemaal!
@hansie
Ik heb dit ook! Precies een jaar geleden schurft gekregen en bijna een half jaar lopen behandelen. Denk dat er wel 15 tubes permitrine en twee ivermectine behandelingen doorgegaan zijn. Helaas schade opgelopen van die zalf, waarschijnlijk was de schurft al lang weg. Echter lijken de klachten van de zalf erg op schurft dus ik was ook nog erg lang paranoia. Helaas nu, precies een jaar later verergert het weer en ben ik bang het opnieuw te pakken te hebben. Maar inderdaad: teveel agressieve behandelingen kunnen verschillende vormen van eczeem veroorzaken. Je merkt het verschil echt wel, het was bij mij vooral de handen en soms uitslag op de polsen. Omdat de richtlijnen niet overal gelijk zijn en er vaak gezegd word dat er geen nieuwe plekjes mogen ontstaan blijft men maar smeren met alle gevolgen van dien. Geduld is een schone zaak en je blijft waarschijnlijk nog wel even nieuwe uitslag en irritatie houden, zolang er maar geen nieuwe gangetjes ontstaan. Ik had het fijn gevonden als ik beter ingelicht was over de schadelijkheid van de behandelingen met permitrine op lange termijn.
Hi lieve mensen,
Ik heb zelf lang op dit forum gezeten en het was me enige hoop tijdens mijn schurftperiode, daarom hier mijn laatste bericht. Ik kan nu zeggen dat ik er 6 maanden vanaf ben. Onthoud heel goed: NIET TE SNEL OPNIEUW BEHANDELEN!
Ik heb me zelf wel 7 keer laten behandelen en ik werd steeds gek omdat de symptomen niet weggingen. Terugkijkend op deze periode heb ik niemand anders besmet, terwijl ik ook in bed sliep met sommige vrienden nadat ik me had behandeld. Dus ik was er allang vanaf!
Ja, na de behandeling kreeg ik superveel rode bultjes, allemaal dicht op elkaar, vaak op me handen, polsen of bovenbenen. De bultjes verdwenen vaak wel na een korte tijd! Ookal kwamen ze op een ander moment weer terug. Het leek een soort jeuk aanval,op het moment dat ik eenmaal jeuk had werden de bultjes erger, waardoor ik opeens begon te twijfelen of het schurft was.
Ik ben voor de zomer gestopt met behandelen, na de laatste ivectermine en Benz behandeling. De symptomen waren even weg, kwamen terug, en toen ik langer wachte gingen de nieuwe symptomen ook weg na een week ongeveer. Nog 2 maanden daarna kreeg ik soms weer bultjes en een jeukaanval, dit duurde nooit langer dan een paar dagen.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Zelf heb ik zo vaak behandeld omdat ik het niet vertrouwde maar wacht echt af! anders kom je nooit uit de visieuse cirkel.
Dikke knuffel van een vreemde :))
Hou vol en je komt er echt van af!
Hee mensen,
Ik heb ongeveer 5/6 weken last van jeuk. Mijn vriend heeft ook al 3 maanden last van jeuk. Hij is naar de dokter gegaan en ze hebben tegen hem gezegd dat het eczeem was. Tegen mij zeiden ze dat het een allergische reactie was op een infectie die ik heb gehad. Alleen ben ik verder gaan zoeken en kwam ik op schurft uit. Daarom heb ik gevraagd aan de dokter of ik permitentine gel mee kon krijgen. Ik heb dit gisteren gesmeerd met tea tree olie plus alle wasvoorschriften. Ik smeer nu voor de zekerheid nog 2 dagen met kokosolie en tea tree olie. Volgende week maandag weer precies hetzelfde. Ik ben mijn uitslag gaan vergelijken met de foto’s op Google en ik vind het wel overeenkomen. Alleen weet zowel mijn eigen huisarts als de huisarts van mijn vriend niet zeker of het gaat om schurft. Aangezien er hier een aantal experts zijn is mijn vraag of de foto’s lijken op schurft. Alvast bedankt 🙂
Hierbij nog meer foto’s. Ging iets mis, haha.
Hi lotgenoten,
Sinds eind september ben ik bezig met het bestrijden van schurft. Na 3 keer bij de huisarts geweest te zijn die geen schurft kon diagnoseren toch maar naar de dermatoloog gegaan; toch schurft. Eerste behandeling op advies van de dermatoloog alleen de pillen gebruikt, zou beter werken dan pillen + zalf. Nu anderhalve maand later alsnog een behandeling met pillen (wel eenmalig, vreemd?) en zalf. De kleine bultjes en gangetjes zijn wel weg, alleen in mijn lies en bij mijn geslachtsdeel last van een soort bultjes die meer op litteken weefsel beginnen te lijken en niet weg lijken te trekken. Voor mijn gevoel is de schurft weg maar verniel ik de herstellende plekken opnieuw met de zalf, aangezien er meer plekken kwamen na het behandelen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? Ik ben sinds gisteren aan de slag gegaan met zwavelzeep en een lotion met pure tea tree oil. Hopelijk knapt het hier van op. Het is verschrikkelijk om dit te zien ontwikkelen rond en op het geslachtsdeel. Ik heb een foto bijgevoegd van mijn liezen. Hopelijk weet er iemand meer over :).
Hi lotgenoten,
Sinds eind september ben ik bezig met het bestrijden van schurft. Na 3 keer bij de huisarts geweest te zijn die geen schurft kon diagnoseren toch maar naar de dermatoloog gegaan; toch schurft. Eerste behandeling op advies van de dermatoloog alleen de pillen gebruikt, zou beter werken dan pillen + zalf. Nu anderhalve maand later alsnog een behandeling met pillen (wel eenmalig, vreemd?) en zalf. De kleine bultjes en gangetjes zijn wel weg, alleen in mijn lies en bij mijn geslachtsdeel last van een soort bultjes die meer op litteken weefsel beginnen te lijken en niet weg lijken te trekken. Voor mijn gevoel is de schurft weg maar verniel ik de herstellende plekken opnieuw met de zalf, aangezien er meer plekken kwamen na het behandelen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? Ik ben sinds gisteren aan de slag gegaan met zwavelzeep en een lotion met pure tea tree oil. Hopelijk knapt het hier van op. Het is verschrikkelijk om dit te zien ontwikkelen rond en op het geslachtsdeel. Ik heb een foto bijgevoegd van mijn liezen. Hopelijk weet er iemand meer over :).
@Ellende
Je zegt dat je 3x behandeld hebt, maar met welke tijd ertussen dan? Je moet namelijk altijd 2 behandelingen achter elkaar doen met een week ertussen, geen losse behandelingen. Of bedoel je dat je 3x2 behandelingen hebt gedaan? Goed dat je een dermatoloog hebt ingeschakeld wat inderdaad, huisartsen hebben hier vaak niet veel kennis van. De dermatoloog wel meer, al moet je wel de goede treffen. Zorg dat je goed voorbereid naar de dermatoloog gaat, dwz, kijk goed vlak voor je afspraak waar verdachte plekjes zitten, je het meeste jeuk hebt en vooral of je mogelijke gangetjes kan vinden. Dan kunnen ze daar een schraapsel van maken en onderzoeken. In zo'n korte afspraak kunnen ze vaak niet direct de gangetjes vinden want ze zijn nou eenmaal niet altijd duidelijk.
Ik snap wat de schurft met je doet, je kan er helemaal mentaal aan onderdoor gaan en het is zo vervelend dat artsen het dan niet begrijpen. Een tip: bel de GGD, zij weten er echt veel vanaf, nemen de tijd voor je en nemen alles met je door wat je hebt gedaan en evt nog kan doen. Ook fijn voor het mentale stukje, want zij zijn wel echt begripvol.
Succes in ieder geval deze week bij de dermatoloog, laat weten hoe het gegaan is!
@Klaar mee
Ja er zijn zeker gevallen waarbij pillen icm pemetrine heeft gewerkt waar alleen pemetrine niet werkte. (voor mijn werkte dit nog steeds niet maar ik ben sowieso echt een uitzonderingsgeval waarbij niets lijkt te werken, maar heel veel mensen in mijn omgeving zijn er zo wel vanaf gekomen) Dubbele behandeling = automatisch meer kans op succes, daarnaast weet je met de ivm dat je alles meeneemt en kan je geen plekje vergeten. Andere optie is nog benzyl benzoaat (moet wel 2x72 uur achter elkaar, zie eerder op dit forum voor uitgeschreven behandelingsopties), dit werkt soms beter als de schurft resistenter is tegen pemetrine. - en dan ook icm pillen tegelijkertijd.
De pillen op zich zijn in onderzoek wel bewezen minder werkzaam dan pemetrine bijv., maar een extra behandeling zoals met pillen geeft altijd meer kans op succes. Als je nu een van de behandelingen gaat doen, ofwel pillen+pemetrine of pillen+bb, zorg dan dat je echt extreem alles goed schoonmaakt/isoleert zodat je ze voor eens en altijd goed kan pakken. Verder schijnt pemetrine niet altijd meer binnen 12-14 uur te werken, maar pas na 20 uur. Vorige keer heb ik extra tubes gekocht en gezorgd dat ik 20 uur ingesmeerd bleef en toen pas afgespoeld.(wel slecht voor je huid maarja ik moest er gewoon vanaf) Ook voor de pillen geldt, ze kunnen (uit mijn hoofd) 16-18 uur werkzaam zijn en met douchen kan je ze eraf spoelen, want de werkzame stof trekt van binnen je lichaam naar je huid.(dit laatste is overigens geen probleem mocht je BB gaan doen, want dit moet je toch 72 uur laten zitten waarin je niet mag douchen).
@Jos
Ik bind dit lastig te zeggen, ik vind veel van de plekken ook op blaasjeseczeem lijken, zoek dit eens op en vergelijk het. Kan ook jeuken en komt vaak voor na schurftbehandeling door uit balans raken van de vochtbalans van je huid. Trekken de bultjes ook weer weg (kunnen evt weer terug komen en dan weer weg)? Dat is ook typisch voor blaasjeseczeem nl. Positief dat je geen gangetjes hebt, dit blijft eigenlijk de enige manier om echt goed vast te stellen of je schurft hebt. Helaas kunnen ze vaak moeilijk zichtbaar zijn, ook ik had alleen echt de 1e keer dat ik schurft kreeg duidelijke gangetjes, daarna waren ze lastig vast te stellen. Ik zie dat je ook alleen foto's van je hand hebt gestuurd, typisch plek voor blaasjeseczeem. Als de jeuk gaat uitbreiden en je meer nieuwe plekjes op andere delen van je lichaam krijgt zou ik me meer zorgen gaan maken.
@Marjolein
Geen probleem, ik wacht alleen maar af dus heb het gevoel dat ik me op deze manier tenminste nog nuttig maak.
Goede instelling met het denken per dag. Tja, waarom mensen het gokken, gelukkig komen veel mensen er snel vanaf dus die zien de ernst er niet van in, ook mensen die geen hardnekkige schurft hebben meegemaakt. Vaak word je pas zo angstig en mentaal gek als je er al langere tijd in zit, of wellicht als je veel horrorverhalen hebt gelezen zoals jij hebt gedaan... Ik zou inderdaad ook zeggen onverstandig om nu zo in het begin van behandelingen in contact met elkaar te komen, want dan weet je nooit zeker of iedereen er echt vanaf is en als iedereen elkaar maar blijft herbesmetten wordt het alleen maar lastiger uiteindelijk. Goed voorbereid de eerste behandeling in gaan en deze secuur uitvoeren, afwachten met contacten tot je zeker weet dat het gewerkt heeft, dan ben je al een heel eind; grootste kans van slagen.
Ikzelf wacht nog af, ik ben inmiddels te tel kwijt hoe vaak ik heb behandeld, vorige maanden 5 weken achter elkaar elke week behandeld, nu is het 5 weken na mijn laatste behandeling. De jeuk was 2 weken minder, toen weer erger. Vorige week ook weer erg ineens. Naar de dermatoloog geweest, die voor mijn gevoel niet goed heeft gekeken maar toch constateerde dat ik er wel prima vanaf zou kunnen zijn. Ik heb altijd gedacht dat post-scabies jeuk anders zou moeten voelen dan echte schurft jeuk, maar wat hij zei was dat je exact dezelfde klachten kan krijgen doordat je huid dezelfde allergische reactie kan blijven uiten doordat je er zolang mee hebt gelopen/veel hebt behandeld(en dit kan nog jaren blijven)??? Iets heel nieuws voor mij en ik weet nog niet of ik het moet geloven. Ik zit enorm in dilemma nu, ik wacht sowieso een paar weken af of er iets verandert, maarja, als het 2 jaar kan blijven.. ben ook huiverig om weer te behandelen om mijn huid nog meer te verpesten, en waarom zou het nu wel werken als een behandeling van 5 weken achter elkaar niet geholpen heeft.. daarna wil hij dat ik anti-allergiepillen slik, maar dat vind ik niet nodig want ik vind de jeuk niet het ergste, maar de onzekerheid en de angst dat ik anderen besmet.(dat is dan weer positief misschien qua hoeveelheid jeuk, maar vind het zo lastig of de jeuk nu erger is dan voorheen of niet) Ook heeft hij hormoonzalf voorgeschreven, maar dat moet je dus echt NOOIT gebruiken, heb dit eerder gebruikt, en had daardoor het idee dat ik het niet meer had, bleek het dus volledig de gevolgen te bestrijden, maar niet de oorzaak (schurft). Ook verzwakt het je immuunsysteem waardoor de behandeling vervolgens weer slechter aanslaat. Dus heb niet zo veel vertrouwen in dat behandelplan.. Dus toch maar afwachten, kijken of er verandering van klachten komt en of ik nieuwe gangetjes spot.
@Nikki, anoniem, pfff
Heel erg bedankt voor het delen van jullie verhaal! Dat geeft mij alweer wat meer rust dat de jeuk en bultjes bij anderen ook maanden hebben geduurd en er toch vanaf bleken te zijn. Maar de pemetrine is inderdaad funest voor je huid en doet er meer mee dan je denkt.
@Jannie
Ja dit lijkt wel erg op schurft. Ik zie zo geen gangetjes, maar die blijven lastig te zien vaak. De plekjes komen me wel heel bekend voor en zitten ook op typische schurftplekken. Het zou ook heel erg toevallig zijn als jullie om een andere reden dezelfde huidklachten zouden zijn ineens. Ook het feit dat hij het al 3 maanden heeft, jij 6 weken later de klachten kreeg (wat een normale incubatietijd is voor schurft). Ik denk dat er inderdaad een hele grote kans is dat het wel schurft is. Aangezien je nu aan het behandelen bent, zal je er ook snel genoeg achter komen of het zo is. Als het zo is, zullen de plekjes die je nu hebt minder worden/verdwijnen. Let wel dat je nog een huidreactie zou kunnen krijgen op de crème.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@Ramon:
Ten eerste: ga alsjeblieft naar een andere dermatoloog. Ik heb nog nooit gehoord dat een dermatoloog alleen maar pillen voorschrijft en zeker niet maar een enkele behandeling. Pillen zijn zeker niet op zichzelf beter werkzaam dan icm zalf. Immers, dubbele behandeling verhoogt automatisch kans van slagen, en pillen helpen maar ong. in 60% van de gevallen op zichzelf, en dan is mogelijke resistentie van de schurftmijt die het door de jaren heen heeft opgebouwd doordat hier veel mee behandeld is nog niet mee genomen. Gebruik pillen altijd icm zalf. En daarbij, altijd een week later herhalen want de kans is heel erg klein dat in 1x alles weg is. Met 2 weken achter elkaar behandelen pak je de mijten die aanwezig zijn in alle levensstadia, die in bepaalde stadia ook minder vatbaar kunnen zijn voor de behandeling. Ik wil je niet bang maken want je zegt er zelf ook vanaf denken te zijn en als je dat idee hebt zelf zegt dat ook al veel maar heb je geen jeuk meer dan? Misschien heb je dan gewoon enorm veel geluk gehad. Maar bij twijfel laat het beoordelen door een andere dermatoloog.
Ik zou ook wel voorzichtig zijn met zeep en tea tree olie (zeker puur) op je geslachtsdeel, dat is een gevoelige plek waar je huid/lichaam snel uit balans raakt dus pas op dat je niet extra huiduitslag krijgt door gebruik van middelen daar. Ik heb zelf geen ervaring met zulke grote plekken, volgens mij had @Henkie dit wel na behandeling als ik het me goed herinner?
Lieve mensen,
In november'21 begon de ellende en kreeg ik door een onbekende reden schurft. Inmiddels ben ik 14 behandelingen verder. Wat begon met onprofessionele adviezen van een huisarts, ben ik na een aantal behandelingen hulp gaan zoeken bij de dermatoloog en zelfs daarna nog voor advies naar het ziekenhuis.
De dermatoloog heeft mij meerder keren behandeld met de combinatie permetrine en pillen. Achteraf is deze behandeling voor de meeste schurftmijten de oplossing. Ook ik ben na deze behandelingen in mei en na een volgende behandeling in augustus door de dermatoloog schurft vrij ben verklaard, terwijl de jeuk in opbouwende fase bleef aanhouden. Die blijvende jeuk was toch een enkele mijt die na de kuur in verloop van tijd weer terug kwam. Toch durf ik voorzichtig te zeggen dat ik na mijn laatste kuur begin september, verschil van jeuk merk en durf te zeggen dat mijn nieuwe methode wel werkt.
Omdat mijn behandeling al zo lang duurt ben ik samen met de dermatoloog en een arts in het ziekenhuis erachter gekomen dat ik last heb gehad van een nieuwe (super) schurft variant. Waar zij op dit moment geen raad mee weten, en dat zij in Nederland bezig zijn met nieuwe studies en onderzoeken, hoe deze varianten moeten worden uitgeschakeld.
Allereerst heb ik veel aan dit forum gehad. Het was een mentale steun en je leest ook dat andere personen last hebben, uitzonderlijke behandelingen toepassen maar vooral dat het ook bij hun hardnekkig is.
Allereest wil ik specifiek #Ervaringsdeskundige bedanken. Tijdens mijn laatste controle in het ziekenhuis (oktober) heb ik zijn tactiek aan een arts toegelicht. Deze arts had nog niet eerder van deze extreme maatregelingen en activiteiten gehoord. Waarbij de arts heeft toegezegd dat in theorie geen enkele schurft op deze manier kan overleven. De methode van Ervaringsdeskundige staat in bericht 4916. Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik zelfs de auto (stuur en pook), schoenen, tassen en laptop met schurft spray (verkrijgbaar bij een dierenwinkel voor een konijn) heb ingespoten. Bij deze variant moet alle kleding minstens 7 dagen afgesloten in een zak, de overige info vind je in zijn bericht.
Overigens stop aub met permetrine. Dit is zo ongelooflijk slecht voor je huid en het duurt weken/maanden voor je huid herstelt. Dit levert zelfs extra jeuk op waardoor het moeilijker wordt om de jeuk van de permetrine behandeling of die van schurftjeuk te onderscheiden. Daarnaast wil ik je ook de tip geven om te stoppen met de hormoon zalf die je krijgt voorgeschreven. Wanneer één en/of enkele schurftmijten de behandeling overleven kan hormoonzalf ervoor zorgen dat de mijten zich weer gaan vermenigvuldigen. Volgens de dermatoloog kan je dit binnen binnen enkele dagen al voelen.
Daarnaast blijkt uit nieuwe studies en dit heeft de dermatoloog mij uitgelegd dat bij de dubbele behandeling, de permetrine crème maar 10% extra effectiviteit oplevert dan wanneer je alleen wordt behandeld met de pillen. Met andere woorden de crème is voor de huid te agressief en zijn bepaalde mijten voor de crème resistent. Maar geen paniek! Samen met de dermatoloog en de arts in het ziekenhuis hebben we gekeken naar een nieuwe methode.
De oplossing is dus een kuur met pillen, die consequent voor een langere periode worden ingenomen. De dermatoloog heeft deze voorgeschreven en gaat als volgt: uiteraard vooraf de preventie middelen van Ervaringsdeskundige toepassen. Je begint b.v. maandag met de 1e keur, vervolgens na 14 dagen, start 2e keur na 14 dagen 3e keur etc. Dit doe je dus in totaal 4x waarbij je tijdens de tweede keur niet meer de Ervaringsdeskundigen maatregelingen neemt maar wel tijdens de kuur de normale voorzorg maatregelingen neemt zoals voor de behandeling douchen (tip met zwavelzeep), nagels knippen en voor en tijdens de behandeling een schoonbed en handdoek etc.
Ik heb op dit moment ook nog af en toe jeuk maar zoals je hier op het forum kunt lezen houdt dit nog weken, maanden en misschien nog zelf een jaar aan. Eind december heb ik nog een laatste controle bij de dermatoloog en zal jullie daarna informeren. Overigens neem altijd partner/vriend(in), huisgenoten, kortom personen waar je mee samen woont mee in de behandeling. In het ernstige geval horen hier soms familieleden bij die je niet dagelijks ziet, maar bijvoorbeeld wel eens logeert. In sommige gevallen merken personen niet dat ze met schurft rondlopen. Geloof me voor de miste hier zal dit niet logisch klinken maar deze situatie kan voorkomen is mij verteld door de dermatoloog.
Ik hoop jullie te helpen met mijn ervaringen en jullie te steunen in dit proces. Hou vol, het is echt extreem zwaar zowel in privésfeer als werk gerelateerd, maar ook jullie komen ervan af! Zet hem op!!
@ Guus Wow wat heftig om te lezen! Dank voor het delen. Fijn dat jouw dermatoloog en arts de ernst zo erg onderkennen. Weet jij hoe ze erachter zijn gekomen dat je te maken hebt met een superschurft variant dan? Mag ik misschien ook vragen wat voor dermatoloog je hebt/waar die zit? Klinkt als een hele goede. Ik heb inderdaad ook alles gedaan wat Ervaringsdeskundige heeft gedaan, als je er echt maar niet vanaf komt heb je het ervoor over om dit te doen. Alles om er maar vanaf te komen. Ik raad ook iedereen aan spullen minimaal 7 dagen in een zak te doen, met 3 dagen weet je echt niet of het werkt. Schoenen ook. Wel heftig ook om te lezen dat pemetrine volgens hen maar 10% werkt dan.. en dan wordt er op internet doodleuk gezegd dat het 97% effectiviteit heeft ofzo.. erg outdated die informatie. Vraag me dan ook af of deze artsen onderkennen dat die superschurft dan ook op de hoofdhuid kan gaan zitten ook bij mensen met een normale weerstand en middelbare leeftijd. Is ook zoiets wat onduidelijk is vaak, maar van oudsher wordt gezegd dat dat echt-niet-kan.
Wel bijzonder dat je dan alleen maar pillen krijgt, zou denken dat het dan misschien met benzyl benzoaat wel effectiever is? Maar ik kan me ook wel voorstellen dat als je dit 4 weken achter elkaar doet het wel alles zou moeten doden. Wel schijnt het ook te zijn dat die pillen wel leverproblemen kunnen opleveren. Maarja, de hele tijd opnieuw 2x met pillen behandelen heeft het zelfde effect(of erger als het maar niet weggaat).
Het maakt me boos dat ook nog steeds die hormoonzalf de "paracetamol" van de dermatologen lijkt te zijn. Bij alles schrijven ze het voor en het doet alleen zoveel extra schade toe, zeker wanneer je schurft probeert te bestrijden. Snap niet dat dermatologen dat nog steeds doen.
Nog iets wat ik me heel erg afvraag, hoe zou jij het verschil omschrijven tussen schurft jeuk en post-scabies? Mijn dermatoloog zegt dus dat het precies hetzelfde kan zijn maar jij zegt wel iets te merken en ik twijfel gewoon heel erg of ik verschil merk want ik vind het zo lastig te vergelijken met wat ik maanden geleden voelde omdat ik niet weet waar ik op moet letten.
Nog een hele belangrijke opmerking voor iedereen hier, waar mijn dermatoloog mee kwam: wasmachines en drogers komen tegenwoordig niet altijd lang genoeg op voldoende hoge temperatuur (60 graden)! Advies van mijn dermatoloog was dus je wasgoed niet te wassen maar minimaal 3 dagen in zakken te laten zitten, uhm dat betekent dus 7 dagen of langer want 3 dagen is niet te vertrouwen. Persoonlijk zou ik het dan nog steeds niet vertrouwen en na minimaal 7 dagen nog steeds in de was en droger, gewoon om er 100% zeker van te zijn dat ze het niet overleven en dat je ook geen allergische reactie op dode mijten uit zakken krijgt wat voor verwarring en stress zorgt.
Verder zei mijn dermatoloog om geen dingen in de vriezer te stoppen. In onderzoeken vond ik dat dat zou moeten helpen, maar het schijnt dat ze dan in een winterslaap gaan en rustig verder leven en vermeerderen als ze weer uit de vriezer komen.
Dit zijn de enige 2 dingen waarvan ik schrok en een oorzaak kunnen zijn dat ik iets fout heb kunnen laten gaan in mijn uitgebreide behandeling ondanks dat ik zoveel informatie heb opgezocht en het gevoel had alles uit te sluiten. Wilde het daarom even met jullie delen.
Hi Mirthe,
Dank voor je reactie. Ik heb net de dermatologie gebeld maar daar vertellen ze me dat ik waarschijnlijk bewust nu maar voor een behandeling pillen heb gekregen en twee keer zalf. Dit zou kunnen zijn omdat 14 oktober en 21 oktober ook al die pillen heb gebruikt en ze nu eigenlijk de laatste mijten willen doden voor de zekerheid oid. Al klinkt het voor mij nu niet meer helemaal zeker dat dat zo werkt. Als de klachten aanhouden mag ik over 5 weken wel weer terug komen natuurlijk, haha.. Ik heb wel vanaf vorige week dinsdag al mijn kleding/schoenen/dekbed in zakken gedaan en heb ik na de behandeling afgelopen donderdag, 3 november, in een ander bed geslapen en mijn spullen niet meer aangeraakt. Is het verstandig om dit allemaal te laten staan tot ik me a.s. vrijdag weer behandel met de zalf? Dat ik dan ''veilig'' zaterdag die was kan gaan draaien en mijn bed weer kan gaan gebruiken?
Tot je vraag of ik nog jeuk heb; dat valt reuze mee. Af en toe jeukt het nog wel een beetje, de bultjes bij mijn liezen / geslachtsdeel / billen die jeuken opzich niet heel erg, maar als ik er een maal aan ga krabben dan wordt het wel erger. De Tea Tree olie die ik gebruikt zit verwerkt in een lotion, dus ik gebruik het niet puur. Dit smeer ik vanaf gisteren en doe ik dagelijks 1 keer. Ik had van de dermatoloog Mometasibfyraat vet mylan (voor lichaam) en Triamcinolonacetonide simplex basiszalf voor het geslachtsdeel mee gekregen. Dit heb ik een aantal weken gesmeerd maar dat hielp niet tegen de grotere bultjes waar ik last van heb. Hier ben ik nu dan ook mee gestopt.
Hopelijk dat iemand hier met dit soort bultjes ervaring heeft en daar wat tips voor kan delen. Vooral de bultjes op het geslachtsdeel lijken niet echt weg te trekken en sinds behandelen worden het er ook meer. Hoop heel erg dat dit geen littekens worden..
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest omdat mijn jongste veel blijft krabben en plekjes blijft houden. Ze heeft al een erg gevoelige huid van haarzelf en veel eczeem, dat maakt het er allemaal niet duidelijker op. Als je naar haar handen kijkt denk je ook meteen aan schurft, die typerende plekjes.
We hebben in juli en in september behandeld. De rest van het gezin heeft geen tot nauwelijks meer jeuk (hadden we daarvoor wel). Ze slaapt altijd bij haar zus in bed en die heeft dus nergens last van. Wat een onduidelijke toestand, we zitten nu 6 weken na laatste behandeling en waar doe je dan goed aan?
Vandaag zei de huisarts dat hij nu gemiddeld 6 personen per week ziet tov 2 per maand een jaar geleden. Het is dus flink aanwezig overal, daar schrok ik wel van. Hij heeft nu de pillen voorgeschreven want vertelde mij dat er toch een resistentie lijkt te ontstaan bij de zalf.
Tot mijn grote opluchting blijken de pillen vanaf 1 november in het basispakket te zitten. De apotheek was hier niet eens van op de hoogte, dat scheelt toch een hoop geld met 5 personen. Maar wat blijkt, ze zijn momenteel niet leverbaar in Nederland dus ik kan ze nu niet krijgen ..! Ze hopen me vrijdag een leverdatum te kunnen geven
Beste allemaal,
Allereerst hartelijk dank voor alle adviezen en ervaringen. Het is een opluchting om te lezen dat ik (21, M) niet de enige ben die maar niet van deze rotziekte af blijkt te komen. In maart van dit jaar ben ik besmet geraakt en ben er sindsdien nooit helemaal vanaf gekomen. Ik heb het geluk dat ik maar heel weinig jeuk ondervind en er verder niet onder lijd, maar de paranoia om andere te besmetten begint wel te veel te worden. Ik wil er nu gewoon van af en ga nu beginnen aan de methodes die ik hier meekrijg.
Ik heb sinds maart denk ik wel 3 kuren met ivermectine gedaan en zo'n 10 tubes peremtrine erdoorheen gejast, maar telkens duikt er toch ergens weer een gangetje op, zo ook deze week. Aan de hand van de ervaringen hier ga ik binnenkort aan een behandeling van ivermectine, permetrine, en benzylbenzoaat beginnen. Het plan is als volgt:
Dag 1: Ivermectine + permetrine
Dag 2: Benzylbenzoaat (niet douchen)
Dag 3: Benzylbenzoaat (niet douchen)
Dag 10: Ivermectine + permetrine
Dag 11: Benzylbenzoaat (niet douchen)
Dag 12: Benzylbenzoaat (niet douchen)
Dit allemaal met de standaard hygenische maatregelen incl. wassen en vuilniszakken.
Ik heb alleen nog wel een paar vragen waar ik hoop dat jullie mij mee kunnen helpen:
- Ik stofzuig nu al mijn matras na iedere behandeling en vervang alle lakens, maar kan schurft ook in het dekbed zelf zitten?
- Hoeveel ml benzylbenzoaat is gebruikelijk om te smeren per keer? Mijn huisarts is compleet onbekend met het spul en heeft mij zomaar 200ml voorgeschreven, maar ik krijg het idee dat dat wat weinig is.
Verdere tips, adviezen of feedback op dit plan zijn ook zeker welkom.
Hartelijk dank alvast en sterkte allemaal!