Wanneer er sprake is van een open wond, waar bloed met een andere bloedgroep inkomt (kleine bloedtransfusie). Bedoel hierbij geen besmet bloed met hiv, hepatitis etc.
Wat voor gevolgen kan dat hebben? Kan dat gevolgen hebben op langere termijn (voor de organen bijvoorbeeld)?
Dag Ytep,
Wij zijn geen doktoren hier op het forum, ga dus met deze vraag naar je huisarts!
Maar wat is er gebeurd? Hoe kan je toestaan dat in jou open wond, andermans bloed terecht komt? een kleine bloedtransfusie?
Ik bedoel te zeggen dat in principe jou bloed onder druk staat en dus bij een open wond naar buiten stroomt en daarmee voorkomt dat er vuil, bacterien in jou bloedbaan terecht komt. Maar je praat over een bloedtransfusie.
Erg onduidelijk, verklaar!
Gus
Hoi Gus,
Ging mij meer om een hypothese. Ik doe aan vechtsport en heb wel eens last van open wondjes op mn handen. De zaal waarin ik train bevat soms plekken bloed (al dan niet droog). In contact komen hiermee kan gebeuren. Wil weten in welke mate ik moet oppassen voor zoiets.
Gr. Ytep
Hai Ytep,
Nou, dat er vreemd bloed in jouw bloedbaan komt is om 2 redenen uitgesloten:
1- jouw bloed wil "naar buiten", m.a.w. het laat geen onreinheden toe.
2- bloed dat zich buiten het lichaam bevindt, ook al is het maar een paar seconden, veranderd van struktuur/samenstelling en zal dus door jou eigen lichaam nooit als "bloed" gezien worden, maar als onreinheid en dan gaan jouw witte bloedcellen, macrofagen het te lijf.
Dus, maak je geen zorgen, jouw lijf weet héél goed wat van jou is en wat van buiten komt.
Maar eh, ik weet niets van vechtsport (behalve judo), maar is het niet beter om handschoenen aan te hebben?
Gus
We slaan wel eens op pads (stootkussens). Die kussens kunnen nog wel eens hard zijn als je er goed op mept. Daarbij willen wel eens wondjes aan de handen ontstaan. We gebruiken namelijk niet allemaal handschoenen ;-). En de zaal bevat wel eens bloedsporen op de vloer en dergelijke waar we ook oefeningen op doen, zoals opdrukken. Hierbij kan er wel eens contact plaatsvinden met eventueel "oud" bloed.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Gr. Ytep
Hoi Ytep,
Je spreekt van een bloedtransfusie als er bloed, of bloedproducten van een ander in de directe bloedbaan van een ander word geinjecteerd. Dit is bij jou dus ook niet het geval.
Wel is het van belang dat je je handen in dit geval, goed te ontsmetten, want jij weet niet wat voor ziektes er in het bloed van anderen zit, en open wondjes zijn een makkelijke infectiebron.
Groetjes,
Thobias