Ik blijf liever anoniem aangezien ik het moeilijk vind om over het volgende te praten. Toch zit ik met vragen die ik graag beantwoord zie worden...
Mijn (agressieve) broer is depressief en voert momenteel gesprekken met een psycholoog. Zijn verleden wordt daarbij ook besproken evenals zijn relatie met de familie (waaronder ik dus). Nu is het zo dat ik vroeger vaak ruzie had met mijn 3 jaar oudere broer. Als jongste van de twee was ik het zwakst en dus kreeg ik regelmatig harde klappen, vooral tegen mijn hoofd. Helaas had ik ook een vader die van de harde hand was en ook van hem kreeg ik zo nu en dan slaag, inclusief harde klappen tegen het hoofd. Ik heb dan over de periode van toen ik +/- 8 jaar oud was tot aan mijn 15de. Daarna ging mijn broer het huis uit met (gelukkig) minder ruzies tot gevolg.
Ik ben nu begin 30 en nu mijn broer ernstige problemen heeft, denk ik zelf vaak terug aan vroeger. Die periode doet mij namelijk nog steeds erg veel verdriet. Verdriet die ik veelal heb opgekropt omdat ik met niemand wenste te praten hierover, ook niet met mijn moeder. Wat ik met mijn verdriet moet, weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat ik altijd concentratieproblemen heb gehad.
Mijn vraag is dan ook of dit een gevolg kan zijn van de vele klappen die ik heb moeten incasseren toen ik jong was. En zo ja, of dit ook dmv een hersenscan of iets dergelijks aan te tonen valt.
Alvast bedankt.
Beste Anoniem.
Ik denk dat je klachten niet zozeer door hersenletsel worden veroorzaakt.
Je bent in feite jarenlang mishandeld. Je concentratieproblemen en het niet verwerkte verdriet zijn daar gevolgen van. Je klachten zijn dus van psychische aard.
Ik denk dat het ook voor jou goed zou zijn om naar een psycholoog te gaan. Ga naar je huisarts en vraag om een verwijzing.