mijn vriend heeft al geruime tijd vage klachten. morgen gaat hij naar een cardioloog voor allerlei testen om te kijken of het angina is.
maar ik maak mij erg veel zorgen, aangezien hij geen typische angina klachten heeft is het voor mij erg moeilijk om ergens van uit te gaan. moet ik er vanuit gaan dat het wel zo is of niet??
goed..ik weet het niet meer. ik weet niet waar ik van uit moet gaan; dat hij geen angina pectoris heeft of wel.
dit zijn de symptomen die hij heeft die op angina lijken:
- druk op de borst bij inspanning ( trap oplopen, auto rijden, stukje wandelen enz)
- als hij die druk krijgt gaat zijn hart als een gek te keer en gaat hij erg zweten.
deze symptomen hebben er weer niks mee te maken:
- hij kreeg het 6 weken geleden voor het eerst snachts. toen kreeg hij een hele erge aanval terwijl hij sliep. dit hoort niet bij angina want angina treed op bij inspanning. in het ziekenhuis hebben ze getest of hij een infarct hah gehad of dat het hart zuurstof tekort had maar dat was allebei niet het geval.
- hij heeft de hele dag door constante druk onder zijn oksel, dit gaat gepaard met steken. zogauw hij zich inspant trekt dit door over zijn hele linkerborst. ( dan voelt het alsof er iets op zijn borst staat --> angina)
- als hij zijn linkerarm helemaal omhoog doet doet dit hardstikke pijn.
- ook erop drukken doet pijn, maar niet zo veel pijn als dat hij krijgt bij inspanning.
- hoesten, niezen, gapen en hikken doet ook pijn.
- als hij verkeerd heeft gelegen doet het ook pijn.
- bij angina trekt het vanaf je hart door naar je arm/kaken/nek etc. maar bij hem trekt het vanaf zijn oksel naar zijn borstbeen. de pijn is bij zijn oksel erger dan op zijn borstbeen.
pffft... ik weet het echt niet meer hoor. het ene moment zeg ik tegen mijzelf dat het niet angina kan zijn vanwege de symptomen die er niet op lijken, maar het andere moment ben ik weer overtuigd dat het het wel is vanwege de symptomen die er wel op lijken.
ik ben liever voorbereid als dat ik totaal onverwachts te horen krijg dat het wel zo is..
alvast bedankt lieve mensen, kus moon
Als je het mij vraagt, met alle onderzoeken die al gedaan zijn, lijkt het meer op een angststoornis die een erg verkrampend effect heeft. Vaak zie je dan ook hyperventilatie-achtige klachten, krampen in de buik met reflux als gevolg, maar je merkt het `t meest mentaal en psychisch: erg gespannen en onzeker en onrustig en snel vermoeid door sociale/werk druk.
Maar heel verstandig dat jullie het goed laten uitzoeken want je wilt natuurlijk niet dat er toch iets van het hart over het hoofd wordt gezien, en blijkbaar vinden de cardioloog en de huisarts dat ook, anders was hij nooit doorverwezen, en zou hij nu die onderzoeken niet hebben.
Toch vind ik het raar dat er geen enkel psychisch element in je verhaal zit, en dat er alleen maar lichamelijk klachten worden beschreven. Heeft de huisarts wel voldoende oog voor hoe jou vriend 'in zijn vel zit'?
mijn vriend vind dat het geen angina is. hj heeft op zijn 13e een keer een buikspier gescheurd en denkt dat hij nu iets met zijn spier in zijn oksel/zijkant ribben heeft.
hij weet dit voor de volle 100% zeker. voelt zich niet gespannen, angstig, moe of onzeker.
alleen is mijn vriend niet alleen koppig en eigenwijs. hij heeft ook het negatieve kenmerk om zich door niemand om te laten praten. hij vind dit dus dan is het zo.
ik daarintegen ben degene die bang, gespannen angstig en onzeker is. mijn vriend wordt alleen gespannen van mijn angst en gevraag.
Ik ben het wel eens met Jansma, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat ernstige en zeldzamer cardiologische oorzaken worden uitgesloten, en dat vindt de cardioloog blijkbaar ook. Toch jammer dat er zo weinig psychische diagnostiek plaatsvind in de huisartsenpraktijk.
Misschien kun je met je vriend meegaan en je gerust laten stellen door de cardioloog?
willen jullie hiermee zeggen dat het wel angina kan zijn maar dat het zich op een rare manier manifisteert???
Ik heb deze vraag eerder gelezen:
Help, drukkend gevoel met steken op de borst?
http://www.dokter.nl/forum/Hart-bloed-bloedvaten/214310-help.html
dat klopt, dat was mijn topic. maar toen werd er door iedereen gezegd dat hij zijn onstekingsremmers moest blijven slikken. maar uit onderzoek is gebleken dat hij helemaal geen ontsteking heeft/had.
ik wil nu alleen maar weten of deze klachten op angina wijzen of niet...:(
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
ik wil gewoon graag weten of deze klachten op angina pectoris lijken. omdat ik erg bang ben. ik ben 20 en mijn vriend is 29. ik wil hem nog niet kwijt...
Zijn jullie inmiddels al bij de cardioloog geweest?
Zo nee, dan ziet de huisarts in ieder geval geen rden om te onderzoeken op angina pectoris.
Als je al wel geweest bent, dan ben ik benieuwd wat de cardioloog tegen jou verteld heeft. Want het probleem leek niet zozeer het wel of niet angina pectoris maar veeleer jouw ongerustheid...
Bij verdenking angina pectoris wordt altijd aanvullend onderzoek verricht. Ik zou mij dus niet al teveel zorgen maken. Helemaal uitsluiten kan eigenlijk niet maar de symptomen lijken er volgens de doktoren niet naar.