Hoi Dimi, ik had/heb er ook meer last van bij een maaltijd. Al helemaal in combinatie met een activiteit zoals inspanning of sport. Het lijkt net alsof je hart overslaat, het duurt echt een halve seconde.
Lees dit ivm eigen klacht. Hopelijk lees ik er niet overheen maar bij bij slaapaanvallen overdag, ademhalingsstops etc moet k denken aan slaapapneu en dat is te testen met een apparaat die tijdens de nacht de ademsstops kan registreren. Hopelijk heeft u er misschien iets aan. Bij zuurstoftekort door ademstops kunnen schokgevoelens voorkomen rond t hart. Dit is omdat t lichaam signalen afgeeft aan t lichaam om t hart sneller te laten pompen en zuurstof rond te laten gaan maar ook zuurstoftekort kan de elektrische pulsen in t lichaam verstoren, via zenuwbanen etc. Sterkte en mvg
Hoi, ik ben vrouw, 45, en heb hier last van sinds de overgang. Ik heb geen schokkende ledematen maar wel dat gekke gevoel alsof iemand een spuit adrenaline in mijn middenrif zet. Zo moeilijk om in slaap te komen 🙁 en dit zijn GEEN opvliegers. Wat mij heeft geholpen is een test op voedingsmiddelen (op overgevoeligheid en dus los van allergie), dat heet(te) een ALCAT test. Waar je die tegenwoordig kan doen is mij een raadsel want het Duitse bedrijf waar mijn test is afgenomen, is overgenomen. Hoe dan ook; Hoe meer ik me aan de uitslag van die test houd hoe beter. Wat ik nu, een jaar later, extra goed merk. In de zomer ben ik echter ook gevoelig voor histamine en ik heb ergens gelezen dat histamine wanneer het vrijkomt voor dat rare gevoel kan zorgen. Als ik dus histamine arm eet, gaat het beter. Triggers, los van die test, zijn voor mij suiker, zout - dus koekjes of brood in de avond en zeker soyasaus bij sushi bijv. En bewerkt voedsel. Met name als er zonnebloemolie in zit of erwten/ erwtenproteine. Cafeïne alleen vroeg op de dag en geen alcohol. Als ik daarop let heb ik minder vaak last van die adrenaline schokken (of wat het ook zijn). Stress verminderen is natuurlijk heel belangrijk maar dat voeding zo’n invloed heeft wordt niet altijd serieus genomen. Succes iedereen, ik ben er ook niet vanaf en het is uiteindelijk heel persoonlijk, maar ik heb iig wat handvatten.