Hallo,
Ik heb een probleem ik ben 13 jaar, ongeveer rond maart kreeg ik last van ernstige hyperventilatie. Dat is nu wel een stuk minder ik ben er bijna overheen maar ik had er wel een angst aan dat ik een hartziekte heb eraan overgehouden. Ook omdat mijn neef (23 jaar) een paar jaar geleden is gestorven aan een hartstilstand door een hartspierverdikking. Mijn ouders hebben omdat ik me zo druk maakte een echo laten maken en dat was in orde. Maar ik heb nu nog wel een paar keer per dag hartoverslag, hartkloppingen en na een hartoverslag klopt mijn hart rond de 58 en dan word dat weer snel rond de 80. Ik denk dat dat door stress komt, maar ik vraag me wel af of dit normaal is op 13 jarige leeftijd.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Hoi Janne, waar maak je je nou precies zorgen over? Dat jouw hartslag toeneemnt bij stress en inspanning? Dat is toch normaal?! Of begrijp ik je verkeerd. Bij stress of inspanning vraagt het lichaam om meer zuurstof en brandstof om na te denken of om actief te worden, en daarvoor moet de hartspier die het bloed met het zuurstof en de brandstoffen door het lichaam pompt, harder pompen. Begrijp je?
Nouja ik heb het eigenlijk vooral over de hartoverslagen of dat normaal is op deze leeftijd.
[i]Slaat uw hart ook wel eens over? Bij de meeste mensen mist het hart af en toe wel eens een slag. Bij sommige mensen gebeurt dat zo vaak dat ze er echt last van hebben. Hartoverslagen of extrasystolen zijn extra of 'abnormale' slagen tijdens het normale hartritme. De slag valt minimaal 10% eerder dan normaal. De pauze tot de volgende slag is dan wat langer. Dit voelt u als een bonk. Soms komen de extrasystolen voor bij een hartaandoening, maar meestal is er geen duidelijke oorzaak. Bij (over)vermoeidheid heeft u ook eerder last van extrasystolen. Er zijn ook stoffen die extrasystolen kunnen opwekken, zoals: alcohol, chocola, koffie en cola en geneesmiddelen tegen astma of verkoudheid.[/i]
Bron: http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/hartziekten/ritmestoornissen/hartoverslagen/