Beste mensen en vooral degene die ervoor geleerd hebben
ik heb last van m'n dagelijkse overslagen, enkele honderden en de meeste merk ik niets tot weinig van,
in ieder geval ben ik door alles geweest, echo, holter-24-uur, ecg, fietstest paar keren in het ziekenhuis en er kwam niets uit behalve dus extrasystolie of hoe je het ook noemt. Echter tijdens de fiesttest zelf kwamen er geen overslagen, ook niet in de herstelfase helaas, 24-uur holter wel heel veel.
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/168/2/225
Toen stuitte ik op dit artikel en daarin staat in ieder geval dat PVCs in de herstelfase gevaarlijk zijn ofzo.
Dus dat maakt me nerveus zeker nu ik intensief bokstraining aan het volgen ben.
En in de herstelfase gewoon m'n portie overslagen heb waar ik normaal niet eens bang voor was.
[quote]Greater age, greater height, higher systolic blood pressure, higher resting heart rate, greater corrected QT interval, PVCs at rest, and greater increase in heart rate with exercise were associated with greater odds of frequent exercise PVCs (P < .05). Subjects who were older and taller and who had greater systolic blood pressure, previous coronary disease, PVCs at test, abnormal ST-segment depression, and exercise PVCs had greater odds of both infrequent and frequent recovery PVCs (P < .05). Resting PVCs, age, and systolic blood pressure were key predictors of both exercise and recovery PVCs. Whereas exercise PVCs were related to the heart rate increase with exercise, recovery PVCs were related to coronary disease (previous myocardial infarction, coronary revascularization procedure, or pathologic Q waves on resting electrocardiogram) and ST-segment depression.[/quote] http://cme.medscape.com/viewarticle/569721
Maar als ik dan kort weer even dit achterhaal. Staat hier eigenlijk dat wanneer je PVC's in rust hebt, zoals ik, (en je hebt de meeste tests gedaan) dat je dan ook een grotere kans hebt op overslagen tijdens en na het sporten? Betekent dit dat dit dan ook de oorzaak is of betekent dit dan ook dat het kan wijzen op een ander probleem? Dus dat mensen met deze PVC's, waar het ook de oorzaak van is, niet zouden moeten sporten en een grotere kans hebben op een of andere hartziekte.
Moet ik stoppen met sporten (of heeft het niets te maken met gevaar voor bij het sporten) of moet ik gewoon verdergaan en vertrouwen in hebben dan mijn cardioloog dit artikel ook kent, ik zal het sowieso proberen te vragen nog, maar jullie mening zou ik graag willen weten hm.
Thnx alvast.
Kortom, ik weet niet of het bovenstaande dus ook geldt als risico of gevaarlijk bij mensen die de overslagen zowel in rust, als tijdens het sporten, als na het sporten hebben.
Heel tegenstrijdige berichten dan maar goed ben benieuwd, overigens echt tijdens het sporten heb ik ze niet veel wel eens maar niet veel, vooral tijdens de herstelfase en rust (of stress etc etc).