Mijn vader die 4,5 maand geleden middels openhartoperatie een nieuwe hartklep heeft gekregen, maar inmiddels het leven weer heeft opgepakt: werkt, fietst, beweegt etc, kwam gisteren na werktijd thuis met zijn fiets en wou zijn sleutel pakken om de tuinhek te openen, dat ging niet. Hij kon de sleutel niet vastpakken, zijn rechterarm had geen kracht meer. Na enkele minuten kwam het gevoel en kracht weer terug.
Dan haal je natuurlijk je schouders op, en gaat het leven verder. Het was gisteren warm en hij heeft hard gefietst, dan kan dat toch? Gebeurt het vaker zoek je de huisarts. Mijn vader wou toch weten wat er was en is vanochtend bij de huisarts geweest, die heeft hem direct codrigel oid meegegeven en hij moest er 4 in 1 keer slikken. De huisarts vermoed een TIA. De huisarts heeft vervolgens zelf naar een neuroloog gebeld en voor morgenochtend vroeg een afspraak gemaakt bij de neuroloog.
Maar ik begrijp het echt niet. Ik geloof best dat het een TIA was, maar hoe weet die neuroloog het zo zeker zonder mijn vader maar gezien te hebben? En hoe kan dit worden vastgesteld? Verder ziet de huisarts dit blijkbaar niet als complicatie van de hartoperatie en klepvervanging, ook heeft de huisarts niet gezegd dat mijn vader rustig aan moet doen o.i.d. Het is heel vaag. Ik denk namelijk dat als mijn arm even kracht verliest, maar het weer terugkomt na 10 minuten ik net als velen niet aan een TIA of iets ernstigs zou denken? Dat is dus best verradelijk? Mensen weten het dus niet als het gebeurt is?
Je vader heeft morgen toch een afspraak?
Dan zal de neuroloog op basis van onderzoek kunnen vertellen of het idd een tia is geweest.
De verdenking op een tia is genoeg om zo snel een afspraak in te plannen.
Het kan vrees ik niet iets anders zijn geweest, het klinkt toch als een signaal probleem vanuit zijn hersenen. Maar dit betekent dus dat het leven voorbij is? Na een TIA volgt op den duur natuurlijk een herseninfarct?
Gelukkig gaat voor veel mensen na een tia het leven ook gewoon door.
Je loopt weer op de feiten vooruit
Een TIA is van voorbijgaande aard en veroorzaakt geen blijvende schade en is lang geen voorbode van een infarct. Je projecteert je eigen angsten weer op je vader. Zoek professionele hulp voor jezelf
Ik lees op elke ziekenhuiswebsite dat de kans op een herseninfarct of hersenbloeding verhoogd is? Vooral de eerste week na de TIA is cruciaal.
Een TIA (Transient Ischemic Attack of Transient Ischemische Aanval) is inderdaad van voorbijgaande aard en veroorzaakt meestal geen blijvende schade, omdat de symptomen binnen 24 uur verdwijnen. Echter, een TIA kan wel een voorbode zijn van een herseninfarct. Het is een belangrijke waarschuwing dat er een verhoogd risico bestaat op een groter en ernstiger beroerte in de toekomst. Mensen die een TIA hebben gehad, worden dan ook vaak verder onderzocht en behandeld om het risico op een beroerte te verminderen.