John is dat bij jou ook bekend dat er zoveel stops,,,,overslagen ,,,,kunnen zijn? Bij Bart kwam dat er uit rond de 10 duizend per dag. En bij mij is dat ook het geval bleek uit een holter onderzoek. Moest naar de cardioloog, eerst een echo onderzoek gehad, bloed onderzoek,omdat ook andere aandoeningen het hart uit balans zou kunnen brengen. Maar was allemaal in orde behalve wat aan de lever en nier. Maar heel licht en kan niet de oorzaak zijn. Hart was prima bleek uit het echo onderzoek. Hartfilmpje ook goed. Blijf akelige gevoelens in mijn borst houden. Soms wel weg.dan weet terug. Moe en slap gevoel in de benen. Soms erg beven. Gewoon niet fit. Misschien heb jij dat vaker gehoord ?.....
Hoi JB,
Ja, ik heb het al heel mijn leven. Dat wil zeggen: Meer dan een halve eeuw.
Begin jaren '60 als schoolkind door de schoolarts al een keer naar de cardioloog gestuurd. en begin jaren '70 erop afgekeurd voor militaire dienstplicht.
In 2014 (na een gal operatie) ervoor 3 extra dagen in het ziekenhuis gebleven voor observatie van het hartritme, en eenmaal thuis daarna nog 24 uur met een holterkastje gelopen.
Eind 2023 door de huisarts weer naar de cardioloog verwezen, Allerlei onderzoeken en toen ook weer een 24 uurs holter. De cardioloog heeft het me op zijn computer beeldscherm het laten zien, die 11 duizend extrasystolen van dat holteronderzoek. Maar hij zei ook dat we geen pacemaker ervoor gingen implanteren. Voorlopig in elk geval gelukkig nog niet.
In 2024 lag ik een periode op de IC na een serieuze operatie, en dus ook aan de hartmonitor. Toen ook een opmerking van de verpleging met de vraag of ik ervan op de hoogte was dat ik een onregelmatig hartritme had. En recentelijk bij een periodiek onderzoek werd het weer opgemerkt. Zo langzamerhand weet ik het wel. Vaste prik.
En nu ben ik inmiddels 73 jaar. Dus je kan er oud mee worden! Ik ben er in elk geval oud mee geworden. 😉
Ik denk dat je het beste er relaxed mee om kan gaan, als je een extrasystolen hebt. En dat nadat de cardioloog heeft bevestigd dat het geen kwaad kan. Als je je er zenuwachtig over gaat maken kan de spanning ervoor zorgen dat je juist daardoor meer van die hartoverslagen krijgt. Als je er last van hebt is het beter om je er niet te druk over te maken. Ook al is het onregelmatig... het klopt nog steeds.
Eigenlijk zijn die extra systolen geen overslagen maar premature slagen met een langere pauze er na. Ik geef even een voorbeeld met 5 hartslagen. Eerst met een regelmatig ritme, en daaronder met een extrasystole.
1------2------3------4------5
1------2---3---------4------5
Bij die extrasystole komt de 3 dus wat te vroeg, dan een langere pauze en voel je na een pauze de 4 uiteindelijk wat meer uitdrukkelijk als een hardere slag.
groet, barth
@JB zoals je van Barth kunt lezen kan het dus. En ja het komt vaker voor
Bart. Hartelijk dank voor je antwoord en je uitleg. Ben er wat geruster op. Jij hebt het al zo lang. Voor mij was het nieuw zeg maar,nu denk een maand of acht. En wat ik al vertelde ook met holterkastje waargenomen. En toen doorgestuurd. Merk er eigenlijk niets van. Heel wat anders dan de overslag met die bonk zeg maar, nogmaals dank Bart,en je geruststelling. Groetjes JB
Door stress heb ik allerlei lichamelijke klachten.
Huisarts geeft aan dat stress dat veroorzaakt.
Ik lees hier veel over hartoverslage .
Ik heb geregeld dar ik hele onrustige snelle bewegingen i mjn li borst voel en dan een soort bonk beweging , of er iets knapt.
Dan pijn in li arm.en zweten. Zijn dit dan de hartoverslagen???
Daarna voel ik hartkloppingen, misschien vd schrik.
Het lijken in ieder geval typische angst/stress en hyperventilatieklachten
Beste John als ik vaak wandel dan voel ik vaak hart overslagen dan ben ik bang dat ik iets aan mijn hart heb,of net of de slagen blijven hangen heb 24u kastje om gehad ECG gehad er waren wel overslagen te zien maar kon geen kwaad is zooo akelig en veel hartkloppingen overdag en in bed!
Word er gek van pfffff
Het is in ieder geval niet ernstig, dat is vastgesteld. Maar vervelend is dat natuurlijk wel. wellciht gaat er iets fout met je ademhaling. Hyperventilatie
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ben bij de huisarts f geweest. Stress klachten heb ik zei ie.
Veel last van hartoverslagen. Kloppingen. Had ik al. Nu ook er bij÷
Steken in li borst en midden borst. Pijn in borsten en tussen de borsten. Hoort dat er ook bij?
Ja dat kan er idd ook bij horen. En dan met name door hyperventileren
Ik heb ook een vraag over stress. ik heb daar veel last van. af en toe hartkloppingen ,ik voel ze dan wel zo n 3 kwartier,
ook soms heel lang hartkloppingen via rechter oor.
kan dit ook bij stress horen?
Ja dat kan door stress/angst/spanningen veroorzaakt worden
Als ik hartoverslagen voel, beleef ik ze " raar".
De ene keer voel ik de slag naar opzij gaan. Een andere keer voel ik hem schuin naar beneden enz.enz.
Het is nagekeken, t was onschuldig. Stress
Maar hoe kan t elke keer zo aanvoelen?
Nog n vraag÷ kun je door stress duizelig zijn? Ik heb t met trap lopen, als ik van de trap af ben., loop, fiets, beweeg in rust enz
Dat kan idd te maken hebben met stress/angst en hyperventileren
Last van hartoverslagen. Onschuldig zegt huisarts
Maar ik vind ze erg vervelend
Vandaag voelde ik het midden v mijn borst het raar bewegen of het was n hartoverslag. Werd ook even beroerd. Zweten.
Daarna pijn in borst en arm.p
Wat er precies gebeurde weet ik niet. Ik wil dat altijd uitzoeken. Maar dat lukt niet
Kan hier ook hyperventilatie bij komen,?