Beste mensen,
Misschien dat jullie een antwoord kunnen geven of een opmerking waarmee we verder kunnen.
Mijn vader heeft afgelopen jaar oktober de diagnose slokdarmkanker gekregen. Korte omschrijving van de procedure. Diagnose -> Bestralen + Chemo -> Operatie -> herstel. Diagnose 20 okt 2009. Nu begin augustus heeft hij in eens last van spieruitval aan zijn linker arm. Hij lijkt op een klaphand. Orientatie is helemaal weg.
B.v. om met de linkerhand zijn puntje van de neus aan te raken gaat simpelweg niet meer.
Dus je vreest weer het ergste. De MRI scan liet niks bij zonders zien. Conslusie van de neuroloog ouderdom. Mijn vader is 60. Misschien dat het niks te heeft met de combinatie chemo/bestralingen zenuwen. Maar je denkt misschien een beschadeging aan het ruggenmerg. Echter hier horen we niks van. Wie weet hier meer van? Er moet toch een oorzaak gevonden kunnen worden. Tussen door heeft hij ook last gehad van een blaasinfectie (bloedplassen). Afkomstig van de catheter.
Wie zou mij en mijn vader veder kunnen helpen?
Kun je uitleggen wat je met een klaphand bedoelt?
Bedoel je een dropping hand? Deze veel voorkomende leasie aan de nervus radialis ontstaat namelijk vaak als gevolg van een nacht lang deze zenuw afklemmen tijdens de slaap door een ongewone houding. Een andere naam voor deze aandoening is Saturday night arm omdat het vaker voorkomt bij mensen die zaterdag veel alcohol gebruiken en niet goed voelen dat ze tijdens de slaap de arm afklemmen en hier doorheen slapen.
Ik kan mij, als je dit bedoelt, wel vinden in het oordeel van de neuroloog. Bovendien kent de neuroloog jouw vader
Jouw angst is natuurlijk een metastase van de slokdarmkanker. Op basis van jouw verhaal kan dat helaas niet uitgesloten worden.
Wacht het herstel de komende dagen even af, het kan zich namelijk geheel en zonder restv erschijnselen herstellen.
Compressie van de N. radialis ontstaat meestal ter hoogte van de humerus met acute neuromusculaire klachten van pols, vingers en sensibiliteitsstoornissen van duim en wijsvinger.
De meest voorkomende oorzaak is de welbekende saturday night arm.
Onderscheid met een laesie van een zenuwwortel in de rug (hernia) of van de plexus brachialis worden overwogen wordt door de behandelend arts gemaakt op basis van het verhaal van de patient, en neurologisch en elektromyografisch onderzoek.
In uw geval heeft de dokter dus als waarschijnlijkheids diagnose de saturday night arm gesteld.
Misschien niet het juiste woord "klaphand"
Maar b.v. de orientatie om een sleutel in het sleutelgat te stoppen gaat niet. Het is net of de arm rondjes gaat draaien. Hij moet heel hard concenteren om dit voor elkaar te krijgen.
Over het gebruik van alcohol. Geen druppel.
Alvast bedankt voor jullie reactie
Bij een intentietremor beven een of meer lichaamsdelen door een onwillekeurige samentrekking van spieren, welke toeneemt als het doel van de beweging dichterbij komt; oftewel als de intentie tot handelen groter wordt. Dit belemmert de patiënt in algemeen dagelijkse levensbehoeften (ADL), zoals eten, wassen, tandenpoetsen en persoonlijke hygiëne.
Meestal wordt een intentietremor veroorzaakt door een (gedeeltelijke) beschadiging van het cerebellum (de kleine hersenen), bijvoorbeeld ten gevolge van een hersenbloeding. Ook kan de intentietremor psychosomatisch zijn. Deze treedt dan op onder invloed van psychische factoren zoals stress, al dan niet met een in mindere mate aanwezige somatische oorzaak.
Patiënten die lijden aan deze symptomen, kunnen ook veel hinder ondervinden van schaamte.
Is de diagnose Parkinson overwogen?
ik heb ook slokdarmkanker gehad (buismaagoperatie 1998 en heb regelmatig contact met SPKS Slokdarmkanker Nederland.www.spks.nl
De mensen daar kunnen heel veel vragen beantwoorden. Zij hebben ook contact met artsen, zodat de kwaliteit van de adviezen zeer goed is. Zij geven het blad "Doorgang" uit waarin heel veel nuttige informatie staat. Neem snel contact op. Het werkt! Succes! een mede-overlever