hallo allemaal.
ik ben een meisje van 16 jaar. ik heb al een tijdje een angst om iets aan mijn hart te krijgen. soms lig ik savonds in bed naar mn hart te luisteren, denk ik dat ik mn arm niet meer voel, etc. als ik aan het fietsen ben gaat hij ook heel snel. ik ben niet te zwaar, 55 kilo voor 1.63. hoe meer gespannen ik word, heb ik steeds van die gekke 'bonzen' in mijn hart. dan zit ik rustig, en dan voel ik opeens zo'n harde bons opkomen. het komt opeens en mijn hart klopt daarna ook gewoon normaal, niet onregelmatig of wat dan ook. ik vind het wel eng dat ik steeds zo'n gekke bons in mijn hart voel. als ik dat heb ga ik automatisch hoesten, en raak ik lichtelijk in paniek, maar dit laat ik nooit merken als ik bij mensen ben. ik heb dit ook nooit tegen iemand gezegd! zelf denk ik dat het stress is, maar nog vind ik het dan raar dat ik dat een paar keer per dag heb.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
groetjes, anna
hallo anna,
ik zou zeggen maak een afspraak bij de huisarts voor je eigen gemoedsrust.En vertel hem/haar dan ook wat je hier schrijft.Of vertel het aan je ouders is voor jezelf namelijk ook een stuk spanning wat je wegneemt.Kan stress zijn maar beter even je hart luchten en even na laten kijken.
groet paulien
Gezien je leeftijd vermoed ik dat jij te nadrukkelijk met het kloppen van je hart bezig bent. Je beschrijft, dat het op hol slaan spontaan en tijdens het fietsen naar school gebeurt.
Eigenlijk hebben alle mensen wel eens zoiets meegemaakt. Het is vaak een angst dat je hart niet goed zal funktioneren. Veelal als dit echt zo is, dan heb je hele andere klachten.
Mocht je het nou niet vertrouwen, dan moet gewoon eens langs de dokter gaan en naar je hart laten luisteren, bloeddruk op laten meten en misschien je cholesterol laten meten. Dan hoor je wel of er echt iets is.
Mocht dit nou niet zo zijn, dan moet je proberen om niet zo bewust met je hartslag bezig te zijn. Dit doe je door lekker ontspannen met andere dingen bezig zijn. Echt, het lukt als je het een aantal keren probeert.