Hoi hoi,
Alsjeblieft is er iemand die mij kan geruststellen of helpen met de vraag of dit schurft is of niet. Bij mij begon de jeuk ineens heel heftig s’avonds bij mijn liezen en op mijn kont. Eerst dacht ik warmte uitslag vanwege het weer maar uiteindelijk verspreidde de jeuk ook op andere plekken en kwamen er ook bultjes op mijn buik (2e foto). Ook verscheen er ineens dit bultje met zwarye stip tussen mijn duim en wijsvinger. Is dit schurft? Of kan het ook iets anders zijn. Want de meeste jeuk is tussen mijn benen en niet per se op mijn handen/polsen. Help alsjeblieft
Maaike; dat zwarte puntje lijkt er gek genoeg wel op, driehoekig en alles maar in mijn optiek is het veel te groot. Ik zie wel iets wat op een gangetje kan lijken maar kan net zo goed droge huid zijn . Moeilijk te zeggen.
@Henkie : heel erg bedankt voor je antwoord! Wat is nu wijsheid? Een afspraak maken bij de dokter met de reden dat ik denk dat ík schurft heb? Want blijven de bultjes bij schurft voor altijd op dezelfde plek zitten totdat je het behandelt? Of verdwijnen ze en komen ze weer op nieuwe plekken te voorschijn?
En is het zo dat de bultjes alleen op de hand/pols zitten of ook op andere plekken?
Zijn beetje veel vragen maar ik waardeer het heel erg als iemand reageert! 😉
Ik zou een afspraak maken; schurft kan overal voorkomen en zeker niet alleen de handen. Veel doktoren zullen zeggen van wel, maar dit is verouderd / niet accuraat.
@Maaike
Ja ik zou zeker een afspraak maken bij de huisarts. Live is het misschien beter te beoordelen dan vanaf foto's. Meestal heb je bij schurft op een paar zones op je lichaam waar je jeuk en bultjes hebt. De mijt legt daar eitjes, die eitjes komen uit en kunnen weer verspreid worden over andere plekken op het lichaam. Je kan dus inderdaad op andere plekken op het lichaam weer nieuwe bultjes en jeuk krijgen. De oude bultjes kunnen wel nog echt een tijd blijven zitten, zeker als je niet behandelt.
Bultjes hoeven niet alleen op handen/pols te zitten. Komt vaker voor maar hoeft niet. Op de billen, geslachtdelen, benen, armen, lichaamsplooien komt ook vaak voor. Je kan het eigenlijk overal krijgen.
@henk & mirthe
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga een afspraak maken en hopen dat het toch gwn andere bultjes zijn..
Hoi!!! Heeft iemand ervaring met twee dagen permetrine na elkaar smeren? Mijn eerste schurft behandeling heeft niet geholpen en heb gisteravond de eerste tube permetrine van de tweede behandeling nu weer gesmeerd. Ik heb alleen vandaag nog steeds jeuk (ik weet dat dit erbij hoort maar ik ben echt paranoïde aan t worden; wel of geen nieuw plekje? Ik zie het niet meer…) Ik wil eigenlijk vanavond nog een keer permetrine smeren en dan op dag 8 weer. Kan dit???
Mario; dit kan zeker. Er zijn recente studies die aantonen dat dit zelfs beter werkt dan de standaard behandeling. Als je genoeg permethrine hebt zou ik het doen.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@Henkie, zou je dan aanraden dit gelijk vanavond weer te doen of bijv. Zaterdag (dag 4) en dan woensdag (dag 8) weer?
Beste mensen; afgelopen maandag heb ik voor de 3e keer de tablet-behandeling gedaan. Al mijn "slechte kleding", beddengoed en handdoeken heb ik netjes op 60 graden gewassen en in de droger gedaan. Sindsdien heb ik ook alleen bovenstaande kleding etc gebruikt. Nu heb ik heel af en toe een klein beetje jeuk op mijn been, en ik zie een rood plekje zitten, met daarop iets bruin achtig. Geen gangetjes. Ik weet niet zeker of ik de jeuk al voor de behandeling had, ik denk het wel...Kan iemand mij vertellen wat dit is om mij gerust te stellen, zijn het eventueel uitwerpselen van de mijt of de (dode) mijt zelf? Ik heb er een goeie foto van gemaakt maar deze is helaas te groot als bestand.
Of zou dit eventueel goed kunnen komen tijdens de 2e behandeling volgende week?
Hi allemaal! Anderhalve week geleden heb ik m’n behandeling gehad. Nu heb ik na een week weer hier en daar wat jeuk, maar ook het tintelende gevoel wat post-scabiës symptomen zijn. Verder komen er soms bultjes opzetten, die niet jeuken, en gaan ze snel weer weg. Nu was ik toch best verontrust toen ik dit op m’n rug zag. Ik weet nu niet of dit gangetjes zijn, of dat het bij post scabiës past. Ik kan in ieder geval geen zwart puntje vinden en het jeukt ook niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het een gangetje zijn? Ik zou het heel fijn vinden om jullie mening te horen!!!
Inmiddels 11x(ofzo, tel kwijt) met pemetrine, 2x pillen behandeld. Heb het drastisch aangepakt de afgelopen maand en had er nog een klein beetje hoop in dat het zou helpen met de pillen als extra, was dit dan eindelijk de oplossing??
Afgelopen maand voor de 1e keer met IVM behandeld, 2x met 7 dagen ertussen en dan ook met pemitrine tegelijk, met kamers wisselen tussen de weken. 1,5 tube pemetrine gebruikt per keer. Na 7 dagen, week 3 nog een keer behandeld met alleen pemitrine. Telkens eerste 5 dagen na behandeling bed elke dag verschoond. Alles ondergesprayd met insectenspray voor is vlooien, incl telefoon, sleutels, fiets. ergens ook nog een keer mijn volledige lichaam ingesmeerd met pure tea tree olie, tea tree in m'n shampoo en met body lotion op jeukende plekken gesmeerd sporadisch. Alleen maar kleding gedragen die op 60 graden gewassen was.
De jeuk was rustiger maar is niet weggeweest. Afgelopen week moet ik echt "door"krabben, veel rode bultjes/vlekken. Extreem 's avonds, elke avond erger. Het is erger dan ooit en ik weet dat het schurft is.
En wederom, hopeloos, zit ik hier midden in de nacht al uren te scrollen op dit forum om nog iets van hoop te vinden en het ultieme plan op te stellen om ervanaf te komen.
BB is misschien mijn laatste hoop (of dan toch moxidectine?? Wil dat eigenlijk liever omdat ik er meer vertrouwen in heb maar ben bang dat het niet veilig is?)
Nu dus van plan 2x 3 dagen met BB te behandelen. Is het dan nodig om er ook nog IVM bij te doen? Ben inmiddels al minimaal 500 euro kwijt aan alle middelen, nieuwe spullen en pillen en crème die ik ervoor heb gekocht en als ik er hiermee vanaf kom heb ik er nog wel 500 euro voor over maar ik ben gewoon bang dat het alsnog niet gaat lukken.
Wat moet ik nog meer doen om BB behandeling te laten werken? Zo bang dat ik gewoon klein ding vergeet.
Verder ben ik ook bang dat ik het op m'n hoofd heb, veel jeuk aan m'n hoofd. Durf het alleen niet op m'n gezicht te smeren want heb ooit m'n kin ingesmeerd met pemetrine en toen kon ik de volgende dag het hele veld van mijn kin eraf trekken. Zal dit bij BB dezelfde reactie hebben?
En zal het nodig zijn nog een 3e week te smeren ook? Of maak ik mijn huid dan echt heel erg kapot zonder dat het zin heeft? Twijfel omdat k wel verhalen hier heb gelezen die door 3 weken behandeling er toch vanaf zijn gekomen.
Wat ik me heel erg afvraag vooral: mensen hebben het over alle sokken weggooien? Ik heb dit eerder gehoord van een gesprek dat mensen hadden dat ik toevallig opving, maar is het dan niet goed genoeg op 60 graden te wassen en in droger, wat is er zo speciaal aan sokken dat die weg zouden moeten? Weet of dit gegrond is?
Verder vraag ik me af, ik kan de komende 2 weken echt niet behandelen eigenlijk omdat ik niet 3 dagen achter elkaar heb dat ik dit kan doen dan en ook ivm vakantie, zal dit de kans op slagen van behandeling erg verkleinen doordat het erger wordt?
Zat wel te denken om wel te blijven smeren met tea tree olie om het toch te beperken, maar was wel bang dat ze dan immuun worden omdat ik niet het hele probleem aanpak? Of is dat bij tto geen ding omdat het op een andere manier mijten doodt?
Heeel veel vragen sorry ik ben echt wanhopig als het nu niet werkt draai ik echt volledig door als ik dat nog niet was. Zou het heel erg waarderen als iemand een poging kan doen tot tenminste een deel van deze vragen te beantwoorden!
@zo snel mogelijk reactie aub
Kan daar niet echt wat over zeggen zonder foto. Kan je evt het deel van de foto waar het plekje zit bijsnijden, zodat het meer ingezoomd is, dan wordt de foto kleiner qua mb's maar niet minder scherp
Heb je trouwens maar 1 plekje? Denk dat als je binnen een paar dagen niet meer plekjes er bij krijgt dat de kans klein is dat het schurft is. Verder kan je ander nog evt de inkt test doen (vulling uit pen erop, wegsmeren, kijken of het blijft zitten, soms vind je zo een gangetje die je anders niet had gevonden)