is het normaal dat de bloeddruk op een paar seconden kan varieren?
Ik heb zelf een bloeddrukmeter thuis (een goeie)
de eerste meting van 131/66 meteen daarna opnieuw gemeten was het 116/65.
Kan dit ? en is de eerste meting te hoog?
mvg
Ja dat kan. De bloeddruk fluctueert de hele dag door. Bovendien geeft 2 x meten binnen enkele minuten sowieso een verkeerd beeld en is dus zinloos
Oke, maar dat is dus normaal? en niets gevaarlijks aan?
En welke meting is dan accuraat?
Het is normaal.
De metingen zijn alle twee niet verkeerd.
Waarom meet je überhaupt je bloeddruk?
ik ben een echte hypochonder met voornamelijk cardiofobie en heb vaak angst dat ik een te hoge bloeddruk heb
Maar dat bloeddruk meten gaat je niet helpen of geruststellen. In tegendeel: je bloeddruk zal er door gaan stijgen. Van de stress
En stel je hebt normaliter een bloeddruk van 130/60, is het normaal dat de stress om een hoge waarde de uitkomst omhoog kan laten schieten naar 160/80, of is dat een te hoge waarde wat door acute stress kan komen?
Dat kan heel goed en dat is dan geen te hoge waarde
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik lees mee en heb een half jaar geleden enige ervaring opgedaan met bloeddrukmetingen, zowel bij de huisarts als eigen thuismetingen.
Bloedruk varieert bijna altijd, maar vooral als je de metingen niet helemaal correct doet.
Tussen opvolgende metingen wat eet, of veel beweegt. Zelfs als je tussen opvolgende metingen even op je telefoon kijkt kan het invloed hebben. Alle opwinding en activiteit kan invloed hebben op de bloeddruk.
Op de huisartsenpraktijk doen ze als het nodig is een halfuurs-bloeddrukmeting. Dat was bij mij in een apart kamertje, en het begon met 5 minuten ontspannen stil zitten en niets doen. Je mag dan ook niet even op je telefoon kijken. En dan wordt er automatisch een reeks metingen gedaan, telkens met een aantal minuten tussen-pose. Al die tijd mag je niets doen, en blijft het indrukarm. Minimaal bewegen en ook niet op je telefoon kijken.
Bij mijn thuismetingen deed ik ook steeds een reeks metingen achter elkaar met steeds een aantal minuten tussenpose. Aan de variatie tussen de meetwaarden zag ik de mate van nauwkeurigheid van de meting. Vaak geeft de eerste meting wat hogere waardes dan de opvolgende metingen. Overigens vind ik 140 als bovendruk meting geen hoge bloeddruk. En ook 155 vind ik nog erg meevallen.
Ook al is dat hoger dan 120.
Bij mij waren de hoogste waardes boven de 200 bovendruk en tot 120 onderdruk. En dat was serieuze hypertensie. Zelfs een z.g.n. hypertensieve crisis. Sindsdien slik ik bloeddruk verlagende medicatie.
Stress kan idd je bloeddruk verhogen, en activiteit en zelfs geringe opwinding ook.