hoi, ik heb een tijdje geleden een bolletje onder mijn kaakbeen gevoeld, ik heb daar ook exotose zegt m'n dokter. Is dit een lymfeklier?
MVG
Hoi Labtec, de huisarts heeft een exostose gevoeld aan het kaakbeen, begrijp ik. Daarbij neem ik aan dat je volgroeid bent en dus volwassen bent.
Normaliter komen exostosen meestal bij kinderen voor, het is als bot dat groeit maar op die plek niet zou horen te groeien. Dan is daar meestal niets ernstigs aan.
Bij volwassenen is dat anders. Blijkbaar heb je of het bolletje nooit eerder gevoeld of het is de laatste tijd gaan groeien. En dat groeien is vreemd. Exostosen kunnen namelijk kwaadaardige tumoren van het botweefsel zijn, of als ze goedaardig zijn, kunne ze kwaadaardig worden, daarmee moet sterk rekening gehouden worden.
Wat heeft de huisarts voorgesteld als behandeling? Is de diagnose exostose 100% zeker? Ik neem aan dat je voor controle moet terugkomen?
Bel nog even de huisarts op om te weten te komen wat hij ervan denkt, per slot van rekening heeft hij het onderzocht en is het jouw lichaam dus wil je wel graag precies weten wat er aan de hand kan zijn en wat je ermee aan moet.
Ik ben benieuwd.
Hoi, nee ik ben geen volwassene, ik ben 15jaar dus nog niet volgroeit, denk ik. Volgens mij groeit het bolletje niet, er werd me op dit forum ook verteld dat exotose niets is om me zorgen over te maken.
MVG
Bij kinderen is een exostose meestal onschuldig. Er is dus een verschil bij een exostose tussen volwassenen en kinderen.
Ok dat snap ik maar ik ben 15 jaar, hoor ik dan ook bij de volwassenen?
Nee helaas, medisch gezien ben je dan nog niet volwassen.
Juridisch ben je op een aantal gebieden volwassen als je 16 bent, met sommige zaken als je 18 bent en zelfs soms als je 21 bent.
Medisch ben je volwassen als je ongeveer 23 bent.
hallo mijn dochtertje is 6 jaar en heeft aan haar schouder een exotose moeten we dat laten zitten tot ze volwassen is nu valt dat al enorm op ikmaak me zorgen hoe komt dat daar
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Exostose is een benige uitwas van het bot, bedekt met een kraakbeenkap. De afwijking komt vooral bij kinderen voor; de afwijking kan tijdens de groei van het kind groter worden. Dat is normaal. Exostosen komen in alle beenderen voor.
Een exostose is een goedaardige tumor van zowel het bot en kraakbeen, meestal aan het einde van een lang bot. Normaal gesproken stopt een exostose met groeien als het kind uitgegroeid is.
De precieze oorzaak van het ontstaan van exostosen is onbekend. Er zijn inmiddels erfelijke genen bekend maar vaak is het een op zichzelfstaand probleem.
Kan het zijn dat het soms pijnlijk word? En op welke leeftijd wordt dat dan weggenomen? Komt het nadien nog terug?
Meestal blijven exostosen, als het kind is uitgegroeid en de exostose is chirurgisch verwijderd, weg en komen ze niet terug. Heel soms komen exostosen toch terug en dan bestaat zelfs het gevaar dat het een kwaadaardige botwoekering betreft.
Dus, nee, en soms ja, met een gotere kans op een maligniteit.