Hallo,
Aangezien mijn moeder haar bloeddruk moet bijhouden, liet ik mijn bloeddruk voor de grap ook eens meten.
Mijn bovendruk was goed en mijn onderdruk 107.
Voor de duidelijkheid: was op kop koffie bij mijn moeder, dat lijkt mij geen inspanning.
Mijn leeftijd is 19 jaar.
Ik snap dat het handig is om naar de dokter te gaan.
Vroeg mij af of het vaak voorkomt van iemand met mijn leeftijd.
Noemt dit men een hoge bloeddruk? omdat mijn bovendruk normaal was.
Spreken zich dezelfde symptomen/gevolgen/oorzaken voor van zowel boven als onderdruk?
Enz. enz. enz.
Groetjes
Velyne
Eigenlijk is de onderdruk degene die het meest bepalend is voor nadelige gevolgen omdat dat de druk is die het minimaal het meest aanwezig is.
Een enkele meting heeft voor de interpretatie van de bloeddruk weinig indicatieve waarde. Daarnaast zijn er tal van andere factoren die ermee samenhangen.
Toch vind ik jouw onderdruk wel een reden dit eens met de huisarts te bespreken omdat deze onderdruk toch wel aan de hoge kant is, zeker gezien jouw leeftijd.
Bedankt voor je reactie Clarijn.
Wat voor factoren hangen er mee samen dan ?
Volgende week maar weer even bij mijn moeder langs.
Bespreek dit even met de huisarts. Je kunt hierbij denken aan jouw medische voorgeschiedenis, erfelijke aandoeningen, diabetes, of je rookt, en eigenlijk het gehele medische beeld dat de huisarts van jou heeft. Ga dus echt even naar de huisarts. Zo'n hoge onderdruk kan misschien wijzen op een afwijking in de nieren maar misschien is het ook helemaal niets en alleen maar een foutief gemeten waarde waardoor je je onnodig zorgen gaat maken. Bloeddruk meten is een vaardigheid die de huisarts beheerst en de huisarts kan dus betrouwbare metingen uitvoeren. Naar de huisarts!
Hallo Claire,
Bedankt voor je bericht! Volgende week dinsdag afspraak met huisarts.
Heb weinig medische voorgeschiedenis.
Altijd al last van menstruatie gehad(nu 7 jaar) , 3 maanden niet, 2 maanden voluit.. oplossing: de pil (slik ik niet meer)
Suikerallergie. Mijn lichaam herkent geen suikers, de suikers worden afgestoten door mijn lichaam. oplossing huisarts: minder suiker eten.
dysharmonisch profiel bij psycholoog geconstateerd. Concentratie en impuls problemen.
In groep 2(basisschool) naar neuroloog geweest, vorig jaar naar neuroloog geweest. Als ik naar huisarts ga word mijn bloed geprikt, niks aan de hand.... zeggen ze dan.
Daarom wil ik zelf ook dingen uit gaan zoeken.
Heb het idee dat het iets met mijn hormonen is??
Heeft iemand een idee?
Wat er precies met jouw 'suiker allergie' wordt bedoeld is mij onduidelijk want suikers zijn de energiestof van het lichaam. Hoe dit precies zit, zou ik wel eens willen weten.
Deze onregelmatige menstruatie op jouw leeftijd vind ik ook reden tot zorg. Hoe zit dat precies? De menstruatie wordt beïnvloedt door hormonen dus daar lijkt mogelijk een aanknopingspunt.
Zelf dokteren lijkt mij niet gemakkelijk bij deze problemen. Overleg dit het beste met de huisarts.
Ik heb zelf last van een hoge onderdruk. De dokter zegt dat verband houdt met aderverkalking. Ik ben 63 en nog heel goed bij, dus?
Aderverkalking is een bekende oorzaak van een hoge bloeddruk. Een andere naam voor aderverkalking is atherosclerose. Lees ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Atheromatose
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Uw huisarts constateert een te hoge bloeddruk. U heeft het nooit gemerkt en vraagt zich af: "Hoe kom ik eraan en waarom zou ik er iets aan doen? Ik voel mij toch goed!"
Lees verder op: Hoge bloeddruk, Oorzaken & gevolgen
http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoge_bloeddruk/oorzaak_en_gevolgen/