Nog even n aanvullende vraag÷ ik heb geregeld pijn in linker borst. Soms lange tijd achter elkaar..voel het nog meer als je diep ademt. Dokter zegt dat er niks is. Is dat nou ook hyperventilatie/angst? Je probeert t allemaal te snappen
Ja ook dat past bij hyperventilatie
Het houdt elkaar idd in stand. Angst-hyperventileren en overslagen
Eigenlijk heb ik zelf vaak helemaal geen last van die hartoverslagen, soms bemerk ik ze niet eens.
Maar ze zijn er wel bijna altijd en duiken elke keer op bij elke registratie,
M'n bloedrukmeter die bij metingen heel vaak het onregelmatige hartritme vermeldt,
Bijna elke keer als er een ECG gemaakt wordt, zijn in die korte tijd van zo;n hartfilmpje de extrasystolen te zien.
De paar keren dat ik een dag met een holterkastje rondliep, liet zien dat het er veel waren op een dag..
En de keren dat ik in het ziekenhuis lag aan de monitor kreeg ik ook de vraag of ik me ervan bewust was dat ik een onregelmatig hartritme had. De cardioloog duidt het ook als hartritmestoornis en als geleidingstoornis.
Hieronder (als het uploaden lukt) zo'n ECG (lead II) waarop in die korte tijd 2 extrasystolen (premature hartslagen met een langere pauze daarna) te zien zijn.
Maar... ook al zijn ze er duidelijk bij bijna elke registratie, ik heb er dus niet veel last van.
Mijn klachten zijn niks zegt de cardioloog.
Toch veel klachten÷ erg onrustig in linker borst,steeds rare bewegingen, net of het naar voren komt.
Gevoel moeilijk adem te krijgen. Pijn in linker arrm. Rare pijnen en bewegingen in beide borsten en daar tussen.
Hartoverslagen en hartkloppingen.
ik ben nerveus op dit moment, dan gaan deze klachten t verergeren.
John, als ik het allemaal goed begrijp, zijn deze klachten dus hyperventilatie en angst??
Ik ook al jaren last v overslagen. Nagekeken door cardioloog, kan geen kwaad. Nou, dit geloof ik dus niet. Wat als hij het verkeerd heeft beoordeeld?? Houdt mij hele dag bezig. Sochtends als ik gelukkig weer wakker wordt tot ik naar bed gaat hele zomer zijn ze redelijk weg geweest. Nu vanaf eind september weer mega aanwezig. Wordt er gek van. Mega angst en paniek. Ze lijken ook " enger" te voelen. Kan dat??? Door angst/paniek? Dat ze rotter aanvoelen?? Eng gevoel in keel. Belemmert me om iets te ondernemen en angst om naar werk te gaan ook
Ik herken de vorige verhalen.
Ben ook nagekeken. Er is niets aan de hand. Toch begin je soms te twijfelen aan t oordeel vd cardioloog.
Je bent de hele dag angstig door de klachten.
De hele dag flinke hartoverslagen en hartkloppingen. Behoorlijke pijn in de borsten en rug. Rare bewegingen in de borst. Pijn in linkerarm. Alle klachten komen in rust voor ,maar ook als je werkt loopt en fietst. Ik ben al aardig gestresst, dus dit wil je er niet bij hebben.
John, hoe moet je dit plaatsen÷ krijg je door angst , spanning hyperventilatie? Als de angst groot is , ook meer hyperventilatie?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Angst en stress veroorzaken hyperventilatie. Hoe meer angst en stress hoe meer hyperventilatie
Door de voorgaande berichten begin ik nu wat meer te begrijpen over hyperventilatie. Dokter zegt bij mij, er is niets.
Terwijl.je allerlei klachten voelt.
Ik voel soms, dat je het benauwd krijgt en het gevoel hebt, dat het hart een tijdje stil staat. Soms met hartoverslagen,
Soms zonder hartoverslagen. Angstig gevoel.
Nooit kunnen duiden die klachten.
John, is dat nou ook hyperventilatie?
Ik heb vaak hartoverslagen, als ik.buk of iets vd grond pak of weer overeind kom. Komen hartoverslagen voor in allerlei mogelijke situaties John?
Er kunnen (naar wat ik heb begrepen) meerdere triggers zijn voor hartoverslagen, behalve angststoornissen en hyperventilatie, emotie, spanning, stress en opwinding. slaapgebrek en vermoeidheid kunnen ook roken, cafeïne- en alcoholgebruik (en drugsgebruik) een trigger zijn. En er ook wel medicatie is waarbij het een bijverschijnsel kan zijn.
En ja, er kan soms ook iets met het hart aan de hand zijn. (ernstig of niet zo ernstig) maar in dat geval moet er ook iets te zien zijn op het ECG. En dan zal het ook te zien zijn bij een holteronderzoek.
Hier op de site is ook het nieuwsartikel van 26 augustus dit jaar: "Overslaande hartslag: wanneer naar je huisarts?"
@ Albert Ja dat kan
@ Pieter-Jan, ja ook dat kan bij hyperventilatie vooral als angsten een onderliggend probleem is
Ik sta op dit moment enorm onder stress. Veel.klachten.is niks zeggen de artsen ÷ is spanning.
Als ik buk / overeind kom , krijg ik t benauwd. Net of je even geen lucht krijgt.
Vanmiddag voelde ik me heel raar worden. Hele rare bewegingen in de linkerborst. Beetje beroerd. Duizelig. Enorme en langdurige zweetbuien. Ik was toen met iemand aan t praten over mijn problemen.
John, kan spanning dit allemaal met je doen?