Kan je hartslag door snel gewichtsverlies vertragen?
Ik ben 10 kilo afgevallen in 10 weken, en ben deze week plotseling opgenomen ivm herhaaldelijk flauwvallen en trage hartslag (tot 45 bpm geregistreerd).
De manier van afvallen kan daar wel verantwoordelijk voor zijn.
10 kg in 10 weken is erg veel en erg snel
Mijn manier van afvallen was niet ongezond: 3 maaltijden per dag, geen tussendoortjes, veel drinken. Ik heb gelet op genoeg vetten, eiwitten, koolhydraten, groente, vitamines.... en ik voelde me uitstekend en vol energie.
Tot ik dus plotseling twee keer flauwviel.
3 maaltijden per dag zonder (gezonde ) tussendoortjes is niet bepaald de beste manier. Heb je daarnaast ook nog intensief gesport?
Op hoeveel calorieën zat je gemiddeld per dag?
Trage hartslag kan ook door een te trage schildklier? Deze al laten testen?
Mijn schildklierfunctie is ook getest, en was in orde.
In het ziekenhuis ben ik uitgebreid door de tests gehaald en daar goed uitgekomen, maar mijn gewichtsverlies werd min of meer genegeerd, terwijl ik denk dat dat ook invloed kan hebben.
En ik heb niet intensief gesport, alleen gewoon genoeg bewogen.
En hoeveel kcal heb je gemiddeld per dag ingenomen?
Hoe heb je in de gaten gehouden of de voedingstoffen in juiste hoeveelheden waren?
Hallo Tandor,
Eigenlijk is mijn vraag algemener dan mijn eigen situatie: kan afvallen stoornissen in je hartritme veroorzaken? En hoe komt dat dan?
Ik weet al dat dat voorkomt bij anorexiapatienten, maar dat lijkt absoluut niet op wat ik heb gedaan. Ik heb ca. 1500 kcal per dag gegeten.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Maar datwas de reden waarom ik naar de kcal vroeg.
Als je 1500 kcal inneemt kan dat de oorzaak niet zijn.
Afvallen kan problemen veroorzaken maar dan moet dat wel extreem zijn. Dat is bij jou niet meteen het geval. Je lichaam kan daardoor uit balans raken en dat kan gevolgen voor de spieren hebben. Ook het hart is een spier. Daarnaast kan het invloed hebben opmerkingen bloeddruk. Dat kan dan ook weer een oorzaak zijn.
Te veel drinken zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Bedoel je te veel alcohol drinken of te veel water (e.d.) drinken?
Ik ben wel meer water gaan drinken, maar niet abnormaal dacht ik, ik ben van 6 naar 9 keer per dag een kwart liter gegaan.
Als je water bedoelt, hoe werkt dat dan op je hartslag?
Ik bedoelde drinken in het algemeen.
Te veel drinken heeft invloed op je nieren, dat kan weer invloed hebben op je bloedruk enz.
Maar met 2 liter water per dag zou ook dat eigenlijk geen probleem moeten zijn
Ik herken dit verhaal. Na mijn laatste bevalling is mijn hartslag in rust van gemiddeld 60/70 naar 40 gegaan. Gaf toen ook borstvoeding. Via de huisarts naar de cardioloog op hartfilmpje werd ook erg lage hartslag geconstateerd maar echo van het hart was helemaal goed. Nu merk ik dat wanneer ik iets minder eet dan normaal m’n hartslag veel lager is. Bloedwaarden zijn goed. Bij de cardioloog was het onbekend dat iemand na zwangerschap opeens lage hartslag had.
Ik reageer even ondat dit het enige behulpzame google zoekresultaat is als je zoekt op lage hartslag door afvallen. Want ik merk dit ook! Ik draag een fitibit die altijd mn hartslag registreert en sinds ik aan het afvallen ben (heel rustig, ik eet tussen 1500 en 1900 calorieën) is mn hartslag in rust ongeveer drie punten lager. Ik weet niet waarom, mijn hypothese was dat het kwam omdat je lichaam minder inspanning levert om al dat eten te verteren. Maar als de topicstarter echt flauwvalt is er misschien iets anders aan de hand.
Artsen weten niet veel van kleine afwijkingen in je hartslag. Ze leren alleen over grote marges en afwijkingen. Ze weten bijvoorbeeld ook niet dat de hartslag in rust bij vrouwen het laagst is bij de eisprong en het hoogst (bij mij zon zeven punten hoger) net voor de menstruatie, is niet relevant voor ze omdat je bij beiden nog steeds gezond bent.