In twee vingers heb ik hier vaker last van. Door de gesprongen aders zijn mijn vingers nu dikker dan voorheen. Ook al zijn de bloeduitstortingen verdwenen.
Syndroom van Achenbach: apoplectiforme bloedingen in de hand, gepaard met heftige pijnen, bij normaal bloedbeeld
Ook ik heb precies hetzelfde! Tijdens het poetsen voelde ik mijn dat mijn vinger pijn deed. Deze werd plots blauw in het bovenste kootje, dik en ongevoelig. Het voelt alsof je vinger wordt afgebonden. Ik ben op internet gaan zoeken en kwam zelf tot de diagnose paroxysmaal vinger hematoom. Daarnaast las ik op internet dat het ook trombose kan zijn en dat is een stuk gevaarlijker. Wanneer er een bloedpropje in je vinger zit kan deze in je bloedbaan terecht komen, waarnaar je kunt overlijden. Omdat ik het een eng idee vond en het zo plotseling kwam opzetten ben ik naar de huisarts gegaan. Zij concludeerde dat het idd paroxysmaal vinger hematoom is, gewoon een gesprongen adertje. Ze kwam tot deze diagnose door op mijn vingertop te duwen en wanneer deze wit kleurt is er een goede doorbloeding. Dit is niet het geval bij trombose! En daarnaast vertelde ze mij dat trombose in je vinger echt heel weinig voorkomt. Het gaat vanzelf over en heb geen medicijn gekregen. De oorzaak volgens mijn dokter is een verkeerde beweging gemaakt met petsen (niks van gemerkt) in combinatie met dunne bloedvaten.Inmiddels een dag later is niet alleen mijn bovenste kootje van mijn vinger blauw, maar heel mijn vinger en deze voelt nog steeds stijf aan.
Ook ik herken mezelf helemaal in dit verhaal. Sinds een aantal maanden heb ik af en toe last van 'dode' vingers die ik inderdaad ook in warm water weer 'tot leven probeer te brengen'. Meestal knapt er een vaatje (?) in een kootje als ik iets optil/knijp (vaak geen zware dingen, maar kan ook een simpele beweging zijn). Vaak wordt desbetreffende vinger daarna blauw/bloeduitstorting en de dagen erna kan hij weer gevoelloos worden in het bovenste kootje of bovenste twee kootjes. Erg naar en best eng. De blauwe plekken doen overigens geen pijn; het knappen van de vaatjes wel. Het wordt dan ook dik en rood.
Volgens mijn huisarts is het een veel voorkomende klacht, die heel onschuldig is. Ze weten niet waar het vandaan komt en er is niets aan te doen. Het zou ook niets te maken hebben met of je iets zwaars tilt etc. en het komt in je vingers en tenen voor.
Bij mij werd de rechter middelvinger spontaan dik/blauw/rood/stijf/steken en jeuk, ik deed op dat moment niets bijzonders.
Hij is nu al 4 weken blauw, het was een paar dagen weg en nu zit het er weer. Het is super irritant, als ik heb gesport is het ook weer erger.
En of het klopt wat mijn huisarts zegt..ze weten het volgens mij gewoon niet. Het is wel een bekende veel voorkomende klacht, maar ze weten er niet veel over.
Ik heb wat onderzoek naar gedaan naar het syndroom van Achenbach, naar aanleiding van alle berichten op dit forum. Er is niet veel over te vinden, maar dat wat er over te vinden is geeft aan dat het meestal vrouwen betreft en meestal boven de 50 jaar...
Ik ben 42 en heb de eerste pijnlijke en totaal onverwachte bloeduitstorting gehad toen ik 27 was. Sindsdien is het regelmatig voorgekomen in mijn vingers.
Twee dagen geleden deed ik het raam open en gebeurde het opnieuw, nu in mijn handpalm, net onder het kootje van mijn ringvinger en het kootje van mijn pink. Twee pijnlijke blauwe plekken dus.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de leeftijden van de "slachtoffers" van dit syndroom, aangezien nu blijkbaar wordt aangenomen dat een min of meer "oude vrouwen kwaal" is.
Mogelijk hangt het samen met andere problemen? Ik krijg medicijnen voor hypothyreoïdie (trage schildklier) en ben in behandeling voor Chronische vermoeidheid (mogelijk in combinatie met een B12 tekort, wat niet uit bloedonderzoeken naar voren komt).
Heb ook regelmatig last van deze kwaal.Ben nu 62 maar heb er al jaren last van. Weet soms niet eens hoe het komt maar als het begint te jeuken in een van mijn vingers of elders in mijn handen weet ik weer hoe laat het is.Heb eens aan mijn huisarts gevraagd; kan dit op andere plaatsen in mijn lichaam ook gebeuren ????; het antwoord was, tja, goeie vraag.Ook hij wist het dus niet.Wel kan ik mij nog herinneren dat mijn moeder het ook had.
Beste Marit
Vandaag een gesprongen adertje voor het eerst ondervonden. In mijn hand palm onder mijn linkerduim. Ik woon in Dubai en het wordt nu weer wat warmer, wat het knappen waarschijnlijk heeft veroorzaakt. Erg pijnlijk op het moment, met wat kouds ertegen, gaat het ok. De voet van mijn duim is nu bont en blauw. voor je onderzoek: ik ben 43. Hopelijk nog geen 'oude' vrouw.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Beste ....ik ben 44 en vandaag voor het eerst zonder reden ook een opgezwollen en blauw rechter ringvinger...niks speciaals gedaan...ik erken wel het verhaal van Marit; ik gebruik ook al jaren medecijnen voor Hypothyroidie en heb in mijn jeugd vaak deficienten B12 gehad....zou er een link zijn?
Ook ik heb last van "springende" aderjes in mijn vingers. Hierbij heb ik ook enorm last van "dode" witte vingers, vaak nog erger wanneer het vochtig buiten is, dan bij extreme kou.
Herkent iemand dit i.c.m. de aderen??
Hoi, ook ik heb regelmatig last van springende adertjes in handen (ja ook lange dunne vingers) en voeten. Had een paar jaar geleden na het stofzuigen ineens een geknapte ader in m'n pols. Dat doet zeer! Aangezien mijn vader een hersenbloeding heeft gehad, ben ik er mee naar de huisarts gegaan. Zij vertelde me dat de aders in handen en voeten niet te vergelijken zijn met de aders in het hoofd en dus hoef ik me niet ongerust te maken. Lastig is het wel! Sterkte allemaal!
P.s. ik was denk ik 32 toen het voor het eerst gebeurde. Koude kraan of ijs erop werkt goed voor mij.
Ook ik heb hier regelmatig last van ,en slik ook bloeddrukverlagende middelen,sinds bijna 4 jaar, maar ik weet niet meer of ik het voor die tijd niet of wel had.
Heel erg vervelend iets ,heb het ook nog nooit aan mijn huisarts gevraagd.
wordt dus misschien wel eens tijd.
Gek, ik had het gisteren voor de eerste keer, had een deurklink vast gepakt en paar minuten later begint mijn vinger enorm te jeuken en werd heel snel dik. Ik heb helemaal geen pijn ervaren alleen irritant zo'n gezwollen vinger. Nu twaalf uur later is hij nog steeds dik en bont en blauw en koud. Nog steeds geen pijn. Ik heb overigens geen lange slanke vingers en ben 40. Merk wel als ik hem omhoog houd dat jet minder dik wordt, verder doe ik gewoon alles, zal wel weer overgaan.
Ik ben 47 en heb al een aantal jaren dat er in mijn vinger een bloedvat knapt en de vinger dik en blauw wordt. Van de week kreeg ik tijdens het boodschappen doen boven op mijn hand een bult en daarna een flinke blauwe plek, vond het nu wel eng worden dus even op goolge maar hier op dit forum lees ik er veel over en ga ik toch maar niet naar de huisarts, zal wel onschuldig iets zijn.