Het gaat nog steeds erg goed. De arginine ben ik al mee gestopt. Nu alleen nog taurine en mijn houding blijft nog steeds verbeteren , mijn schouders staan steeds meer naar achteren en heb ook sws veel minder last van mijn nek, rug, borst en schouders. Ook kan ik EINDELIJK weer gewoon veel eten , eerst had ik telkens een schok na veel eten. Ook kan ik EINDELIJK weer fatsoenlijk boeren laten. Dat lukte de laatste tijd ook niet meer namelijk. Ik denk echt door die houding dat er druk ontstond op mijn hart vanuit mijn maag etc.
Ik heb de schokken nu nog sporadisch , soms een dag een paar keer met sporten ofzo , of 1 of 2 x random , maar wel heel licht. Soms ook een paar dagen niet (zoals nu alweer 2 dagen niks).
Al met al dus echt geen “last” meer van. Als dit voor de rest van mijn leven zo blijft vind ik het helemaal geen probleem.
Ohja en nog een gouden tip, leer door je neus te ademen !!
Ik heb hier ook al enkele keren geschreven over mijn schokken bij het in slaap vallen. Ik heb het nu al 13 jaar en ben er zo langzamerhand aan gewend geraakt. Het doet me niet meer zoveel. Ook ik heb al vanaf mijn 17e jr last van hyperventilatie en angst/paniekaanvallen. Ik ben nu 67. In 2012 is mijn man overleden en hem heb ik 7 jr verzorgd. Daarna heb ik een nieuwe partner gevonden, maar helaas werd deze voor 2 jr geleden ook ziek en is voor 4 mnd geleden overleden. Hierna heb ik een burnout gekregen, waar ik nog steeds in zit. Naast erg veel lichamelijke klachten is er een nieuw fenomeen ontstaan. Deze werd ook door Laupez beschreven, die dit topic opende in 2017. Ik krijg nu overdag, meestal tijdens het rustig wandelen met mn hond, een rare, enge golf door mn hart die maar een fractie van een seconde duurt. Het lijkt op een adrenaline stoot. Op dat moment lijkt het of ik een stroomstoot door mn hart krijg en zich snel uitbreid over mn hele lichaam. Net of je dood gaat. Het duurt echt maar een fractie van een seconde. Daarna ben ik helemaal van slag. Wie herkent dit?
Groet, Marijke (Angsthaas)
Leef nog steeds. Heb dit idiote fenomeen 35 jaar! Jullie kunnen het allemaal lezen in eerdere berichten. Veel stress en verdriet in mijn leven gekend. Sinds jaren ook hartritmestoornis (boezemfluttet), slaapapneu (slaap met cpap), grote breuk in het middenrif. Slik metoprolol en bloedverdunners sinds een half jaar. Gestopt met alcohol, af en toe een oxazepam en het ging redelijk. Sinds enkele weken zijn de schokken tijdens het in slaap vallen afschuwelijk. Word er weer erg angstig van en durf niet meer naar een huisarts te gaan want die neemt het niet serieus. Ik leef nog steeds maar het heeft mijn leven vergald. Ben vorig jaar bij osteopaat geweest. Zes b handelingen om het middenrif wat ‘zachter’ te maken. Geen soelaas. Niets. Spierstretchen ben ik niet bekend mee. Hoe werkt dat? Heb geen vit. B12 tekort. Zal blij zijn wanneer dit leven voorbij is. Geen arts die hier op het forum een oplossing biedt die werkt. Ik wil wel met mijn kwaal op tv. Er moet aandacht voor komen. Hoe dan ook. We modderen hier allemaal maar wat aan. De gouden tip is er niet. Na 35 jaar is het wel eens klaar.
Beste gert
Vind het heel erg je bericht te lezen. Maar herken me erin. Het vergalt idd je leven….weet er alles van!
Ik begrijp ook niet dat geen dokter weet wat het is.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Lisa heeft gelijk en ook op koolhydraten moet je letten hebber zelf ook last van dat opbouwende spanning rond om mijn buik waardoor ik zo’n trillende gevoel krijg achter mijn borstbeen . Ik zelf denk dat het een slokdarmspasme is dat word uitgelokt door gespannen spieren eromheen .
Vannacnt rond 3 wakker geschrokken v soort enorme hart overslag. Werd super moe wakker…. Toen bij terug in slaap vallen weer een overslag/stop. Ben nu super moe down angstig onzeker erdoor. Vergalt weer mijn hele dag
Vanmiddag wilde ik een dutje doen en volgens mij net bij inslapen een soort schok en hapte naar adem (hele diepe teug)
Zo raar. Nog iemand het gehad? Voel me er zo alleen bij. Denk vanuit middenrif
Hoor graag van jullie
Hoi romy
Ik heb het ook wel eens voordat ik in slaap val dan schiet ik ineens wakker en het eerste wat ik doe is happen naar lucht.
Ik heb geen idee wat het is maar ik adem overdag vaak of altijd verkeerd en meschien is het een soort reset naar de juiste ademhaling tijdends de slaap of te veel spanning dat eruit komt, Ik weet het echt niet hoor!
Meschien iets voor jou om eens te kijken op de burn out forums en de chv/hyperventilatie forums onder de naam ‘schokken in het middenrif” meschien stelt dit je wat meer gerust, maar je bent echt niet de enige met deze klacht.
Hoi anoniem
Dank voor je reactie. Ik ben nu naar osteopaat aan het gaan. Hij zegt nervus vagus. Heb het gelukkig even niet meer gehad nu….
Denk bij mij ook vaak met hormonen te maken heeft.
En idd stress reactie
Groetjes
Hoi allemaal,
Ik herken veel van jullie problemen en symptomen, zoals schokken, hartoverslagen, happen naar lucht, en de vele onderzoeken die vaak niets opleveren. Zelf heb ik bijna een jaar thuis gezeten vanwege extreme vermoeidheid en pijn, maar ik heb uiteindelijk een oplossing gevonden die voor mij werkt. Hopelijk kan ik jullie hiermee ook helpen.
Wat ik heb ontdekt, is dat drie basis elementen in orde moeten zijn: voeding, beweging en rust.
1. Voeding
Ik dacht altijd dat ik gezond at, maar bleek te weinig calorieën en vetten binnen te krijgen. Daarnaast kan ik bepaalde voedingsstoffen niet goed verwerken. Je darmen hebben veel invloed op hoe je je voelt. Hier zou ik mee beginnen:
Energie-inname: Controleer je dagelijkse calorie-inname. Een goede app hiervoor is 'Eetmeter' van het Voedingscentrum, waarmee je precies kunt bijhouden hoeveel voedingsstoffen (vetten, eiwitten, vitaminen, etc.) je binnenkrijgt.
Darmen: Houd bij of je darmen op bepaalde voedingsmiddelen reageren. Ik heb zelf het FODMAP-dieet gevolgd, wat bedoeld is om je darmen tot rust te brengen. Daarna kun je geleidelijk bepaalde voedingsstoffen toevoegen om te zien waar je op reageert. Ik bleek gevoelig voor gluten, lactose, aardbeien, druiven en pinda's. Sindsdien eet ik geen brood meer en lunch ik met warme maaltijden zoals groenten, rijst en veel kip en vlees. Dit heeft mij veel geholpen (let wel op dat je genoeg jodium binnenkrijgt). Vermijd zoveel mogelijk alcohol, cafeïne en roken (als dat lukt).
Supplementen: Bij mij bleken B12 en vitamine D laag uit mijn bloeduitslag. Ik neem nu B12 via injecties en vitamine D als supplement. Hoewel dit geen wondermiddelen zijn, kunnen ze wel helpen in het totaalplaatje. Daarnaast kan probotica nog helpen als je last van je darmen hebt.
2. Beweging
Veel klachten, zoals hartritmestoornissen, kunnen komen door een stijve nek, rug en middenrif. Zorg voor 30 minuten milde beweging per dag. Wandelen is al voldoende. Vermijd zoveel mogelijk op je telefoon zitten. Als je een serie wilt kijken, probeer dit dan via je laptop of TV te doen terwijl je op een stoel zit met een goede houding. Aanvullend op 30 minuten milde beweging is ochtend- of avondyoga of dagelijks stretchen ook erg goed voor een betere houding. Ik gebruik oefeningen van dit kanaal: https://www.youtube.com/@YOGABODY.Official
3. Rust
Zorg voor voldoende rust. Overdag, vermijd tv/telefoongebruik tijdens eetmomenten (ontbijt, lunch en diner). Geen telefoon in bed en een uur voordat je gaat slapen geen schermen meer. Bouw een avondroutine in die je prettig vindt, zoals wandelen, je hoofd leegschrijven, lezen, yoga of puzzelen. Het belangrijkste is dat je geen schermen gebruikt, zodat je minder prikkels hebt. Beter slapen en voldoende rust overdag zijn cruciaal. Hoe beter je overdag rust tussen je activiteiten door, hoe beter je 's avonds slaapt, anders blijf je 's nachts je hele dag verwerken en slaap je onrustig.
Ik geloof dat als je deze drie elementen elke dag toepast voor een paar maanden, de meeste klachten zullen verdwijnen. Je moet het alleen echt even volhouden, vooral je darmen hebben tijd nodig om tot rust te komen en te wennen aan bijvoorbeeld ander eten. Ik had zeker door andere voeding eerst veel last van verstopping en krampen, maar na twee weken begonnen deze klachten te verdwijnen en begon ik me steeds beter te voelen. Ze zeggen dat je ongeveer 6 weken nodig hebt om je darmen tot rust te krijgen.
Heel veel succes!
Ik wil toch ook even reageren, ik heb sinds 2 weken last van deze shockjes die me ontzettend bezig houden en angstig houden. Ik wordt eigenlijk helemaal gek. Huisarts zei eerst oprispingen en heb op advies een week pantoprazol geslikt, leek niets te doen. Daarnaast voelt het voor mij ook echt niet als oprispingen. Toch merk ik dat ik nu ik een paar dagen (helaas) erg slecht en vooral héél weinig eet, ik de shockjes bijna niet heb. Lijkt dan toch te maken te hebben met hoeveel ik eet. Hoe nu verder weet ik ook niet want ik moet natuurlijk gewoon goed kunnen eten en dat doe ik nu totaal niet. Heeft iemand dezelfde ervaring? Dat als je minder eet je ook minder shockjes hebt? Of bijvoorbeeld dat ze ook niet komen in de ochtend totdat je hebt gegeten?