Hoi hoi,
Ik vraag me af of jullie dit herkennen, en wat jullie doden doen.
Ik ben een vrouw van 37, ik heb al 3 jaar 2 kleine beweegbare kliertjes achter mijn rechter oor. (Ondekt na amendelontsteking) De huisarts heeft deze 2 keer beoordeeld en omdat deze niet groeien hoef ik me er geen zorgen om te maken. 3 weken geleden meegenomen in echo onderzoek na mijn verzoek, ze zijn 3 x 6 mm.
Ik ben 3 weken geleden naar de huisarts gegaan voor een voelbare klier links onder in de hals, in het bochtje van nek en schouder. Volgens de echo is deze 8 x 12 mm. Beweegbaar Voor de zekerheid bloedonderzoek gedaan en hier kwam niks uit. Ik moet volgende week weer terug om het nog eens op te laten meten via echo. De huisarts gaf aan dat hij denkt dat ze onschuldig zijnmdat klieren soms lang aanwezig blijven en liet me zijn eigen klieren in de hals voelen omdat ik zo angstig ben.
Ik heb geen verdere klachten als nachtzweten of afvallen. Toevallig in januari een thoraxfoto gemaakt voor iets anders en dit was ook goed. Wel heb ik veel stres, een angststoornis, hypermobiel en geregeld tietze aanvallen rondom mijn ribben bij de onderste bh band, mogelijk chronische hyperventilatie. Klinkt heel wat nu ik het zo schrijf.. veel spanning in nek regio en kaken.
De klier onder in de hals wordt niet groter, soms iets kleiner lijkt, niet pijnlijk, goed beweegbaar. Wel na laatste chiropractie behandeling in april flinke nekpijn gehad, als ik mijn nek nu naar links draai voelt het nog of er iets blokkeert. Ik ben toen ook gestopt met de chiropractor. Een beetje in regio lijn van de klier. Ik weet niet of deze klier daar mee te maken kan hebben. ik heb deze toen wel ontdekt. Ik verwacht dat de huisarts het hier bij laat. Voelen jullie blijvende kliertjes in de nek? Zouden jullie om een punctie/biopt aandringen? Ik lees zoveel gekke dingen.. of zou de rontgenfoto, echo en bloedonderzoek voldoende info hebben gegeven?
Bedankt!
Ik zou daar zeker niet op aandringen, er is voldoende onderzoek gedaan om gewoon op te kunnen vertrouwen.
Een goede zal ook geen onnodige punctie uitvoeren, omdat dat een onnodig risico is op een infectie.
Heeft je huisarts ook verteld dat je door regelmatig voelen zelf die klier instant houdt? Je irriteert hem waardoor hij aanwezig blijft.
In plaats van een chiropractor zou ik persoonlijk liever naar een goede fysio/manueeltherapeut gaan.
Dat zijn zeker voldoende onderzoeken geweest. Over de klieren hoef je je dus geen zorgen te maken precies zoals de huisarts al had aangegeven. Ben je ook onder behandeling voor je angststoornis?
Ik ben naar een praktijk ondersteuner doorverwezen, hier kreeg ik een online cursus zelfbeeld van.. weinig aan gehad. Vooral angstig omdat ik continu denk aan een familielid die jong is overleden aan longkanker.
Vraag dan aan de huisarts een verwijzing voor een psycholoog...Aan een praktijkondersteuner die met een online cursus "zelfbeeld" komt aanzetten heb je niet veel
Heel erg bedankt voor jullie reacties, als ik paniekerig wordt lees ik deze terug en dat helpt me gerust te stellen. Vandaag heb ik mijn klier laten herbeoordelen dmv een echo. Die in mijn hals is in de breedte iets afgenomen maar nog steeds 12.1 lang. Ik moet het in de gaten houden en als het groter wordt of ik ga "gekke" dingen voelen moet ik terug komen. Reactie op mijn vragen kreeg ik verder niet. En ik voel altijd gekke dingen.. nu zit ik thuis toch weer met een beangstigend gevoel.. Voor mijn gevoel ben ik niet gerustgesteld maar dit komt meer door hoe mijn huisarts zich tegenwoordig opsteld denk ik, het zit er en het hoort er niet voor mijn idee, de oorzaak is voor mij niet duidelijk.. de huisarts was heel druk met echo apparaat maar communiceert niet.. ik kreeg bijna een paniekaanval op die stoel.. Geen vragen stellen en geen fysieke controle. Je niet gehoord en gezien voelen.. voor nu laat ik het hierbij en hou ik me vast aan zijn maar vooral aan jullie reacties.
Het lijkt er toch op dat je een angststoornis hebt. Hypochondrie. Misschien is het goed om daar dan eens iets aan te doen
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies