Hallo
In mijn nek zaten afwijkingen dus is mijn onderrug ook gecontroleerd in de mri. Na een hypo en een coma van 36 uur wil mijn been links niet volledig mee komen. Ik heb veel pijn in nek,rug en hoofd. Vaak migraine aanvallen. Artsen kunnen niet uitleggen in gewone taal hoe het zit. Wie kan mijn uitleg geven over deze mri:
De wervelcorpora zijn normaal van vorm, hoogte en signaalintensiteit en
staan in lijn. Kleine hemangiomen in de wervelcorpora Th11 en L2. Normaal
ontplooide duraalzak. Normaal aspect van de conus medullaris. Lichte
dehydratie van de discus L5/S1 met een kleine T2 hyperintense zone
posterieur in de annulus fibrosus (sagittaal 8), DD klein (doorgemaakte)
scheurtje. Geen bulging, geen HNP. Normaal aspect van de overige disci.
Geen kanaal, recessus of neuroforamen stenoses. Geen wortelbeïnvloeding.
Kan ik hier pijn van hebben?
Bedankt
Met vriendelijke groet
De uitleg zal zijn dat deze klachten niet door de mri verklaard kunnen worden.
Hoi,
Het "nadeel" van een rug mri is, is dat er vaak heel veel dingen op te zien zijn,die heel ernstig klinken.
Maar dat al die termen heel vaak geen verklaring zijn voor de (pijn) klachten.
Mijn neuroloog zei eens dat als je van 100 mensen zonder rugpijn een mri maakt, er bij minstens de helft van die personen dingen gevonden worden die wel voor ernstige klachten zouden kunnen zorgen,maar dat dus niet doen. En als je dan van 100 mensen met rugklachten een scan maakt, bij minstens de helft de oorzaak van de pijn of andere klachten juist niet door de scan verklaard kan worden . De scan kan in die gevallen soms wel dingen uitsluiten als mogelijke oorzaak, zoals bij jou dus.
Mocht je neuroloog na de scan uitbehandeld zijn,zou je een verwijzing naar een Pijnpoli kunnen vragen. Daar kan misschien nog verder en uitgebreider onderzoek naar de oorzaak van de pijn gedaan worden. En naar de beste manier om er mee om te gaan,qua pijnbestrijding en ook in het dagelijks leven.
Alias oke duidelijk dank voor je bericht.
Suzan is dat met elke mri het geval dat ze altijd wel iets vinden?
Dan kan ik dus nog blij zijn met de uitkomst van mijn mri begrijp ik dat het meevalt?
Pijnteam al bezocht voor de nek nu tens apparaat, pleister en paracetemol.
De ander pijnstiller even de naam kwijt afgebouwd was teveel.
Dus mijn uitslag mri kan geen pijn klachten geven in de rug en veroorzaakt niet de uitval linker been.
Mijn nek is wel anders zit een hernia en slijtage moet ik elk jaar voor door de scan.
Ik dacht mijn nek komt vanuit mijn rug, maar is niet zo.
In mijn nek ook slijtage net 39 vind ik dat wel jong, maar gaat niet meer weg.
Ik heb ook pots mijn hartslag stijgt snel en enorm bij opstaan houdingsafhankelijk hartslag.
Kan soms echt flauw vallen.
Last van pijn in rug nek spieren.
Been links valt uit.
Darm problemen.
Huidziekte.
Migraine aanvallen extreem komt vanuit mijn nek.
Komt steeds meer bij is in 2000 begonnen met klachten.
Ergste de vermoeidheid altijd zoooo moe...
In 1999 heb ik een teek gehad met enorme rode kring niet behandeld.
Ik ben zelf bang dat ik de ziekte van lyme heb wil men niet testen nu zelf aan het sparen voor deze test al lees ik ook dat het vaak geen zin heeft.
Lyme test kan ook positief zijn en geen lyme of negatief en wel lyme dus ga me er nog in verdiepen.
Bedankt voor de reacties
Dat klinkt allemaal heel heftig....
Volgens mijn neuroloog is op vrijwel iedere mri wel iets te vinden, maar wat er bij jou staat, duidt nergens op een zenuwbeknelling waar je linkerbeen door zou kunnen uitvallen.
Dat kan dus worden uitgesloten met die scan.
Slijtage op relatief jonge leeftijd ben ik helaas bekend mee,ben ook 39.
Bij zit het onderin mn rug en tussen de schouderbladen.
Wat erg dat ze niet op Lyme willen testen,met de klachten die je beschrijft!
Dan zou je liever wel een hernia willen vinden,die geopereerd kan worden....
Is er geen ander ziekenhuis waar je voor een second opinion naar toe zou kunnen gaan? Waar ze alsnog wel willen testen?
Suzan
Is ook heftig ga steeds meer achteruit. Deze week weer bloedprikken lyme willen ze niet prikken. Second opinion kan ik nog eens naar vragen niet aan gedacht. Nee mijn linkerbeen komt waarschijnlijk vanuit mijn hoofd na de hypo krijg ik later nog een scan van. Rug stond al kon niet in 1 keer zijn lange wachttijden voor. Mijn rug was vooral om te kijken naar slijtage en een hernia. Er staat in de brief minimale discopathie L5/S1. Plus wat hierboven staat fysio komt woensdag zal het even uitleggen in taal die ik begrijp. Artsen termen en rugwervel zoveel L5/S of L2 of S2 begrijp ik niks van. Mijn lijst is lang alles los komt steeds meer bij er is iets en artsen lopen ook vast. Ze vinden van alles en de diagnose is lastig en die wil ik graag om verder te kunnen. Dan zou het soms zeker fijn zijn als ze iets vinden waar ze iets mee kunnen. Mijn nek wordt wel elk jaar via mri gecontroleerd nu opereren adviseerde de arts niet.
Hoi,
Minimale discopathie betekent minimale slijtage, ik heb bij meerdere wervels in het L gebied ernstige discopathie en in lichte mate in de hogere werveles, T nummers,dus ken de termen een beetje.
De wervels met een L zijn je lendenwervels, dus de 5 wervels onderin in je rug en S1 is daar nog onder, richting je stuitje.
Dit weet ik omdat dit mijn grootste "probleemgebied" is.
Dan heb je nog het gebied met de T nummers, dat zijn je borst/thoraxwervels en de C nummers zijn de cervicale wervels,dus de nekwervels.
Wat ontzettend raar dat ze niet op Lyme willen prikken,is dat dan zo ingewikkeld om dat te doen? Al zouden ze prikken om het uit te sluiten.....
Wat je been betreft, zou je de neuroloog om een EMG kunnen vragen. Als daar spierzwakte uitkomt,zit het dus zeker niet tussen je oren.
Tegen mij werd gezegd dat ik geen hernia had of kon hebben op mijn leeftijd, ik was toen mn rugklachten begonnen amper 30.
Het zou bij mij ook in mn hoofd zitten,ik was gewoon lui en wilde niet werken. Terwijl ik verging van de pijn en steeds door mijn been zakte. Mijn fysio heeft toen al op een EMG aangedrongen,maar de arts vond dat onzin. Toen er uiteindelijk na de operatie wel een EMG gemaakt werd,bleek dat ik dus echt behoorlijk krachtverlies en constrole verlies in mn been heb en daardoor nu blijvende schade aan mn voet.
Bij jou moet de oorzaak nog gevonden worden,omdat er in elk geval geen beknelde zenuw op de scan te zien is.
Maar als er wel krachtverlies aangetoond zou worden,kan daar misschien op ingespeeld worden.
Susan bedankt voor je goede en duidelijke uitleg heel fijn.
Wat vreselijk te lezen dat jij ernstige slijtage hebt. Dit heb ik wel in mijn nek ernstige slijtage en nekhernia. In de rug hadden ze het ook verwacht na mij zware bevalling met totaal ruptuur en vele operaties in dat gebied het valt dus mee gelukkig bij mij. Heb jij pijn van de slijtage?
Ze zeggen dat de test nooit 100% betrouwbaar is. Het niet veel zin heeft om te testen. Zelf nu uit laten zoeken om zelf bloed te prikken via lab. Kost mij meer dan 400 dat heb ik niet liggen nu ik spaar ervoor.
Emg gekeken wat dit is en ga er zeker jaar vragen moet bijna weer naar de neuroloog toe.
Wat vreselijk verdrietig jou verhaal en tegelijk zoveel herkenning. Het is zo makkelijk van een arts te zeggen het zit tussen de oren. Mijn artsen zeggen letterlijk we weten het even niet meer soms weten wij het ook niet. Mijn Neuroloog is top wil alles wel voor mij doen. Hij zegt zo jong en wat jij hebt meegemaakt stuurt mij ook door voor 2de mening op zijn eigen onderzoek best bijzonder.
Amper 30 en dat ze dan zeggen dat het niet kan met 30 jaar alles kan ook met 30 jaar dat voelt heel verdrietig en eenzaam om te horen. Dat zeiden ze bij mij met 40 hele hoge bloeddruk en hartslag zegt de cardioloog op 40 jarige leeftijd komt hartaanval niet of nauwelijks voor tegen een huisarts die advies vroeg. Echt bizar soms bepaalde uitspraken. Ooo wat erg te lui om te werken vreselijk gewoon verdrietig van krijg kippenvel. Alsof ik hiervoor kies zeg oom steeds ga achteruit heb het mooi voor elkaar prachtig gezin wil ook wel graag op vakantie is geen keuze mijn lijf geeft op. Moet zeggen roep al jaren er is iets er is iets niet goed mijn lijf protesteerd verschrikkelijk en ik wil wel. Gevecht tegen mijn lijf en steeds standaard kijken heel moeilijk.
Je moest aandtingen op een erg vreselijk en ze wilden het niet doen. Begrijp bij toeval dus tijdens een operatie. Wow wat heftig en verdrietig. En ook nog blijvende schade erna heftig. Ze luisteren te weinig naar de patiënt veel te weinig daar kunnen ze veel uit halen goed luisteren. Scheelt vaak ook onnodig onderzoek en geld. Doordat bij jou dat onderzoek niet werd gedaan nu meer schade kun je wel nog lopen?
Ik ga het zeker bespreken een emg en hoop dat hij mee wil werken. Enige arts die ook mijn hele dossiers heeft gelezen dat is gewoon heel fijn. Er is zo ontzettend veel mis gegaan bij mij van foute communicatie met veel gevolgen, tot foute operatie, tot foute medicatie. Mijn lijst is lang en ik weet zeker als ze vinden waardoor het komt een groot deel van mijn lijst weg gestreept kan worden of beter behandeld kan worden. Ik heb gezegd ik blijf knokken tot mijn laatste adem ben ik ook verplicht naar mijn kinderen en gezin. Het is wel heel zwaar, een gevecht, soms heel eenzaam en heel verdrietig soms. Ik knok door en geef niet op.
Bedankt voor je bericht doet me goed en heel veel sterkte ook denk aan je liefs 🍀
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Wat lief hoe je reageert! Het is bij mij een beetje een complex verhaal,wat ik hier niet allemaal kan neer schrijven.
Maar in het kort en zonder details komt het er op neer dat ik door mijn bedrijfsarts een uitgebreid rugscholingstraject bij een revalidatie arts in de prive sector ben in gestuurd omdat ze het te lang vond duren voor ik voor onderzoek in het ziekenhuis terecht kon, nadat ik mij ziek had gemeld omdat werken echt niet meer ging. Ik deed vrij zwaar fysiek werk op dat moment. De fysiotherapeut daar had eigenlijk gelijk al twijfels bij de diagnose van die revalidatie arts en heeft dat ook steeds uitgesproken. De arts gaf hem dan ongelijk en stuurde mij naar de psychiater, die hoorde daar ook bij de club, omdat hij vond dat ik me aanstelde en probeerde de fysio te misleiden door zielig te doen. Toen ik naast de rugklachten steeds meer pijn in mn been kreeg en ook door mn been begon te zakken,heeft die fysiotherapeut na een aantal weken gezegd dat hij oefenen niet meer verantwoord vond en werd het traject stilgelegd tot ik door de mri kon. Zodat de arts met die mri kon bewijzen dat de fysio ongelijk had en ik zelf ook kon zien dat er met mijn rug niks mis was. Van de psychiater kreeg ik in die tussentijd allerlei pillen mee naar huis om "in mn hoofd orde op zaken te stellen". Nog voor de mri kreeg ik een volledige klapvoet en kon ik alleen nog met krukken lopen. En ik kon vaak mn plas niet ophouden. Volgens de revalidatie arts kwam dat allebei door de spierverslappers die ik kreeg om de bijwerkingen van de andere medicatie wat te verminderen. Ik was zo suf door al die pillen dat ik het nog geloofde ook. Maar toen ik het aan de fysio vertelde toen we even contact hadden,gingen bij hem allerlei alarm bellen af. Hij heeft toen contact opgenomen met mijn broer en gezegd dat die de huisarts moest inschakelen, zodat die kon zorgen dat ik zo snel mogelijk in een ziekenhuis door een onafhankelijke arts gezien zou worden. De volgende dag is de huisarts geweest en ben ik met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Gelijk door de mri en savonds nog geopereerd aan twee zware hernia's. Ik weet niet veel meer van de twee weken dat ik in het ziekenhuis heb gelegen,door het afkicken van alle pillen en de pijn medicatie die ik kreeg. Daarna kwam de revalidatie,toen heb ik uiteindelijk weer normaal leren lopen,weer zonder krukken. Wat volgens de neuroloog en neurochirurg eigenlijk niet mogelijk was gezien de zenuwschade die er door de hernia's ontstaan was. Ik heb toen een aantal keer een emg gehad, eerst vrij kort na de operatie en daarna tijdens mijn revalidatie nog 2x. Mijn linkerbeen is altijd minder sterk gebleven en ik heb er verminderde controle over,waardoor ik nu met een blessure aan mn enkel zit. Maar voor die enkelblessure kon ik eigenlijk weer heel goed functioneren. Niet zo als voor die hernia's,maar een stuk beter dan de artsen hadden verwacht! En mn rug blijft een zwakke plek,maar met hulp van mn fysiotherapeut en oefeningen is dat ook best stabiel te houden gelukkig. Maar ik heb mijn leven weer opgepakt en ben daar gelukkig mee. En tijdens mijn revalidatie heb ik mijn vriend leren kennen,dus het heeft me ook iets heel moois gebracht!
Ik hoop echt heel hard voor jou dat jij ook weer fijne dingen met je gezin gaat kunnen doen! Op vakantie gaan en leuke dingen doen met de kinderen. En dat bij jou straks ook de mooie herinneringen weer boven de donkere gedachtes uit gaan komen,ik gun het je zo! Heel veel kracht en sterkte op jou weg naar een zo goed mogelijk herstel, liefs Suus
Niet reageren is niks voor mij sorry was het bericht kwijt en nu pas terug gevonden.
Ik begrijp dat je niet alles hier neer wil zetten.
Wow wat heftig en ook zo herkenbaar dat ze het op psychisch willen gooien. Dat is zo oneerlijk het is nooit een keuze ook voor jou verandert er veel zit ineens thuis, met klachten en kan je werk niet meer uitvoeren. Poeh en de pillen van een psychiater zijn vaak niet mals. Terwijl de fysio het nog overantwoord vond om door te gaan met fysio. Zo erg dat ze ook niet naar elkaar luisteren en tevens ook herkenbaar voor mij. En dan willen bewijzen tijdens onderzoeken dat ze gelijk hebben. Net als bij mij bloed liegt niet zeiden ze dan onstekingswaarden laag geen koorts en ik zei steeds ik heb een longontsteking op gegeven moment in mijn dossiers neiging tot angststoornis wat er nog in staat en ik had wel een longonsteking verwaarloosd en moest 10 dagen opgenomen worden de arts bood zijn excuus aan. Poeh tranen in mijn ogen bij jou verhaal je laten lopen op krukken, een klapvoet en nog met pillen naar huis alsof je je aansteld gewoon ongeloofelijk. Kippenvel wat een fysio wat een top fysio dat hij dit heeft gezegd er door is gepakt je naar het ziekenhuis kon en daar werd gezien dat jij je niet aanstelde. Dat het zover moest komen vind ik zo erg. Wow wat een einde leren lopen zonder krukken, je vriend leren kennen en nu is er best goed mee om te gaan begrijp ik. Wat een vreselijk moeilijke en lange weg heb jij afgelegd. Wat ben jij een sterke vrouw, lief en warm.
Ik ben nu weer wat weken verder en je zat nog steeds in mijn hoofd.
Wat doen ze bij een emg onderzoek?
Ik ben pas jarig geweest en weet nu dat ik onwijs veel geluk heb gehad.
Mijn lijf zat in een crisis stand wist niet dat het kon was ver heen en door mijn positieve instelling heb ik het gered.
Ik heb nu een top team om mij heen en de juiste artsen getroffen.
Voor mij wordt het heel zwaar en niet alles gaat weer lukken moet veel laten gaan, maar wat im wel weer kan ben ik blii mee.
Ik maak sprongen voorruit en hoe klein ook elke sprong is er 1....mijn lijst is lang en er komt nog meer bij ook mijn zenuw stelsels blijkt niet goed te werken.
Ik blijf knokken ben moeder en geniet nu van de kleinere dingen buiten zitten, vlinder, kindjes die plezier hebben.
Helaas ook dierbaren verloren door onbegrip dat doet het meeste pijn, maar is ook goed.
Er komen ook nieuwe mensen bij...
Jou verhaal geeft mij ook kracht en wens je alle geluk liefs 😘🍀
Nog gefeliciteerd met je verdag! Wat fijn te lezen dat je ondanks alles toch vooruit gaat en kunt genieten van dingen! Want dat vond/vind ik toch echt een soort van omslag punt. Dat je anders kunt gaan kijken en daardoor andere,kleinere dingen kunt gaan waarderen en van kunt genieten. Dingen die eerst vanzelfsprekend waren, worden speciaal als ze weer kunt doen. Ik begrijp ook heel goed wat je zegt dat je door onbegrip dierbaren verloren bent! Dat was bij mij ook zo. Bij mij is het inmiddels al wat langer geleden en kan ik dat loslaten. Blijkbaar waren die personen mij dierbaarder dan ik hen was. Anders waren ze nog wel in mijn leven geweest....... Probeer je te focussen op de mensen die er wel voor jou zijn,bij mij waren dat soms mensen van wie ik het niet verwacht had. En idd, er komen nieuwe mensen bij die je nemen zoals je bent omdat ze je niet kennen van "je leven voor".
Ik hoop ook echt voor je dat de artsen toch nog een manier vinden om je verder te kunnen helpen om vooruit te komen,fijn dat je nu een goed behandelteam om je heen hebt! Alleen al het feit dat je nu serieus wordt genomen, geeft al een beetje hoop.
Bij een EMG wordt gekeken naar de geleiding van de zenuwen naar spieren,dus hoe de aansturing is. Zo kijken ze of je o.a. krachtverlies hebt en zo ja, hoeveel.
Ik wens jou ook heel veel kracht en geluk, geniet vooral van wat je hebt en wat je doen kunt en laat af en toe hier eens weten hoe het met je gaat. Liefs Suus 😘
Beste anoniem,
Ik ben benieuwd of je inmiddels wat wijzer bent geworden over de oorzaak van je klachten?
Wat zeiden de artsen over hemangiomen?
Ik heb zojuist ook een mri van ruggenwervels gehad en daarin staat ook hemangioom L3, ik schrok er nogal van toen ik op Google keek.
Hoor graag van je!
Groetjes,
Lies