Hallo mensen,
ik heb al jaren dat ik ergens mee bezig ben dat mij ineens een herinnering te binnen schiet wat ik eens mee heb gemaakt.
Zonder aanleiding, vaak doe ik iets compleet anders dan het onderwerp van die herinnering.
kan iemand uitleggen hoe dit komt?
ik ben hier wel nieuwsgierig naar geworden
alvast bedankt,
roelof
Het fenomeen wat je noemt is inderdaad intrigerend. De neurologie is sowieso een erg boeiende tak van de geneeskunde, ondermeer omdat behalve hoe zenuwen functioneren (signalen overdagen) en welke hersengebieden waarvoor verantwoordelijk zijn, we nog erg weinig weten over het hoe en wat.
Voor veel neurologische syndromen en fenomenen zijn wel hypothesen (een wetenschappelijk beredeneert maar nog niet bevestigd noch weerlegd idee hoe iets zit).
In dit geval wordt bijvoorbeeld gedacht dat je herinneringen boven komen omdat je associaties maakt die ook bij herrinering aanwezig waren, zonder dat je dat zelf weet. Wat is nou het verband tussen een herrinering aan een treinreis naar Berlijn en het planten van een hyacint? Je moet echter niet op macro niveau denken, maar eerder aan visuele of auditieve associaties waar je geen erg in hebt. Op het moment dat je hersenen deze zintuigelijke informatie verwerken, proberen ze het te matchen met eerdere overeenkomstige patronen: op diezelfde manier herken je een dik geel boek binnen een tiende seconde als een gouden gids, voordat je de afzonderlijke letters gelezen hebt. Het kan zelfs voorkomen dat je het boek al pakt en dat realiseert/ziet dat het helemaal de gouden gids niet is.
Dit is echter nog maar een honderdste van de stapel aan theoriën en mechanismen waarop dit kan ontstaan. Populair wetenschappelijke boeken over de neurologie en neuropsychologie kunnen je verder brengen, als je echt geïnteresseerd bent kan je hier naar op zoek gaan, er zijn er zat.