Mijn schoonouders brachten het bizarre bericht dat zij schurft hebben laten vaststellen. Zij hadden sinds een week klachten. In de afgelopen 3-4 weken hebben wij ze 3 keer kort gezien. 2 keer kort bij hun thuis (een uur) waarbij onze dochter (9 maanden) kort bij hun op schoot is geweest. Denk hierbij aan 5 minuten op schoot bij opa zonder huidcontact (of nauwelijks) en bij oma (helaas) wel huidcontact bijvoorbeeld het hoofdje tegen haar hoofd of hals. Maar ook dit niet 5-10 minuten maar hooguit 5 minuten dat bijvoorbeeld het contact weer wisselde. Onze kinderen zijn daar niet blijven slapen in de afgelopen weken.
Omdat onze dochter nog zo klein is, ben ik echt geschrokken van het idee dat ze misschien schurft heeft opgelopen. Ik lees er echt horrorverhalen over dat de jeuk ondraaglijk is en dat het bij sommigen heeeel lang duurt of zelfs nooit overgaat. Ik ben enorm bang dat dit een heftig onderwerp gaat worden omdat stel ze krijgt het, het bij een baby lastig behandelen is ivm dat het smeren van de zalf zo nauwkeurig moet en ben zo bang dat we dan pech hebben dat we maanden met een krijsende baby zitten snachts. Vreselijk lijkt me dit.
Hebben we veel kans en kan ik vast maatregelen nemen? Kleding vast heet wassen en in luchtdichte zakken stoppen?
Ik ben 7 weken geleden begonnen met de behandeling van schurft. Had vooraf jullie tips doorgelezen en alles volgens het boekje gedaan.
De jeuk is echter nog steeds zo heftig! Ik slaap de halve nacht niet en ben daardoor doodop. Ben echt een beetje op het punt dat ik gewoon niet meer goed functioneer.
Ik smeer met koelzalf en heb hooikoortspilletjes, omdat ik had gelezen dat dit kan helpen.
Is het normaal dat ik nu nog steeds zo veel jeuk heb en/of zijn er nog andere tips?
Hi!
Dan toch na 6 weken nieuwe bultjes en 2 weken later zie ik een nieuw gangetje verschijnen in mijn hand… het voelt stevig en dik aan.. ik vrees ook het ergste.. wat een rot ziekte is dit…
Foto’s lukken niet .. 🙁
Frankie; even screenshot maken van de foto. Komt waarschijnlijk door de grootte. Zonder foto valt er weinig over te zeggen.
Hi Henkie lief dat je nog zo actief bent! <3
Ah het is gelukt…
@ marjolein, om je enigzins gerust te stellen. Onze kids zijn al groter en hebben tijdens de besmetting ( toen we het nog niet wisten) veel met opa en oma geknuffeld. Mijn ouders zijn echte 'knuffelkonten'. Daarnaast heeft mijn moeder heel veel geholpen met de (besmette) was toen we het wel al wisten ( zonder handschoenen). Mijn ouders hebben geen schurft gekregen. Ook heeft onze dochter net haar kleine nichtjes gespeeld, opgetild ( toen we het nog niet wisten), enz en zijn ook zij niet besmet geraakt. Ik zou het goed in de gaten houden en bij twijfel naar de huiarts. Meer kun je eigenlijk niet doen. Preventief behandelen met die heftige medicatie bij een baby wil je eigenlijk niet...
@ zoveel jeuk: mijn man had dit ook... wij hadden zo secuur behandeld dat we er na 2 volledige behandelingen ( 4x permitrine) en alle voorschriften echt vanuit gingen dat het weg moest zijn. Maar dat bleek dus niet. Als je nog zoveel gekmakende jeuk hebt na 7 weken, heb je het naar alle waarschijnlijkheid nog. Het spijt mij om te zeggen, maar ik had gewild dat iemand dat tegen ons had gezegd of dat we ons hadden beseft dat zoveel jeuk geen najeuk kan zijn..Mijn advies voor jou: probeer benzylbenzoate! Sterkte
Wat ontzettend lief dat je reageert. Jouw reactie stelt me enigszins gerust, zeker omdat de knuffelmomenten echt kort waren telkens (sowieso geen 15 min aan een stuk), en de keren dat we wellicht daar een handdoek hebben aangeraakt ook maar kort was. Dus wellicht valt het dan idd mee… ik ben wel al begonnen met deel van het textiel hier binnen in zakken te doen… het is meteen opgeruimd en heb het ook zo weer eruit gehaald mocht het allemaal meevallen. Preventief smeren willen we inderdaad niet… nog een 2 weken en dan weten we hopelijk genoeg. Hoe zijn jullie er uiteindelijk van af gekomen? Door BB te smeren ipv de standaard Creme? Ik spreek deze week de GGD, ik zal ze Eens op dit forum topic wijzen, het kan toch niet dat jullie als ervaringsdeskundigen er meer van weten dan zij zelf? Nu al medelijden emt mensen die het nog gaan krijgen!
Frankie geen probleem, ik weet hoe erg dit kan zijn. Dit zou ik "verdacht" noemen maar geen honderd procent gangetje. Ik had iets vergelijkbaars wat ik toen direct heb laten schrapen door de dermatoloog. Er was niets te zien. Ik zou je ook van harte aanbevelen dit te doen omdat je anders geen uitsluitsel hebt.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
#Marjolein
Net als Laladie hebben wij ook de ervaring dat je de schurft niet heel gemakkelijk over brengt. Wij zelf hebben het al heel lang, in de periodes dat wij het hadden en het niet wisten, hebben wij nooit iemand besmet.
Die beestjes zijn heeeel langzaam en als er dan ook nog heel weinig zijn…..
Goed dat je voorzorgsmaatregelen treft voor je eigen gemoedsrust Marjolein.
Wat Laladie ook zegt, houd het in de gaten, maar Marjolein…. Geen paniek.
Sterkte lieve allemaal!
🌸
@ Marjolein
Graag gedaan, ik hoop dat het niet is overgebracht op jullie baby. Wees gewoon alert, meer kun je nu niet doen. Dat kwartier huid op huid is denk ik overigens niet perse ' heilig'. Onze dochter heeft het van een meisje uit de klas waarmee ze nooit speelt of mee om gaat en zeker geen 15 min. huid op huid contact heeft gehad. Ook heeft ze het doorgegeven aan een vriendinnetje waar ze wel veel mee omgaat, maar zeker geen 15 minuten huid op huid contact heeft gehad. Hierbij is het dus wel doorgegeven, terwijl het veel logischer zou zijn geweest als mijn ouders of kleine nichtjes het hadden opgelopen...ik kan daar de vinger niet helemaal op leggen...
Wij hebben onze laatste behandeling een combi behandeling gehad met benzylbenzoate, en waren er daarna definitief vanaf. Ook bij onze neef hielpen de ivermectine pillen i.c.m. permitrine niet, maar de BB wel!
Onze succesvolle behandeling was:
Dag1: permitrine +IVM
Dag2: BB
Dag3: BB ( dus 48 uur laten zitten. Bijsmeren na toiletbezoek. Niet douchen tussendoor).
Dag8: permitrine + IVM
Dag9: BB ( 24 uur laten zitten).
Daarbij alle wasvoorschriften en hygienemaatregelen opvolgen.
Wat lief dat ook jij, ondanks je eigen ellende, zo lief reageert. Ik lees dat incubatietijd 2-6 weken is. Heb jij een idee Hoelang dit bij jullie duurde? Het is nu een goede week geleden dat we daar waren dus geen idee wanneer we “veilig” zijn :-(.
het vervelende is wel dat ze toen al klachten hadden (dat wisten wij niet). Dus ze hadden toen voor het eerst snachts erge jeuk gehad waar ze wakker van lagen. Dus helaas hadden ze toen wel al flink wat op hun lichaam denk ik. Mijn dochtertje heeft op schoot gezeten maar ik herinner me dat ze toen ongeduldig was dus kan nooit heel lang zijn geweest… maar ja… pfoe ik kan het niet loslaten, juist door alle berichten in dit topic. Wat een ellende is dit en niemand die het kent in het dagelijks leven. Zo’n onbekende ellende eigenlijk. Jullie zijn er dus nog steeds niet van af?
@laladie
wat gek inderdaad. Misschien kleding uitgewisseld of knuffels? Raar dat dit niet logisch te herleiden is! Ja het blijft toch afwachten voor ons… iedere avond dat ik geen jeuk bij iemand zie is er weer eentje bij…
wat een heftige behandelingen hebben jullie gehad! Dus BB was wel de sleutel… misschien zijn ze daar minder resistent voor omdat dit normaal alleen aan zwangeren wordt gegeven? Mss dat ik hier gewoon meteen mee begin, mochten we het krijgen.
Zoals gemeld zijn wij dus in afwachten of wij, of vooral onze dochter, schurft krijgen.
Maar hoe begint dit?
Ik ben nu namelijk mijn dochter enorm in de gaten aan het houden en zag dit streepje. Ik kan dit maar 1x vinden. Gisteren had ze, volgens mij, nog geen extreme jeuk. Kan dit toch al duiden op het begin van…? Mocht het beginnen dan wil ik natuurlijk de meest extreme jeuk voor zijn :-(.
Marjolein; dit ziet er mijns inziens geenszins uit als iets schurft gerelateerds.
#Marjolein
Heel goed dat je het nauwkeurig in de gaten houdt. Henkie is zeker een ervaringsdeskundige. Je kunt ook bij twijfel altijd een afspraak maken bij je huisarts die je als hij twijfel heeft je door zal sturen naar de dermatoloog.
Blijf alsjeblieft niet met je twijfel zitten!!
Fijn als je ons op de hoogte houdt.
Dat zal ik nu ook even doen.
Gisteren zijn mijn man en ik weer naar de dermatoloog geweest na nu 5 behandelingen binnen een maand met perm en ivm.
(Al 2 jaar zijn wij bezig van schurft af te komen)
Ikzelf heb nu geen last, alleen 2 kleine jeukplekjes die een reactie zijn op de vele behandelingen. Deze plekjes zijn ook alweer bijna weg.
Mijn man daarentegen blijft jeuk en grote rode bulten op zijn billen houden.
Hoogst waarschijnlijk is dit de reactie van zijn huid, van zijn immuunsystemen, op de vele medicatie. Mocht dit over 2 weken nog zo zijn dan zal er een biopte genomen worden en zal er op dna van schurft getest gaan worden.
Dit hebben ze al eerder gedaan, toen bleek er nog schurft te zitten en had ik het ondertussen ook weer.
Nu hebben wij besloten om in huis nog steeds apart van elkaar te blijven leven totdat duidelijk is wat deze bulten precies zijn. Al sinds de eerste kuur weer op 13/9 leven wij apart van elkaar.
Heel heftig, maar ik heb zo’n enorme angst ontwikkelt☺️
Toch ga ik er van uit, dat ook wij er uiteindelijk vanaf zullen komen
…… wordt vervolgd
🌸