Je leest zoveel over cholesterol. Mijn cholesterol is al heel mijn leven te hoog, tussen de 220 en 240, ben man, 43j, slank.
HA sprak er nu over om statines te nemen, is dit aan te raden? Sommigen zeggen dat mijn waarde nog aanvaardbaar is en de cholesterol hype dikke zever is.
Mijn goede cholesterol is vrij hoog. Triglyceriden zijn ook goed.
Als je goede cholesterol goed is en ook de triglyceriden, Dan moet je slechte cholesterol dus hoog zijn. En nee dat is geen dikke zever. Het geeft een verhoogd risico op hart en vaatziekten en ook diabetes. Je huisarts zal dat advies niet zomaar geven
LDL is 140. Maar ik snap het niet goed, moest mijn goede cholesterol lager zijn dan was mijn totaalwaarde ook lager en dus beter. Mijn ratio is 3.
Zo simpel is het niet. Hoe hoog is je HDL?
De ratio bereken je als volgt:
(LDL+HDL) / HDL dus: 140+75= 215 215/75= 2,86
Stel je HDL 50
140+50=190 190/50= 3,8
Als je HDL dus lager zou zijn zakt wel het totale cholesterol van 215 naar 190 maar de ratio stijgt. En dats komt door de verhouding tussen goed en slecht cholesterol. Dus gelukkig is je HDL zo hoog
Maar dan nog is het LDL te hoog. En dat is dus het "gevaarlijke" cholesterol.
Ik heb dus een zeer goede ratio en HDL, alleen LDL wat verhoogd, dit is toch geen reden om naar die enge statines te grijpen?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
https://www.statines.kce.be/nl/tool.html
Zeer interessante tool voor dokters, bij mij 100% geen statines aan te raden.
Dit moet je dan dus met je huisarts bespreken.
Je zou dit zelf ook onder controle kunnen krijgen. Het is dan toch vooral wat je eet en drinkt en of je een beetje sport
Ik heb even gekeken wat de normaalwaarden in België zijn, want dat kan nog wel eens verschillend zijn tussen landen
totaal cholesterol (LDL + HDL)zou lager moeten zijn dan 190 mg/dL. Bij jou is dat dus 215
“De Belg heeft een gemiddelde LDL-waarde van 130 mg/dl, wat te veel is: een goede LDL-waarde is lager dan 115 mg/dl."
Bron UZ Leuven
In Belgie wordt Non HDL + HDL geteld, dan kom ik aan 238.
Totaal 238
HDL 75
NON HDL 163
LDL 140
Dokter weet het niet echt, heeft ook de laatste 10j niets gegeven.
43j, man, sport heel veel, 1.78m, 60kg.
Eten en drinken kan beter ja.
Ga binnenkort naar nieuwe HA want de mijne stopt ermee maar ben eigenlijk niet van zin om die statines te nemen, vergroot ook de kans op diabetes.
Maar je hebt daar een punt Joh, ik merk dit nu pas ook op. Waarom nemen ze Non HDL+HDL?
Dat is toch niet de normale rekenwijze? Hoe zit dat in NL?
Hoe dat in Nederland wordt berekend had ik al aangegeven. Hoe dat in België precies zit kan ik je niet zeggen
Maar je hebt gelijk: Statines kunnen het risico op diabetes vergroten. Daarnaast kunnen ze ook vervelende bijwerkingen hebben. Ik zou het dus eerst eens proberen in de voeding en drinken te corrigeren.