Sinds kort is het me opgevallen dat ik een knobbel/bult/zwelling ten grote van een paasei heb onder mijn kin. Ik ben foto's terug gaan kijken en tot mijn verbazing is het de afgelopen maanden ook al enigszins te zien. Het groeit dus, langzaam.
Met die info ben ik het internet op gegaan en een langzaam groeiende zwelling zonder enige andere klachten is niet goed. Ik heb meteen een afspraak bij de huisarts gemaakt en daar ben ik 10 dagen geleden dus geweest. Hij zei dat het waarschijnlijk een speekselsteentje was. Hij heeft niet naar klachten gevraagd en hij keek er 3 seconde naar. Hij zei dat ik een echo moet laten maken. De afspraak voor de echo staat voor dinsdagochtend. Maar na het snelle bezoek en weinig info van hem verder ben ik de afgelopen 10 dagen dus heel de dag op het internet aan het zoeken. Enorme stress, zwellingen die langzaam groeien zijn volgends de ene website kanker en de ander ontkent alles. Ik heb zo veel stress gehad deze week! Vandaag voelde ik onder mijn kaak mijn onderkaakspeekselklier en die is ook groter en harder. Aan de andere kant voel ik niks. Uitzaaiing kan een logische verklaring zijn maar ook hoor ik dat speekselklieren gemakkelijk opzetten van stress. Ik ben een stressgevoelig persoon maar een traag groeiende zwelling onder mijn kin als gevolg van stress heb ik nog nergens gelezen.
Kortom, ik kom tot nu toe tot de conclusie dat het een tumor zou kunnen zijn in de ondertongspeekselklier en dat die uitgezaaid is naar de onderkaakspeekselklier.
Is er iemand die hier meer over weet? Iemand die het ook heeft gehad (en dan niet de lymfeklieren of de zwellingen onder de kaak, maar specifiek een zwelling onder de kin)?
Ik kan wel wat info of geruststelling gebruiken!
Eerst maar eens de echo. Tumor,kanker, uitzaaiingen is toch wel wat ver gezocht. Een opgezette speekselklier is toch meer voor de hand liggend. En een speekselsteen kan dat veroorzaken.
Thanks voor je reactie!
Toch nog een vraagje. Is het niet apart dat het zo lang al is? 6/7/8 maanden? Ik lees overal op internet verhalen dat mensen spreken over dagen of weken. De bult voelt trouwens hard en glad aan en kan hem ook enigszins bewegen.
Nee. Als het een speekselsteentje is dat vastzit, blijft dat ook wel even zo
Kan zo’n speekselsteen acuut ontstaan en vervolgens pijnklachten geven? En gaat dat vanzelf weg? Op foto van tandarts zijn geen afwijkingen te zien. Maandag wel ingreep kies gehad (restauratie ), met verdoving maar geen verband volgens tandarts. Ook dus sinds een dag keiharde knikker onder m’n kin rechts, vrij diep.