Regelmatig springt er een adertje onder mijn oog, dus niet in mijn oog. Daar is niets te zien. Ik loop dan weer een week met een bloeduitstorting onder mijn oog. Herkend iemand dit?
Heb je alleen last van spontane bloedingen onder jouw oog, of heb je het op meerdere plekken van jouw lichaam?
Zo'n bloeding onder jouw oog wordt een subconjunctivale bloeding genoemd. Kort gezegd onder het conjuctiva (conjuctiva = bindvlies).
Omdat deze bloedvaatjes kwetsbaar zijn en omdat zo'n bloeding erg 'in het oog loopt' en daarmee bedoel ik dat het duidelijk zichtbaar is, kan het een indicatie zijn van een onderliggende aandoening.
Een stoornis in de bloedstolling, die de huisarts kan onderzoeken middels bloedonderzoek, komt meestal aan het licht juist door jouw klachten van die bloeduitstortingen.
Meestal ontstaan deze bloeduitsortingen trouwens door in het oog te wrijven waardoor er iets een beetje stuk gaat, of als je valt, of een klap op je oog krijgt. Maar ook hard hoesten kan ervoor zorgen dat zo'n vaatje knapt en het bloed naar beneden zakt en zo'n bloeduitstorting vormt.
heb je er vaak last van en zou je niet weten waar het door komt, doe je dus zelf niets dat het veroorzaakt, ga dan naar de huisarts, want het kan een teken zijn van een zeldzame bloedingsstoornis waar je echt hulp bij nodig hebt van een arts.
Thomas, heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels op aandringen van velen naar de huisarts gegaan en het is inderdaad een zwak bloedvaatje dat steeds weer knapt. Het zal nog wel vaker voorkomen tot het genezen is. Het is ook maar op een plaats dus kan het niets met mijn bloed te maken hebben. In ieder geval heel erg bedankt voor je zeer zinvolle reactie.
Goed dat je naar de huisarts bent gegaan. Alleen op basis van lichamelijk onderzoek en kennis van het medisch dossier van de patiënt, kan een dokter een diagnose stellen.
Houd in de gaten of je vaker last hebt van dit soort spontane bloedingen, ook op andere plekken. Mocht dit vaker voorkomen, misschien is dan toch een bloedonderzoekje gewenst naar de bloedstolling.
In ieder geval heb je verantwoordelijk gehandeld en heb je nu duidelijkheid. Goed zo!
Hey, ik heb nu ook zo'n bloeding, heb je nog enig idee hoe lang het heeft geduurt voor het weg was? en wordt het ook minder op ten duur?
MVG
Afhankelijk van de uitgebreidheid kan dit snel zijn, een paar dagen, maar ook wat langer duren, een weekje of twee, en als het heel erg is misschien wel een maand.
oke ik heb ongeveer 1/3de van mijn oog rood al vanaf vorigeweek zondag, gaat het ook nog verbeteren of verdwijnt het spontaan? hoe verloopt het eigelijk iemand een idee?
bedankt voor de reacties trouwens
Heb je last van een rood oog of van een bloeduitstorting onder jouw oog?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
een subconjunctivale bloeding zei de dokter, ader geknapt
Het kan wel een twee weken duren maar het wordt iedere dag ietsjes minder zichtbaar.
oke het wordt inderdaad steeds iets lichter bij mij al duurt dat wel erg lang, heb het nu 9 dagen 🙁
bedankt voor de reacties trouwens
Waarschijnlijk wordt het eerst nog groen en later geel voordat het helemaal wegtrekt. Beterschap gewenst.
ik heb dat zopas ook gekregen, geneest dit?ik heb nu precies een blauw oog.
Ja, kennelijk geneest dit vanzelf. Dat staat eerder vermeld.