Dag allen,
In januari ‘21 onderging ik een Gastric Bypass operatie. Daar is beslist dat ik zeker jaarlijks een bloedonderzoek dien te ondergaan om op te sporen of mijn vitamines voldoende aangevuld blijven.
Echter bij de eerst bloedafname was er een lichte afwijking aan de waardes van mijn lever te zien. Mijn huisarts had hier niets over vermeld dus heb ik er ook niet al te veel aandacht aan gegeven. In 2023, bij de volgende bloedafname, waren deze waarden opnieuw gestegen. Ook hier gaf de huisarts geen aandacht naar, ook al vroeg ik er speciaal achter. De stijging was volgens hem minimaal en niet zorgwekkend. Afgelopen maand deed ik mijn nieuw bloedonderzoek en zo goed als al deze waarden zijn opnieuw verdubbeld. Mijn huisarts zei dat hij me zou bellen indien er slecht nieuws was, maar omdat ik zelf ongerust was (en ik hem niet hoorde) heb ik zelf gebeld.
Ook nu zegt hij me geen zorgen te maken hierin, maar geeft wel aan om de slechte gewoontes die ik me na de Gastruc Bypass heb aangeleerd (het drinken van te veel suikervrije Red Bull en het eten van te veel koekjes) even af te zweren en binnen een goede maand een nieuw onderzoek te laten doen. Het geen zorgen maken volgt er in dat ik verder geen specifieke symptomen van wat vertoon en gelukkig in het leven sta.
Ik ben vrij van alcohol, suikerhoudende dranken. Af en toe wanneer ik me wat slap voel neem ik wel enkele multivitaminen waardoor dit na enkele dagen zichzelf hersteld.
Hieronder volgen de waarden te starten vanaf het eerste tot het laatste bloedonderzoek. Telkens zit hier ongeveer 1 jaar tussen.
Bloedonderzoek 2022:
Bilirubine totaal (<1.20): 0.51
Bilirubine direct (<0.50): 0.25
Transaminase AST (GOT) (<37): 39
Transaminase ALT (GPT) (<41): 65
Gamma-GT (<60): 22
Alkalische fosfaten (<130): 74
LDH (<250): 189
Lipase (<60): 34
CK (<190): 252
Bloedonderzoek 2023:
Bilirubine totaal (<1.20): 0.84
Bilirubine direct (<0.50): 0.32
Transaminase AST (GOT) (<37): 67
Transaminase ALT (GPT) (<41): 94
Gamma-GT (<60): 66
Alkalische fosfaten (<130): 95
LDH (<250): 171
Lipase (<60): 31
CK (<190): Geen meting
Bloedonderzoek 2024:
Bilirubine totaal (<1.20): 0.71
Bilirubine direct (<0.50): 0.31
Transaminase AST (GOT) (<37): 91
Transaminase ALT (GPT) (<41): 130
Gamma-GT (<60): 139
Alkalische fosfaten (<130): 101
LDH (<250): 201
Lipase (<60): 32
CK (<190): Geen meting
Alvast bedankt voor enige reactie.
Als je red bull zonder suiker drinkt ben je dus niet van suiker af. Dat spul bevat zoetstoffen die nog slechter zijn dan suiker zelf. En dat geldt ook voor andere "suikervrije" dranken of voedsel.
Je bloedwaarden zijn goed daar is niks mee en ze vallen allemaal binnen de referentiewaarden met uitzondering van de Gamma GT.
Een licht verhoogde gamma-GT waarde heeft meestal te maken met gebruik van alcohol en/of medicijnen, leververvetting en extreem overgewicht. Een sterk verhoogde gamma-GT waarde wijst op alcoholmisbruik of een belemmerde afvoer van galvloeistof.
Dag John,
Volgens mijn arts zijn ook de AST en ALT aan de hogere waarden. Dat zag ik zelf ook aan het overzicht welke ik kreeg na het bloedonderzoek of zijn deze fout geïnterpreteerd door mezelf?
Dat van die suikervrij begrijp ik helemaal. Het doel is om er terug met maten van te genieten in plaats van een constante er van te maken.
Kan u misschien mijn print screen verwijderen. Ik had het niet gezien dat er nogal iets te veel info op stond. Bedankt.
Dat was dus mijn fout ik heb niet goed gekeken. Je leverwaarden zijn te hoog. Dat klopt. Excuus hiervoor
Dat kan dus door overgewicht komen. En ik neem aan dat dit aan de orde is omdat een Gastric Bypass hebt gehad. Daar zal de arts dan rekening mee hebben gehouden. En dan is er natuurlijk nog het "suikervrij verhaal". Zoetstoffen kunnen dus ook invloed op die waarden hebben
Dag John,
Geen enkel probleem hoor.
Mijn Gastric Bypass is immers 3 jaar geleden. Mijn laatste bloedonderzoek voor mijn bypass vertoonde geen afwijking aan de lever. Toen woog ik er 140kg en nu een 80kg.
Volgens hem is het allemaal niet alarmerend, maar het internet maakt het natuurlijk niet beter op als je wat gaat rondzoeken.
Stoppen/vele harder minder met zoetstofhoudende dranken is dus de boodschap.
Laat ik misschien ook even mijn slechte manier van eten na mijn bypass schetsen.
Na mijn operatie kon ik enige tijd niet deftig eten. Pas nadat alles gezet was binnenin ben ik terug een beetje beginnen eten. Maar door zo’n lange tijd niet te eten ben ik ook gaan beseffen dat ik eigenlijk niets miste. Ik ben mij dus volledig gaan afsluiten van alle voeding.
Enkel nam ik ‘s morgens en ‘s middags enkele boterhammen en ‘s avonds een klein potje cornflakes en dat gedurende de afgelopen jaren. Daarbij kwam ook dat ik meer en meer koeken tussendoor ging eten. En natuurlijk ook de Red Bull en vrij veel cola zero. Nooit water of wat gezondere drank. Dat tracht ik nu te veranderen.
Graag wil ik ook nog onderstrepen dat mijn stoelgang normaal is en ook de kleur van mijn urine vertoont niets speciaals. Verder voel ik me fit genoeg en ook zeer vrolijk.
Koekjes minderen dus en meer water drinken
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
'zoetstoffen kunnen invloed hebben over die waarden'
Op welke waarden en ook light dranken?
Leverwaarden want daar ging het over. Ja en vooral light dranken en andere light producten..Ze hebben dan wel geen toegevoegde suiker, maar daarom dan wel zoetstoffen, die eigenlijk slechter zijn dan suiker
Zoveel mogelijk water idd. en pure vruchtensap
En soms een glaasje normale frisdrank is ook geen probleem
Pure vruchtensap, welke dan, want sinaas zit bomvol suiker?
Daar moet je dan ook geen liters van drinken. En dat zijn vooral vrucht suikers. Dat is iets anders dan geraffineerde suiker of zoetstoffen