Hoelang kunnen de naklachten (jeuk) blijven? Ik heb 5 weken geleden behandeld maar heb nog steeds wel eens jeuk op sommige plekjes op mijn lichaam.
@kato hier 4 maanden na behandeling nog steeds klachten! Lang dus …. Daarvoor 4x2 behandelingen gehad met ons gezin. Klachten zijn wel echt minder en alleen bii mijn man en ik maar huid blijft heel gevoelig! Ene dag meer dan de andere. We gaan ervan uit dat het klaar is maar zou zo fijn zijn als we eens een keer klachtenvrij waren. Je leest meer mensen hier op t forum die lang klachten houden helaas. Als ik lees op sites en bijsluiter na 4 wkn klachtenvrij dan is dat dus echt niet zo!!
Er zat hier iemand die nog 1.5 jaar post scabiës klachten had. Ik zit nu op één jaar. Dat, of ik heb het nog. Maar dan zou het volledig uit de hand moeten zijn gelopen / ik iemand besmet moeten hebben en beiden zijjn niet het geval.
Al sinds april bezig met behandelen.
Nu mijn laatste behandeling met creme + pillen 2 weken geleden gehad, maar er blijven nog steeds grote bulten zitten tussen mijn billen. Het zijn niet kleine, maar echt grotere bulten. Ook zitten deze op mijn geslachtsdeel. Ben ten einde raad, is het normaal dat deze hier nog zitten? Heb voor de rest geen last meer van jeuk, alleen op deze plekken….
Ook zitten deze grotere bulten op mijn ellebogen, weet niet of anderen dat ook hebbeb meegemaakt?
@henkie, jij ook nog steeds klachten dus? Ik heb dezelfde redenatie als die van jou, dan zou t zich nu toch enorm uitgebreid moeten hebben en ook binnen t gezin meer en met huidafwijkingen en die heb ik bijna niet op een enkel bultje af en toe na.
@april, ik heb die bulten ook gehad, grote muggenbult achtig, heel groot en flink jeukend af en aan. Duurde maanden voor ze minder werden. Nu nog steeds zichtbaar! Eerste behandeling eind november en laatste begin april dus tel maar uit!
Elsie; yes, dat is ook mijn redenering. Kan het mis hebben maar dermatologen blijven zeggen dat ik het niet meer heb. Zolang zij daar bij blijven kan en wil ik ook überhaupt niet behandelen.
Goede avond,
Ook wij hebben met gezin van 4 schurft gekregen via een meisje op de school van onze dochter (destijds groep 4). Omdat er niets is gemeld, en de klachten in aanvang meevielen, heeft niemand aan schurft gedacht, en kwam de diagnose pas na 2,5 maand. Toen hadden we elkaar allemaal flink besmet. Diagnose was half april 2022
Wij zijn met het hele gezin totaal 8x in de permitrine geweest, de laatste 3x i.c.m. IVM pillen. Mijn man kwam er helaas niet vanaf, de rest van ons gezin wel, maar je besmet elkaar ook steeds weer.
Voor mensen die er niet afkomen heb ik twee tips:
* gebruik je hormoonzalf/corticosteroiden/hydrocortison/betametason/ locooid of soortgelijk: stop met smeren van deze middelen, want ze hebben bij mijn man de behandeling belemmerd. Er is een onderzoek van een koreaanse arts op pubmed die heeft onderzocht dat de behandeling met permitrine bij schurft in 38% van de gevallen wordt belemmerd door hormoonzalven.
* vraag om behandeling vmet benzylbenzoate. Bij ons gezin en dat van een bekende die door ons is besmet geraakt, was dit een succesfactor
* verder natuurlijk alle was- en hygiene instructies, maar de bovenstaande 2 waren voor ons de oplossing, na ruim een half jaar schurft. En ik denk voor meerdere mensen. Dermatologen zijn hiervan helaas onvoldoende op de hoogte.
Heel veel sterkte. Houd hoop, moed en je hoofd erbij. Het is slopend, fysiek en mentaal, maa het komt goed! Iedereen komt er vanaf!
Heel veel sterkte allemaal
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@laladie, dat je na al die tijd nog af en toe op dit forum zegt genoeg over hoe lang dit je bezig houdt! Herkenbaar!
Hoe lang hebben jullie nog klachten gehad totdat je echt weer alles al normaal voelde?
Wij zijn inmiddels al een paar maanden klachtenvrij.
Heeft wel lang geduurd.
We hebben ons 8 keer ingesmeerd met permitrine en nu zijn we er vanaf.
Het kan dua wel met alleen deze crème
Beste allemaal,
Ik heb hetzelfde probleem gehad als jullie en meer dan een jaar met schurft rondgelopen. Ik heb meerdere keren keurig de behandelingen van de huisarts/thuisarts.nl gevolgd, maar de schurft bleef. Inmiddels heb ik radicale methode om er écht écht af te komen. Zie voor de methode bij ‘tacktiek’.
Erg gaan verhalen over een schurft die sterker of anders zou zijn dan de schurft van 10 jaar terug (toen werkte de behandeling namelijk wel). En dit geloof ik ook uit eigen ervaring. Want volgens de HA was ik misschien toch een stukje vergeten te smeren, of had ik per ongeluk een kledingstuk niet goed in de zak gestopt. Maar ik wist echt zeker dat ik alles alles perfect had gedaan. En toch bleef het…. Dus of de mijt is te sterk en overleeft langer dan 3 dagen, of de crème werkt niet meer goed genoeg.
De tactiek:
- Plan dit wanneer je tijd hebt en zorg dat je alles in huis hebt
- doe alles wat je de week voor de behandeling hebt gedragen in een zak op de avond vd behandeling (je kent het rijtje wel: ook tassen, handdoeken, sokken, jassen, theedoeken, vaatdoeken, etc).
- Dit moet je niet 3 dagen, maar minstens een week afgesloten in de zak laten zitten!
- verder de algemene dingen doen zoals op thuisarts.nl staat in huis (bank afplakken, etc). Denk ook aan je tapijt of vloerkleed. En loop alleen op plastic slippers (al een week van te voren) op je tapijt.
- haal je bed af
- doe plastic om je matras en kussens (kan makkelijk door vuilniszakken open te knippen en aan elkaar te plakken met ductape en vuilniszakken om je kussens)
- Behandel: knip je nagels kort, borstel deze en smeer je dik in (teen tot kaak ofcorse) met 2! tubes. Goed tussen de vingers en tenen etc. Slik tegelijkertijd ook de antischurft pillen.
- Doe schoon beddengoed om je bed. En ga slapen.
- De volgende dag goed douchen, en echt goed scrobben met de zeep (dan schrob je ook mijten van je huid af)
- Vandaag zijn de mijten verzwakt, maar nog niet verzwakt genoeg, dat zijn ze pas de volgende dag. Daarom is alles wat je de dag na de behandeling aanraakt ook ‘besmet’.
- Doe daarom de handdoek van het douchen ook in de zak en haal je (besmette) bed voorzichtig af.
- De kleren (en schoenen en sokken en jassen…) die je die dag aan hebt gehad doe je ‘s avonds ook weer in de zak.
- Maak ‘s avonds voor de derde keer weer opnieuw je bed op (met nog steeds het plastic)
- vanaf nu kun je je bed houden (3e bed dus) en je kleren weer dragen.
- Herhaal weer exact hetzelfde 2 weken later.
Het klinkt als veel, maar als je dit doet dan heb je de super schurft variant ook te pakken. Wel kan deze ook nog lang erna verdachte bultjes geven (die ook nog opnieuw ontstaan?). Maar hierna was ik er na een paar maanden wachten (en niet opnieuw behandelen ofzo) eindelijk vanaf!!
Ervaringsdeskundige; goede lijst, ik zou daar nog één ding aan toe willen voegen. Het smeren tot de kaak en niet verder is een sterk verouderde richtlijn, studies geven nu aan dat de mijt ook wel degelijk in gezicht en op de hoofdhuid kruipt. Advies vanuit mij zou zijn om die plekken dus ook mee te nemen.
@ervaringsdeskundige, helemaal zoals wij het ook gedaan hebben de laatste keer!
Je zegt paar maanden erna, hoelang was dat ongeveer? En hoe wist je dat het niet toch nog schurft was? Bij ons duren de klachten nog zo lang maar zonder huidafwijkingen en t wordt ook niet erger dus we denken dat we eraf zijn maar kjjk zo uit naar het zeker weten e vertrouwen dat t klaar is!
@ Elsie, ja het houdt mij denk ik de rest van mijn leven bezig. Dit was zo intens en zwaar, dat ik het nooit zal vergeten. De scherpe randjes zijn er nu wel vanaf gelukkig, mede door een stukje therapie en het verstrijken van de tijd. Mijn man heeft een gevoelige huid en heeft nog zo'n drie maanden last gehad van bultjes en jeuk, na de laatste succesvolle behandeling. De kinderen en ik zo'n 6 weken.
@ervaringsdeskundige
Zo herkenbaar wat je schrijft. Je gaat bijna aan jezelf twijfelen doordat de HA en de dematoloog het zelf ook niet weten en dan zeggen dat je misschien toch niet alles goed hebt ingesmeerd en er toch een mijtje heeft overleeft. Wanhopig werd ik ervan, want vanaf moment 1 heb ik 200% secuur behandeld en echt niks overgeslagen. Op een gegeven moment dachten wij: we komen er gewoon nooit meer vanaf. Maar gelukkig was ik volhardend, vond ik dit forum en ben ik haast dag en nacht op zoek geweest naar de juiste gedocumenteerde info. @ Henkie was al die tijd een 'partner in crime', en nog steeds zie ik. Respect voor jou Henkie.
Ik zou nog één ding willen toevoegen aan de lijst van @ervaringsdeskundige: laat de creme minimaal 12 uur zitten voordat je onder de douche gaat.