Dag,
Ben heden naar de huisarts geweest ter bespreking bloedanalyse.
Ik heb ruim 25 jaar te hoge cholesterolwaarden.
Familiaal wellicht.
Ik let op mijn dieet (bijna geen taart & gebak, weinig vlees, om de 14 dagen friet), wel 4 dagen per week 2 glaasjes wijn of tripel bier.
Ik heb steeds simvastatine 20mg genomen tot 6 maanden geleden. Doordat ik veel last van spanning en spierpijn ben ik overgestapt op ezetimibe 10mg.
Spierpijn minder maar cholesterol te hoog.
Advies dokter, niet meer ezetimibe maar meer op voeding letten, te veel triglyceriden wijst op een slecht dieet.
Dat wordt moeilijk, ik zit al op een aanvaardbaar limiet.
Advies is welkom ...
ik zou eens kijken naar oorzaken. Ook goed kijken naar voedingspatroon. zo wordt tegenwoordig verzadigd vet verketterd, terwijl je dat juist nodig hebt. Je lichaam kan soms meer cholesterol aanmaken door onderliggende factoren, zoals ontstekingsreacties. Vlees is ook net het probleem. Probleem zijn onder andere de snelle suikers en plantaardige oliën, die zorgen voor ontstekingsreacties.
Verder zorgen voor voldoende oplosbare vezels. Beter meer groente dan brood. Snelle suikers, zoals in alcohol natuurlijk geen slim idee. Beste is om te zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Beter koffie of thee zonder suiker dan alcohol. Eric Berg heeft wel goede video's over dit soort onderwerpen.
Cholesterolremmers verlagen natuurlijk op een kunstmatige manier het cholesterol, waardoor gezondheidsklachten. Wordt minder vitamine D en allerlei hormonen aangemaakt. Medicijnen zorgen voor verlies van vitaminen, mineralen en andere stoffen. Dit soort middelen zorgen voor minder aanmaak van Q10, wat een belangrijk stofje is voor je energie en spieren.
"Ik let op mijn dieet" "wel 4 dagen per week 2 glaasjes wijn of tripel bier." Alcoholgebruik is toch nou juist niet verstandig met een te hoog cholesterol. Dus heb je aan "op je dieet letten" dan ook niet zo veel.
Hoe oud ben je? Wat weeg je? En hoe groot ben je?
Ik ben 78 jaar, 173 cm, 74 kg
Ik een bijna geen koolhydraten.
Dagelijks :
2 boterhammen, weinig beleg
3 aardappelen, veel groenten (+ 300gr) , 100 gram vlees of ei
Geen fruit (allergies)
4 tassen koffie met halfvolle melk
Af en toe glas wijn of bier (moet leefbaar blijven)
___
Met 20 mg waren lipiden onder controle
Gezien je leeftijd, vind ik bloedwaarden nog wel meevallen. Het kan namelijk ook leeftijd gebonden zijn. Je LDL zou wel iets lager kunnen.
Kijk op onderstaande link voor meer info
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cholesterol.aspx#blokvoedingsadvies-bij-hoog-cholesterol