Sinds 3 weken heb ik tintelingen in mijn beide benen. Hiervoor heb ik soms pijn gehad aan 1 been. Nu heb ik het laatste half jaar ook brandende gevoelens in mijn armen en rug gehad maar die zijn nu weg maar komen zo af en toe terug. Mijn zicht is in de ochtend soms flikkerend bij opstaan en word ik wakker met tintelende vingers. De nachten zijn niet fijn. Ik sta op met gespannen rug en nekspieren en als ik mijn kin op de borstleg voel ik het hierin trekken.Ik ben met de klachten meerdere malen bij de huisarts geweest en deze geeft geen verklaring wat dit allemaal kan zijn of althans stress. Ik ben zelf een type die wil weten wat de oorzaak kan zijn van klachten en ga Googlen...niet altijd goed want dan kom je bv bij MS uit of andere ziektes. Zijn er mensen die mijn klachten herkennen? Ik schaam me om zovaak naar de huisarts te gaan. Ik ben door alle klachten erg gespannen en soms angstig.
Het lijkt erop dat je een angststoornis hebt. Hypochondrie. Ziektevrees dus. En dat zou je klachten wel kunnen verklaren als je daardoor hyperventileert. Ga daarmee naar de huisarts en bespreek het
Bedoelt u hiermee te zeggen dat het lichaam zo reageert omdat ik angstig ben en me deze klachten in het hoofd haal? Dus volgens u zou ik lichamelijk niets mankeren en zit het in mijn hoofd?
Nee, dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik twijfel er ook niet aan dat je de klachten hebt. Maar als je door angst/stress/spanningen gaat hyperventileren kunnen dit soort klachten dus echt ontstaan. Je hebt de klachten dus wel maar ze worden dan niet veroorzaakt door b.v. ALS of MS maar door het hyperventileren
Ook al zijn de klachten continu aanwezig en de tintelingen in de nacht in de hand al een jaar kan het dus hyperventilatie zijn? Ik ga eens kijken wat ik kan doen aan het uit mijn hoofd zetten dat het een ziekte kan zijn. Dank voor uw goede advies.
Ja dat kan dus. Er is een chronische vorm van hyperventileren. Je merkt er zelf niet veel van maar de klachten zijn wel continue aanwezig. Behalve als je met iets intensief bezig bent dat je aandacht vereist, kunnen de klachten afnemen en kort weggaan omdat je er dan niet mee bezig bent en goed afgeleid bent.
Je kunt een test doen om te kijken of je hyperventileert
https://www.adempunt.nl/hyperventilatietest/
Je kunt ook naar een fysiotherapeut gaan voor een provocatiestest. Die kan dan ook ademhalingsoefeningen geven