Hallo,
Ik ben een man van 19, ben 1 m 71 groot en weeg ongeveer 60 kg. De laatste paar dagen heb ik gemerkt dat ik mijn hartslag kan voelen in mijn buik (rondom de navel en lager ook aan de linker en rechterkant). Ik voel geen pijn of iets dergelijks, maar ik had wel nooit eerder echt gemerkt dat ik daar mijn hartslag kon voelen.
Ongeveer een maand geleden heb ik last gekregen van pijn aan mijn rechterlies en rechterteelbal. Nu lijkt dit misschien dat dit niets te maken heeft met mijn huidige probleem, maar ik zeg het er wel bij. Dit heeft mij toen namelijk heel erg doen schrikken. Ik vreesde voor allerlei erge aandoeningen zoals kanker. Mijn huisarts ging uit van een ontsteking en na een echografie is er niets bijzonders opgemerkt. Sinds dat moment merk ik wel dat ik ontzettend veel stress heb. Ik zit een beetje in een situatie waar ik meteen bij elk beetje pijn of ongemak zoek naar een veel grotere aandoening. Ik weet soms zelfs niet of ik mij die pijn niet gewoon inbeeld. Om het anders te verwoorden zou ik kunnen zeggen dat ik in een staat ben van constante paranoia tegenover mijn eigen lichaam. Ik merk wel dat de pijn of ongemakken die ik vind steeds in de omgeving zijn van mijn onderbuik.
Verder moet ik wellicht ook aankaarten dat ik tot zo'n twee maanden geleden antidepressiva slikte voor een depressie en angststoornis. Vandaar dat ik mij afvraag of ik mij dit niet gewoon allemaal inbeeld. Ik had geen echte zij-effecten wanneer de antidepressiva werden afgebouwd, maar ik heb sindsdien wel weer constant erg veel stress.
Is het voelen van die hartslag dus normaal, of zou er echt iets mis kunnen zijn? Als ik de hartslag daar vergelijk met de hartslag in mijn borst gaat hij gelijk. Hij gaat niet meteen erg snel en ik voel ook geen zware of pijnlijke hartkloppingen, maar ik voel hem wel duidelijker dan gewoonlijk, vooral wanneer ik lig.
Alvast bedankt voor het antwoord,
Jan
Als je slank bent, en dat ben je dus, kun je hartslag in de buik idd voelen. Dat is dn de darm slagader. Dat is een normaal verschijnsel