Hoi,
ik ben al vanaf mijn geboorte onder controle bij de cardioloog. Mijn klep sluit slecht en mijn aortaboog is verwijd. De verwijding is sinds een jaar echt wijder geworden (mede dankzij een zwangerschap) en ik heb nu dus extra controles en een MRI gehad enzo.
Nu heb ik de afgelopen week last van hartoverslagen. Die heb ik wel es vaker, een keer per dag misschien. Maar nu wel 5 tot 10 keer per kwartier.
Kan dit ook komen door stress?? Ik ben mijn baan kwijt en daardoor natuurlijk ongerust over onze financiele toestand. Ik word er ook erg prikkelbaar door, dus ik gooi het maar op teveel spanning.
Bedankt,
Groeten D.
Waarom schrijf je jouw ervaring hier op? Heb je een vraag of wil je alleen een mededeling doen?
Het lijkt mij dat je naar de cardioloog moet gaan. Maar is je dat nooit verteld wat je moest doen als je ziekte zou toenemen?
@ anoniem; mijn vraag staat wel in het bericht; kunnen de overslagen komen door stress?
@ Eva; Ik heb nooit ergens last van gehad. Ja af en toe de overslagen. Maar het is nu wel veel erger de laatste dagen. Er is me net verteld (omdat ze begin dit jaar er achter kwamen dat het nu wel erg verwijd is geworden) dat ik moet letten op duizeligheid enzo. En omdat die hart overslagen toch wel vaak onschuldig zijn heb ik de dokter of cardioloog nog niet gebeld.
Ik dénk dat het door stress komt (en ik moet dus rustig aan doen!) en ik dacht misschien is hier iemand die dit kan beamen zeg maar. Mocht het wel aanhouden ga ik natuurlijk de dokter even vragen.
Ik zou er rekening mee houden dat deze zelfde symptomen met hartoverslagen bij jou met een cardiale voorgeschiedenis meer zouden kunnen betekenen dan een gevolg van stress. Gewoon naar de dokter gaan dus voor een ECG, en controle.
Abnormale kloppingen in de borstwand kunnen een teken zijn van een aorta aneurysma in de thorax.
Een aneurysma van de aortaboog vertoont vaak pas in een laat stadium symptomen.
Deze symptomen zijn het gevolg van de druk die de verwijde aorta uitoefent op de omringende weefsels; pijn (druk op omliggende weefsels), hoesten (druk op de trachea), slikproblemen (druk op oesophagus) en een piepende ademhaling.
D.v.d, neem acuut contact op met een arts! Er zou sprake kunnen zijn van een acute verwijding van de aorta. Bizar dat u hierover als hartpatiënt door uw arts niet bent geïnformeerd contact op te nemen bij het optreden van deze symptomatologie. De kans dat in uw situatie is van oorzakelijke stress is veel kleiner dan normaal en de mogelijke gevolgen veel groter dan bij wat stress.
Dag,
jullie maakten me bang dus ik heb toch maar de dokter gebeld, omdat ik anders niet zou kunnen slapen vannacht..
En hij zegt dat hartoverslagen heel normaal zijn, en hij zag geen verband tussen mijn afwijking en de overslag.
Gelukkig maar.
Toch bedankt voor de reacties.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies