@henkie, dankjewel voor je reactie. Ik neem aan dat schurft zich niet opbouwt qua klachten en dat de eerste klachten ook meteen heftige jeukklacjten zijn?
mag ik vragen hoeveel weken gemiddeld het duurt voordat er klachten ontstaan? Is dat eerder die 6 weken of vaak al na 2-3 weken? We zijn nu bijna 2 weken na het laatste contact. Kan ik dan al opgelucht ademhalen of nog lang niet?
@radeloosje
wsr hoop ik het voor jullie dat jullie er nu wel echt voorgoed van af zijn. Wat een ellende moet het zijn geweest en ik snap dat je even het zekere voor het onzekere neemt. Ik duim voor een goede uitslag.
Hallo allemaal,
ik heb vaker op dit forum iets geplaatst over schurft dat niet weg ging. ik heb uiteindelijk een behandeling met pillen en zalf gedaan. daarnaast mijn handen (die het ergst besmet waren) vaker ingesmeerd. ik had tijdens de schurft veel bultjes en gangetjes op en rond mijn handen. nu is alles gelukkig verdwenen en ben ik zo goed als jeukloos!
nu beginnen er wel hier en daar bultjes op te duiken tussen mijn vingers. het zijn niet de typische bultjes die ik met schurft had, ze jeuken ook niet zo erg. ik ben dus even gaan googlen en kwam uit op blaasjes eczeem. ik heb als kind veel last van eczeem gehad en vroeg mij af of iemand dit ook heeft meegemaakt na de schurft. zou het een reactie kunnen zijn op de schuft en/of de behandeling?
Nogmaals verder nergens bulten te zien en ook geen gangetjes dus daar ga ik op proosten!.
voor de mensen die wel nog middenin het proces zitten, succes! lusiter niet naar de huisarts als hij/zei alleen zalf voorschrijft, zalf + pillen is the way to go!
@radeloosje ik duim enorm voor je, wel goed dat het wel zo serieus wordt aangepakt met DNA onderzoek etc. Ik hoop echt heel erg voor jullie op een goede uitslag en dat jullie binnenkort eindelijk weer normaal kunnen leven. Houd ons op de hoogte!
@Marjolein Over het algemeen komt eerst de jeuk, en daarna worden pas gangetjes zichtbaar. Bij de meeste mensen is er vanaf de start van de klachten een stijging in jeuk tot 5/6 weken na start van de klachten. Echter, als je schurftjeuk krijgt, voel je dat echt wel meteen vanaf het begin. Echt storende jeuk, waarbij je echt door moet krabben voor je gevoel, en specifiek 's avonds, als je in je bed ligt en 's nachts. Ik kreeg de klachten echt pas op 6 weken, maar dit kan per persoon verschillen. Het is niet echt te zeggen of je het na 2,3,4,5 of 6 weken krijgt. Vergeet niet alsnog adem te halen😉 maak je niet te veel zorgen, de kans is zo klein dat jullie het hebben gekregen van zo kort contact, maar heel goed dat je het wel scherp in de gaten houdt!
@Hannie ja!!! Maak je geen zorgen, je zit helemaal goed. Blaasjes eczeem is een veel voorkomende bijwerking van gebruik schurftbehandeling. Komt doordat de behandeling de vochtbalans van je huid verstoort.
Hallo schurftgenoten ! Ben de 12 sept besmet door een vriend Mijn God wat heb ik een spijt dat ik daar ben blijven slapen Maar ja gedane zaken nemen geen x Hij wist ook niet wat tie had , dacht een allergie! Heeft mij daarna niet ingelicht, toen hij bevestiging kreeg dermatoloog 😡Ik kreeg een 4 wk later jeuk aan de flanken ( dacht muggen) toen spontaan blauwe plekken, waar niet gestoten Maar goed aan de pillen gegaan , zonder bij dr langs te gaan 6 dagen later aan de crème Permetrine ik werd s’nachts wakker van ellende Stond helemaal in de brand Iemand hier ook ervaring mee? Ik krijg steeds meer jeuk , waar ik eerst voor de behandeling niet zoveel last van had Ga nu weer vanavond aan de pillen Heeft iemand ook spontaan blauwe plekken gekregen Graag advies van jullie 🙏
@Mirthe
Dank voor je reactie. Ik begrijp uit andere reacties dat de eerste keer de symptomen eerder rond de 4-5 weken pas ontstaan dan vroeg (2 weken). Dus het blijft zeker de komende 2 weken nog spanend voor me. Ik vind het echt heel spannend merk ik, ik kijk er zo tegenop om mijn dochtertje van 10 maanden te behandelen. Mocht het uitbreken, dan pak ik het echt mega rigoureus aan. Heb alles al helemaal uitgedacht, zelfs kindermatrassen opnieuw bestellen enzovoorts. Pfff. Ik ben mezelf er al in aan het verliezen, terwijl er nog niks aan de hand is...
Waarom ik zo bang ben, is omdat de GGD heel ernstig tegen me doet. Zij wensen me sterkte, alsof ik al dood ga. Zij zouden wel preventief behandelen, dus ze snappen mijn keuze niet. En verder zeggen zij dat die 15 minuten helemaal niet heilig is, en zeggen dus dat mijn dochter wel degelijk veel kans loopt op... Terwijl mijn huisarts veel gematigder is. Ik snap hier niks van en weet dus niet of ik me er ik kan berusten of niet.
Te vroeg op enter gedrukt... Mijn vraag is nog: zoals ik begrijp, ontstaat de jeuk opbouwend? Het is dus niet meteen een nacht wakker liggen maar het begint "kleiner" en plaatselijker?
Mijn dochter heeft een goede, stabiele huid. Dus mocht ze al een beetje krabben dan valt dat me wel meteen op. Misschien kan ik me daarin berusten, dat ik waarschijnlijk de ergste klachten voor zou zijn...
Pff, niet normaal hoe erg het me al bezig houdt. Schaam me dood.
@Marjolein
Natuurlijk snap ik dat je je zorgen maakt, dat is niet gek. Het is een verschrikkelijk gedoe, zeker met zo'n kleine en je wil die medicatie ook eigenlijk niet op je kindje smeren. Ik snap je keuze dan ook heel goed dat je nog niet wil behandelen vanwege de bijwerkingen. Ik heb de GGD ook gesproken en zij nemen het inderdaad erg serieus. Ze wensen je sterkte omdat ze weten wat voor een drama het voor veel van de mensen die ze spreken is. Wat ontzettend goed is want huisartsen nemen het vaak niet serieus. De GGD heeft pas echt door wat een enorme impact het heeft op mensen die er maar niet vanaf komen, zij krijgen al deze mensen aan de lijn die helemaal wanhopig zijn, ze nemen de tijd om naar deze mensen te luisteren en staan ook nauw in contact met artsen. Nee de 15 minuten zijn niet heilig, maar je moet echt wel enorm pech hebben van een paar minuten iemand aanraken het te krijgen. Ik heb afgelopen jaar meerdere keren gedacht dat ik er vanaf was waardoor anderen met mijn kleding en beddengoed in aanraking zijn gekomen. Ik heb uren lang naast anderen in de auto gezeten, zelfs 1x geslapen bij iemand in hetzelfde bed aan het andere uiteinde die ik niet besmet heb. Slechts 1 andere keer heb ik iemand besmet doordat die bij mij in bed sliep waar ik al meerdere dagen in geslapen had. Het is echt niet enorm besmettelijk, je moet echt maar net pech hebben of echt bij iemand in bed slapen/tegen iemand aan liggen.
En mocht je het nu toch krijgen, het is goed dat je zoveel er al over weet, een plan hebt bedacht hoe je het moet aanpakken en het serieus neemt. Uiteindelijk zijn er niet zoveel mensen die er echt zolang mee blijven zitten als de mensen op dit forum. Dit is maar een kleine greep uit al die mensen die schurft hebben gehad. Een baby blijft moeilijk te behandelen, maar als je rigoreus behandelt meteen de eerste keer, de creme goed laat intrekken, iets van handschoentjes aandoet zodat ze het niet van zich af kan vegen etc., maak je een goede kans. Als ik uit mezelf spreek, is een oorzaak van dat ik hier al zolang mee zit (deels) dat ik niet meteen de eerste keren goed heb behandeld.
Wat betreft de jeuk, ja deze is opbouwend, maar het begint al op een bepaald niveau dat meteen duidelijk merkbaar is, dus niet echt super lichtjes (of misschien echt maximaal enkele dagen opbouw dan). Plaatselijker kan wel ja, voor mij begon het op de polsen (heel typische plek om te beginnen, maar hoeft niet), bepaalde plekjes op mijn benen en armen en binnen een paar dagen krabte ik mijn hele benen en armen open. Veel mensen krijgen uiteindelijk ook wel aspecifieke jeuk over hun hele lichaam, niet eens alleen op de plekken waar de bultjes/gangetjes zitten. Ik heb het door de loop van de maanden écht overal gekregen, maar ja ook niet te zeggen wat door schurft en wat door behandeling, heb het echt heel veel gebruikt.
Jij doet in ieder geval nu alles wat je kan doen, je weet ervan, je houdt het in de gaten, je gaat er op tijd bij zijn en kan meteen effectief gaan behandelen mocht het nodig zijn. Ik duim voor je en houd ons op de hoogte!
@is dit schurft
dat plekje op je handpalm vlakbij je pols zou een gangetje kunnen zijn, maar dit is echt niet met zekerheid te zeggen van zo veraf. Kan je meer inzoomen met je camera? Verder, heb je avond/nachtelijke jeuk? Verder nog bultjes/uitslag?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@mirthe ik heb soms wel jeuk maar kan prima slapen. Af en toe wel een nieuw plekje, maar gangetjes niet echt gezien naar mijn inzicht. Soms een week geen nieuwe plekjes en soms wel weer hier en daar een rood plekje of blaasje. Ik heb wel schurft gehad en meerdere malen behandeld, maar nu al een aantal maanden komt er soms een plekje bij zoals ik net zei. Ik merk geen sterke toename in jeuk en mijn vriendin met wie ik vaak samen slaap heeft nergens last van en nul plekjes/ aanwijzingen. Vandaar dat ik ook nog niet behandel. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het schurft is als zij helemaal niets heeft.
@is dit schurft
Als je dezelfde symptomen echt al maanden hebt en de klachten zo minimaal zijn, lijkt het me onwaarschijnlijk dat je het nog hebt. Wbt je vriendin, bedenk je wel dat het 6 weken kan duren voordat ze klachten krijgt als het nog nooit heeft gehad. Maar als je al maanden met haar hebt geslapen gedurende jij dezelfde klachten had en ze heeft het nog steeds niet zal jij het ook niet hebben wrs. Het komt ook vaker voor dat mensen die eerder hebben behandeld hebben voor schurft (zeker bij veel behandelen) nog huidklachten houden/krijgen later. Ervanuit gaande dat dat plekje op je hand toch geen gangetje is (wat erop kan lijken op van de foto van veraf), deze vriendin al langere tijd met je slaapt en geen klachten heeft en je na maandenlang klachten het zo minimaal is, is de kans klein dat je het nog hebt.
Ik kom hier even stoom afblazen. Ik heb schurft opgelopen op mijn werk. Bijna 8 weken geleden gestart met de behandeling (3x Permetrine behandeling).
Samen met mijn vriend een heel strijdplan gemaakt om het in één keer goed te doen, maar ben bang dat het niet heeft mogen baten.
We worden nog steeds gek van de jeuk, vooral ‘s nachts. Twee weken geleden al naar de huisarts gebeld, die deed het af als; ‘het is bekend dat de jeuk nog weken kan duren, dus smeer maar een koel zalf’. De huisarts van mijn vriend zei; ‘kijk maar op thuisarts.nl’. We waren echt in shock over hoe er op onze klachten werd gereageerd.
Afgelopen week heb ik heel wat tranen gelaten van wanhoop en vermoeidheid. Toen besloten dat dit zo niet langer kon en heb net zo lang bij de huisarts geleurd tot ik een doorverwijzing naar de dermatoloog kreeg. Het was bizar hoe moeilijk ze daar over deden, want de bultjes die ik nog heb op armen, borst, polsen etc. leken volgens haar echt niet op schurft. Ik heb totaal geen vertrouwen meer in mijn huisarts wat schurft betreft.
Komende week kan ik terecht bij de dermatoloog en hoop zo dat deze mij verder kan helpen. Ik weet namelijk bijna zeker dat we nog niet van de schurft af zijn 🙁
Zie er als een berg tegenop om weer het hele huis op z’n kop te zetten + wat dit met mijn psychisch welbevinden doet. Normaliter zou ik mezelf echt als een nuchter en stabiel persoon omschrijven, maar icm de schurft ben ik echt een hele andere kant van mijzelf tegengekomen.
Sterkte iedereen die hier ook mee te maken heeft, wees lief voor jezelf!!!
Ik ben op dit moment al meerdere maanden bezig om van schurft af te komen. Al de plekken (vooral op mijn handen) zorgen ervoor dat ik overdag niet eens meer naar buiten ga… schaam me dood. Iemand enig idee of pillen icm permetrine wel echt werkt? Of moet er toch nog iets anders aan te pas komen voor ik weer normaal kan gaan leven.
Sterkte allemaal…
Hoi allemaal. Na ongeveer 2-3 maanden van schurft af te zijn na 4 maanden lijden, ben ik bang om het opnieuw gekregen te hebben.
Laatst bij iemand anders geslapen, waarvan ik gevraagd had of zij ook last had van bultjes/jeuk, maar zij zei nee.
Ik heb dus opeens deze bultjes op mijn handen gekregen uit het niets, ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit opnieuw schurft is, aangezien ik niet echt duidelijke gangetjes zie zoals ik ze voorheen had!
HELP!
@mirthe
Dankjewel dat je zo lief de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te antwoorden. Ik probeer het nu zo te zien: iedere dag zonder klachten is er weer een. Tot we aan de 4-5 weken zitten en dan kan ik het tegen die tijd wel loslaten gok ik. Wat ik dan wel apart vind… de andere schoondochter/zoon en hun kinderen hebben preventief het goedje lopen smeren en die zoeken nu de schoonouders al op. Schoonmoeder heeft nog jeuk, maar wel lichte jeuk. Ik snap niet waarom mensen dit dan toch gokken? Ik durf in ieder geval nog niet langs te gaan. Hopelijk besmetten zij elkaar niet alsnog allemaal opnieuw.
En ik? Ik tel hier de dagen af en doe een schietgebedje dat het ons bespaard blijftz ondertussen ben ik lekker aan het opruimen en al veel aan het inpakken in vacuüm zakken. Daar word ik idd rustig van.
Hoe komt het dat jij nog actief bent? Ben je nu definitief van je schurft af of is het nog onzeker?