Hallo,
Ik hoop dat jullie op mijn bericht willen reageren.
Ik ben 34 jr, voorheen veel gesport maar nu 1 jaar niet veel meer gedaan. Wel in het bezit van een goede basis-conditie. Het laatste jaar niet echt gezond geleefd. Veel onregelmatig werken, niet gezond eten. Ik rook niet en drink minimaal. Ik heb een overgewicht (vind ik) van ongeveer 10/15 kilo.
2 weken geleden een sportmoment gehad met maximale inspanning...ging goed. Enkele dagen later voelde ik duidelijke hartkloppingen rond mijn borst/hals..raar maar niet pijnlijk. Dit bleef tijdje aanhouden en dit gaf mij een raar gevoel. Direct meerdere malen per dag bloeddruk gemeten (thuis) waarbij de gemiddelden rond de 145/80 liggen en een hartslag van 60/70 per minuut. Gelijk anders gaan eten (gezond)en geen koffie en cola meer. Sinds 2 dagen aanvullende suplementen om bloeddruk omlaag te krijgen, zoals knoflook, visolie, vitamine c1000, etc.
Nu zijn de hartkloppingen veel minder geworden, vraag me niet hoe maar nu voel ik nog wel een beetje raar gevoel in die omgeving!!
Zijn er mensen die dit enigzins herkennen?
EN ik ga a.s. week naar de huisarts voor een check!!!
Alvast bedankt!!
Sorry, nog een aanvulling:
Het sporten was in een sportzaal met zeer droge lucht. Bijna iedereen heeft na de test last hiervaan. Dit bestaat uit hoesten/kuchen en een beklemmend gevoel...en dit gevoel heb ik nu ook een beetje!!
Ik heb het idee dat je wil controleren of er een reden is om naar de huisarts te gaan.
Eerlijk gezegd vind ik alles verklaarbaar en niet uitzonderlijk, maar daarmee zeg ik niet dat je niet op het randje staat van een hartinfarct. En dat kan ik ook niet zeggen want ik beschik niet over jouw medisch dossier en ik kan geen lichamelijk onderzoek doen. Dus kort gezegd, als je je zorgen maakt over jouw gezondheid, dan ga je naar de huisarts.
je kunt ook overwegen, omdat er geen sprake is van alarmsymptomen, eerst zelf te gaan werken aan een betere basisconditie waarvan je goed weet hoe dat moet. Dat vergt discipline en actie, en dat kun je alleen zelf doen. Sporten, bewegen, afvallen, gezond leven...
Opvallend is de verhoogde bloeddruk, maar of de huisarts dit in jouw geval als hypertensie beschouwd, dat hangt af van jouw persoon specifieke kenmerken.
Voor beiden is iets te zeggen, er blijkt uit jouw verhaal geen acute reden om een arts te consulteren.
Een verwaarlozing van een jaar verander je niet in twee dagen met wijzigingen in voeding en supplementen. Wil je serieus gezonder gaan leven dan kun je pas over een maand of twee de eerste resultaten verwachten als je vandaag begint en volhardend bent in je intenties. En ja, je hebt een verhoogde bloeddruk. Overleg dit met de huisarts.
Lees de patiëntenfolder van het Nederlands Huisartsen Genootschap over [u]Voedingsadviezen bij hoge bloeddruk[/u]:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBK1c.htm