@zzp, daar zit bij ons ook de twijfel hoor. Jeukklachten minder intensief dan voor en tijdens behandeling. Nu 6 wkn na behandeling. Bij ons spelen alleen de grotere rode bulten weer op nu, op dezelfe plek waar ze al weken zaten en niet weg lijken te gaan. Die jeuken ook gigantisch. Dermatoloog heeft vorige week gekeken naar die plekken, toen waren ze nog niet zo vuurrood en jeukerig, maar kon er niets actiefs van maken. Dus daar houden we ons maar aan vast, hoe lastig dat ook is. Uiteindelijk heb je 2 opties in mijn ogen: lange adem en hopen dat t na zo’n week of 8 echt rustiger is (dat gaf de derma aan qua tijd) of opnieuw behandelen. Maar dat laatste vind ik alleen een optie als actieve besmetting ook echt aangetoond is, anders ga je weer zo’n zelfde periode in ben ik bang, tenminste als dit post scabies is dan. Wat ik van harte hoop!!
@depressief door schurft: dus al die dagen hebben jullie niet gedoucht?! En schone kleren wel iedere ochtend? Wij zijn nog niet begonnen met de BB, omdat deze niet op tijd was, hebben wij eerst weer perm en ivm gedaan. Wordt nu volgende week, maar er wordt aangeraden het na zo’n 7 dagen weer te herhalen. Dan zie de BB helaas over tijd. Hebben jullie er ook ivm bij geslikt?
op naar die heerlijke douche vanavond!
Wb die rode bulten. Idd je wilt niet nog een behandeling doen als er geen actieve S is. Die bulten worden juist ook veroorzaakt door die behandelingen.
Sterkte!
🌼
Een tip voor eenieder op mentaal vlak. Doktoren weten inderdaad weinig en de informatie die ze hebben is vaak verouderd. Iemand op een Engels forum verwoordde het mooi. "this is not your grandmother's scabies". Echter, moet je toch op medische professionals vertrouwen helaas.
Mijn tip; blijf alert, maar weet dat post scabiës intens en langdurig kan zijn. Dit verschilt enorm van persoon tot persoon. Vertrouw op het advies van de arts, zolang deze zegt dat het post scabiës is of niet actief, vertrouw daar dan op dat moment op. Je hebt er niks aan om in die "ja maar wat als" modus te blijven hangen. Daar kwam ik zelf maandenlang niet uit met alle gevolgen van dien. Maan de andere kant; maak net zo goed een afspraak als je het niet meer of nog steeds niet vertrouwt.
Het enige wat - op het oog - een honderd procent diagnose is, is in mijn optiek de aanwezigheid van gangetjes. Een goede tweede is nachtelijke intense jeuk. Daarnaast natuurlijk zaken als een biopt of huidschraapsels, maar dat kun je niet zelf doen. Bultjes, plekjes, etcetera kunnen duizend en één dingen zijn.
@ henkie, hoe is het nu met jou? Ben je er echt af nu en is het toch al die tijd postscabies geweest? Uit mijn hoofd loop jij een paar weken voor op onze laatste behandeling ( begin okt.2021).
Heb jij toevallig nog die link naar de pubmed publicatie waarin er onderzoek is gedaan naar het falen van schurftbehandeling door gebruik van corticosteroiden? Ik kan deze niet meer vinden, ook niet op dit forum. Ben van plan de derma en onze huisarts te mailen met dit onderzoek.
Thanx alvast!!
@laladie, die rode bulten en toch ook wel her en der jeukklachten ook herkenbaar voor jou? Tot hoe lang na laatste behandeling heb jij dit gehad ? Ik dacht eerst 4 wkn en toen 6 wkn maar nu zit ik op 6 wkn en durf ik nog steeds niet te denken dat we ervan af zijn. Ik lees hier weinig over termijn van klachten terug namelijk en wil het graag wat in de tijd kunnen plaatsen!
En klopt dat idd dat de bulten vd behandeling zijn? Ik dacht opruim vh lichaam.
Wij hebben voor het laatst behandeld in Oktober maar ondervinden ook nog altijd wat jeuk. Onze huid is zo gevoelig geworden dat je ook snel weer denkt dat je het weer hebt. Ik heb snel wat jeuk bij de naden in kleding of bij je broekriem . Ik denk dat die loxazol/zalvor een veel grotere schade aanricht dan doktoren denken en dat we veel te snel weer behandelen.
@ radeloosje: we hebben voor de zekerheid ook telkens schone kleding aangedaan.
Iedereen deed zijn eigen kleren in de wasmachine.
Ik wou echt geen risico nemen. Wij hebben dus 72uur zonder te douchen de BB crème opgedaan en de laatste 12uur vd 72 hebben wij de ivermectine ingenomen.
Eindelijk lekker gedoucht en ik moet je zeggen door de BB crème is onze huid wel droog geworden. Maar we smeren het in met vette crème, koelzalf of vaseline spray.
Jeuk hebben wij nog wel. Maar het is anders jeuk.
Dus ik hoop dat dit een goed teken is.
We gaan sws de tweede behandeling volgende week doen.
Ik wil echt van die rotbeestjes af.
Barneveld; ik onderschrijf dat volledig. Het is echt teringbende en wordt denk ik veel beter door het lichaam opgenomen dan tot op heden gedacht.
Laladie; klopt, ik loop iets van een paar weken / een maandje voor. Nog steeds plekken / bulten, sporadisch jeuk. Ik ga ervan uit dat het post-scabies is, ik ben nu 8 keer schoon verklaard door 4 verschillende dermatologen. Echter heb ik op de 14e weer een afspraak. Ik wil nu op zijn minst advies over wat ik met m'n huid moet doen. Ben sinds kort begonnen met lanette creme en dit helpt wel wat.
Die studie weet ik even niet maar kijk even op de scabiesfacts subreddit, daar heb ik het in de top post gezet denk ik.
Momenteel ook corona eroverheen gekregen dus even niet de energie om te zoeken 😉
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@Elsie, wij hebben zeker wel 6 tot 8 weken regelmatige jeuk gehad. Soms best heftig ook. Bijv. Na het douchen en op plekken waar je je scheert. Je huid wordt super gevoelig van de behandeling. De wondjes worden als het goed is minder. En de jeuk nam heel langzaam af in ongeveer 6 tot 8 weken, maar daarna nog steeds geregeld jeuk hoor. Jeuk die goed te doen is. Behalve voor de geest dan ... die slaat elke keer op hol. Heel begrijpelijk. Pukkeltjes en blaasjes die komen en gaan, zijn geen zaken van zorg. Wél als de jeuk erger wordt. En je er 's nachts van wakker ligt of wordt.. zo was het tenminste bij ons. En mijn man en dochter hebben nog steeds met vlagen jeuk in de vorm van kleine pukkeltjes, nu 5 maanden na de laatste behandeling. Dus niet elk plekje, pukkeltje, blaasje hoeft actieve scabies te zijn.. Maar het hele lastige is dat mijn man het dus tot 3x na behandeling wél nog gewoon had, aangetoond bij derma met bioptje van de huid. Hij kreeg steeds na ongeveer 4 tot 6 weken toename van jeukklachten en nieuwe huidafwijkkingen. Ik kan alleen als advies geven om naar de derma te gaan als je te veel twijfelt of zorg hebt. Dat hebben wij ook steeds gedaan, en daar was veel begrip voor in ons geval.
Belg met schurft heeft het over bacteriële infectie. Dat is ook heel goed mogelijk. Mijn man heeft dat twee keer gehad, waarvan één keer zeer heftig, waarvoor naast antibiotische zalf ook een anti biotica kuur nodig was. De plekken die je dan hebt zien er echt heel anders uit dan schurft, dus dat merk je zeker op. Het ziet er uit als open wondjes,zonder huid of als kinderzeer.
Resumé: bij twijfel of toename van ( nachtelijke) jeuk: neem contact op met de dermatoloog. Bespreek je zorg en onzekerheid, ondersteunt met je feitelijke waarnemingen, daar zijn zij ook voor!
Heel veel sterkte voor jou en jullie allemaal! Ik voel een enorme drive om jullie te helpen hiervan af te komen en ook om bepaalde informatie onder de aandacht van huisartsen en dermatologen te brengen door onze ervaringen te delen. Het leed van deze ^$#*beesten is enorm, in vele opzichten, dat weet en begrijp je denk ik alleen als je het zelf hebt meegemaakt.
@henkie, thanks voor je reactie! Ik ga even zoeken! Fijn dat je nog een controle afspraak hebt binnenkort. Een advies van de derma is meer dan welkom lees ik...sterkte met de corona perikelen!
@ henkie, Ik heb de link gevonden hoor, naar het artikel dat het gebruik van corticostetoiden de scabies behandeling kan beinvloeden https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34592030/
Ik deel graag even deze recente link nav scabies uitbraken in Vlaanderen en specifiek Sint - Niklaas. Zeer interessant gaat over falen van zalvor en tegelijk de goede resultaten van BB.
https://www.domusmedica.be/actueel/wat-het-alternatief-voor-zalvorr-bij-de-behandeling-van-scabies
Ik ben momenteel ook aan het behandelen voor de 277373 ste maar ik lees nu ook over een BB behandeling wat is dat ? Is dat een creme?
Dag iedereen!
Ik zit met een vraagje, moet alles in zakken komen ook wat aan 60 graden gewassen kan? Neen toch?
Dankjewel!
@mschurft het is of wassen op 60 graden of in een vuilniszak op kamertemperatuur of luchten op kamertemperatuur minimaal 3 dagen. Ik heb alles wat gewassen kan worden op 60 graden gewassen en dingen als stoffen portemonneetjes, bepaalde jassen, schoenen in een zak gedaan en daarna weer gewoon gebruikt zonder te wassen. Succes ermee!
@laladie en anderen dank voor je toelichting over termijnen. We zitten nog binnen die 8 wkn en het zijn met name bestaande plekken die weer meer rood worden dus we houden t maar even in de gaten.