Geachte forummers,
Op 18 januari j.l. heb ik met een Airedale terriër gespeeld, op dat moment had ik een wond op een knokkel van mijn linker hand. Ook heb ik na het spelen de handen niet gewassen. De Airedale Terrier is ongeveer 2 jaar en zijn hele leven woonachtig in Nederland. De eigenaren spreek ik eigenlijk nooit. Sinds afgelopen woensdag heb ik echter klachten gekregen die begonnen met een raar/gespannen gevoel in beide benen, een soort gevoel waarbij er een riem strak om mijn benen gebonden wordt en constant wordt aangetrokken. Sinds donderdag is hierbij een soort griepgevoel bij gekomen, waarbij ik een zere keer heb en gevoel gewurgd te worden. Ook heb ik extreem veel speekselaanmaak. Op dit moment erg veel last van mijn nek(spieren). Drinken doe ik nog wel, echter eetlust heb ik niet. Ik ben sinds woensdag zeer bang dat dit Rabies betreft, ik slaap niet meer vanwege het vele slikken maar ook door angst ik ben helemaal in paniek. Ik ben zo bang dat het Rabies betreft.
Wat denken jullie? Komt dit verhaal bekend voor? Zal ik door het virus besmet kunnen zijn? Misschien doordat de hond ooit een vleermuis heeft gegeten?
Kun je ook Rabies krijgen door het je zelf aan te praten?
Ik ben verschrikkelijk in paniek, moet ik een arts waarschuwen?
Alvast voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
T.
Beste T,
Rabiës komt in Nederland niet voor. In het verleden is in Nederland bij drie personen rabiës vastgesteld (in 1962, 1996 en in 2008). Twee personen waren door een hond uit het buitenland gebeten, 1 persoon is gekrabd door een vleermuis in Kenia. In West-Europa zijn tussen 2000 en 2005 negen gevallen van rabiës gemeld.
In een geval van rabies treden de eerste ziekteverschijnselen bij de mens op tussen 20 en 60 dagen en niet na 14 dagen.
aangezien dat rabies dus in Nederland niet voorkomt lijkt me dat nogal vergezocht. De klachten die je hebt kunnen ook het gevolg zijn van de griep die op dit moment heerst.
In Nederland is al tientallen jaren geen inheems geval van menselijke rabiës geregistreerd.