Bedankt voor je reactie.
Helaas.. allemaal al geprobeerd.. ik denk dat het misschien inderdaad te maken heeft met de voering, dat daar een stofje inzit waar ik allergisch op reageer.
Misschien kunnen ze bij de schoenmaker iets verzinnen?
Allergie voor schoenen komt relatief vaak voor. Het is in feite een vertraagde type allergie oftewel een contactallergie voor bestanddelen van schoenen. Deze contactallergie veroorzaakt voeteczeem.
De verantwoordelijke allergenen zijn voornamelijk stoffen die worden gebruikt tijdens het fabricage proces. De belangrijkste zijn: Stoffen gebruikt tijdens het looien van leer: chroomzouten en thiocyanomethylthio-benzo-thiazole (TCMTB). Lijmen: neopreen, waarin para-tert-butylphenol-formaldehydehars, dodecylmercaptan en polyurethaan. Harsen op basis van rubber en colofonium, polyurethaan, polyester, acrylaat, polyvinylacetaat , cellulose en epoxyhars. “Splitleer” = leer bedekt met filmpje van polyurethaan of polyvinylchloride (PVC). Rubber en plastik: mercaptobenzothiazole (MBT), tetramethylthiuram-disulfide (TMTD), diphenylguanidine (DPG) en colofonium. Rubbertoevoegsels: diaminodifenylmethane, carbamaten en PPD derivaten. Kleurstoffen die gebruikt zijn in de schoen. Andere bestanddelen bijv. metalen (nikkel !)
Naast een contactallergie voor schoenen kan een voeteczeem ook worden veroorzaakt door een contact allergie op gebruikte zalven (w.o. corticosteroïd zalven, antibiotica of antischimmelmiddelen) en kousen (allergie voor de kleurstoffen hierin)
We zien eczeem aan de voeten, daar waar de huid dun is, dus voornamelijk aan de voetruggen. Het eczeem gaat vaak gepaard met jeukklachten. De afwijkingen zijn meestal symmetrisch (links en rechts gelijk). Meestal wordt hierbij een contactallergie gevonden voor PTBP-hars, fenol-formaldehydehars, colofonium of chroomzouten.
Ook kan het eczeem zitten aan de voetzolen. Men moet dan bedacht zijn op een contactallergie voor rubbercomponenten.
Meestal zijn de klachten in de zomer erger dan in de winter. Doordat de voeten meer zweten komt het oorzakelijk allergeen meer vrij uit de schoen.
Pas wanneer uw verhaal én de lokalisatie van de huidafwijkingen verdacht zijn voor een contactallergie krijgt u een afspraak voor een allergieonderzoek , de bekende “plakproeven”.
Hierbij wordt naast een standaardreeks ook een speciale “schoenen reeks” gebruikt.
U maakt 3 afspraken in 1 week Op de eerste dag worden de te testen stoffen in kleine "kamertjes" met pleisters op de rug geplakt. Op de tweede en vierde dag worden de pleisters weer verwijderd en de test afgelezen. Een test is positief als het opgebrachte materiaal (allergeen) ter plaatse een ontstekingsreactie veroorzaakt.
De behandeling van een contact allergie is hetzelfde als bij andere vormen van eczeem of dermatitis.
Lees hierover bij http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1020969039
Een contact allergie voor schoenbestanddelen behoudt u de REST VAN UW LEVEN !
Het is daarom zaak om de hypoallergene schoenen voor de rest van uw leven te blijven dragen. De verwachting is dat hiermee het eczeem langzamerhand zal afnemen. Indien u toch op uw gewone schoenen blijft doorlopen is het goed mogelijk dat u in de loop van de tijd voor meerdere stoffen van de schoen allergisch wordt.
Eczeem, waaronder contacteczeem, staat in de top-10 van de meest voorkomende klachten die aan de huisarts worden gepresenteerd. In 2003 waren naar schatting 802.000 patiënten bij de huisarts bekend met de diagnose contacteczeem De belangrijkste zorgverleners voor patiënten met contacteczeem zijn de huisarts en de dermatoloog. In meer dan 80% van de contacten voor eczeem schrijft de huisarts iets voor. Daarnaast krijgen werknemers met contacteczeem vaak te maken met een bedrijfsarts. Contacteczeem is een van de meest voorkomende beroepsgebonden huidziekten.
Halo,
Met dat zoutwater kun je beter voorzichtig zijn. Ik ben kort geleden in een beautyfarm geweest. Daar heb ik zo in half uurtje in een kuurbad met mineralen gezeten. Mijn eczeem was niet echt "actief". Toen ik thuis kwam begon de ellende. De huid brande als hel. Eczeem sloeg dubbel zo hard toe. Ook heb ik me erg raar gevoeld. Pas op met de zout water!
Groeten van,
Iz
Dat is toch logisch! Door het eczeem is de huid minder beschermend en doorlaatbaarder geworden. Wees voorzichtig met baden in agressieve stoffen.
Verf allergie
http://www.dokter.nl/forum/Allergie/184203-verf-allergie.html
Allergische reactie na schilderen?
http://www.dokter.nl/forum/Allergie/193018-Allergische-reactie-na-schilderen.html
Kleine bultjes op handen
http://www.dokter.nl/forum/Handen-voeten/66919-kleine-bultjes-op-handen.html