Ik heb periode gehad was het 3 weken lang.
medicatie gehad, betablokkers
nu weer 2 weken, en slik weer de betablokker.
maar zodra die uitgewerkt is vliegt het weer rond, en slaat het over.
Nee, ecg gehad...
met een holter gelopen 72 uur..
ze zagen wel overslagen, maar waren onschuldige.
En jij... waar heb jij meeste last van?
Ook de overslagen.
Wel echt gehad geen holter.
Ergste is, dat ik mezelf bang maak bij die overslagen.
Heb je een idee waar het bij jou door komt ?
Zelfde probleem hier ik vraag me af hoe lang ik dit nog vol hou
Bart,
Heb jij ook bij flinke inspanning, sport, nog zoveel extrasystolen?
Bij mij is het dan gelukkig een stuk minder. Ik heb ook bijna permanent heel veel hartoverslagen. Vaak meer dan 10 per minuut. Holteronderzoek liet PACs en PVCs zien. Ik geloof echt wel dat het een onschuldige ritmestoornis is, maar het voelt niet prettig als je 15 overslagen n een minuut hebt bij een hartslag van 60. Ik voel trouwens alleen die' kleine' overslag, een beetje een weeïg gevoel.. denk dat ik dit al vele jaren heb. Achteraf gezien herken ik het nu. Sinds begint dit jaar merk ik of is het heel veel. Huisarts maakte zich zorgen na het 48-uurs Holter onderzoek. Kennelijk gaat het ook de hele nacht zo door. De cardioloog gaf aan dat het een onschuldige hartritmestoornis is. Een bètablokker zou kunnen helpen, maar is een mijn geval niet handig omdat mijn hartslag al vrij laag is. Het stelt mij gerust dat het bij flinke inspanning veel beter en soms zelfs helemaal goed is. Maar ik kan toch niet aan het rennen sporten en fietsen blijven.
Ik hyperventil hier niet, allerlei testjes en ademhalingsoefeningen gedaan. Ik kan ook goed ontspannen. Denk dat ik er gewoon een aanleg voor heb. En ik word ouder. 67 inmiddels.
Ik vraag me af of het rechter bundeltak Blok rbtb dat ik blijk te hebben een trigger is. Dat is ook al iets onschuldigs en de meeste mensen merken er niets van. Een deel van de elektrische geleiding in het hart gaat dan wat langzamer.. Daar is verder niets aan te doen.
Ik kijk nu of mijn schildklier hormoonniveau er nog invloed op heeft. Ik gebruik al heel lang schildklierhormoon omdat mijn
eigen schildklier te weinig doet. Teveel en ook te weinig schildklierhormoon staat bekend als een veroorzaker van extra systolen. Ik ga dat een tijd uitproberen. Het zou wel heel fijn zijn als de hart overslagen een stuk minder werk en liefst helemaal weg zouden zijn.
Best lastig: enerzijds er zo min mogelijk aan denken en het loslaten. Anderzijds tegelijk uitzoeken hoe ik het wat kan verbeteren.
Sorry voor het lange verhaal, misschien herkent iemand het.
Hartelijke groet, ellen
Hey klavertje
Dankjewel dat je je verhaal wilde delen.
Bij mij maakt de huisarts zichzelf ook geen zorgen over
Mijn hart, en wil geen beta Blokkers voorschrijven voor me relatief jonge leeftijd en de bijwerkingen.
Wel maakt die zichzelf zorgen over mijn leefstijl, 5 jaar geleden sporte ik 4x per week en woog 80 kilo met een vet percentage van 11 procent. Laatste jaren flink aangekomen.
Lukt het jou om met de overslagen om te gaan ?
Ik wordt er soms radeloos van, soms tegen het punt of dit nog wel zin heeft.
Hai John. Ik heb veel last van hartoverslagen. Op verschillende plekken in de borst voel ik ze. Dan ook pijn in de linkerarm. Alles is bekeken door cardioloog. Niets gevonden. Toch blijft het een enge ervaring. Vaak krijg ik daarna ook rare zweetbuien. Kan dat komen door de angst of bang zijn? Het blijft toch iets vervelends
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hartkloppingen zitten dus niet op; verschillende plekken in de borst.
Ik denk dat het toch alles te maken heeft met angsten/spanningen en hyperventilatie
Hallo,
Ik heb sinds paar maanden dit. En niet enkele keren per dag maar meer enkele keren per minuut. Heb bètablokkers voorgeschreven gekregen maar is er nog steeds. Bloeddruk en alles is prima maar wordt er gek van.
Ik voel het net van te voren aankomen… echt zo’n rot gevoel. Ben 46 jaar en paar jaar geleden boezemfibrilleren gehad een aantal keer. Maar nu al aantal jaar niet meer.
Dit kwam ineens.
Iemand van de oudere garde die hier hebben gerangeerd nog tips? Of hoe is het jullie vergaan?
Ok. Misschien wel door het angstige wil ik de dingen proberen te duiden. Is t nou hartkloppingen/hartoverslagen/hyperventilatie? Voorbeeld ÷ vd werk voelde ik links in de borst , tegen de zij aan. Voor mij was t een duidelijke hartoverslag. Zo ervaar ik het op zo n moment. Maar dat duiden heeft geen zin, je raakt er alleen maar van in de war. Als ik ga nadenken, krijg ik geheid nieuwe hartoverslagen enz. Heb wel in de gaten dat je moet stoppen met dat duiden. Kun je hier ook hulp bij krijgen, ook voor de angst john? Psycholoog misschien? Of is dat raar? Want je schaamt je ook wel n beetje. Alvast bedankt john
Hey John, het voelt alsof je hart een slag overslaat maar dat is niet het geval. De prikkel die de hart doet samentrekken komt gewoon net iets later waardoor het hart zich iets meer vult met bloed en daardoor de slag harder wordt.
Ik heb aantal antwoorden gelezen en de k dat ik morgen maar eens een ademhalingsoefening cursus ga nemen. Eens kijken of dat er is. Alle reacties hier zeggen de artsen dat er niets aan te doen is en niet gevaarlijk.
Mijn arts zei: het is alleen vervelend als je het hebt maar je kunt er oud mee worden.
Tja… vervelend is het zeker wat het beïnvloed wel je dagelijkse gang.
De bètablokkers die ik nu 2 weken slik in licht dosering zorgen er naar mijn gevoel voor dat de bonk niet zo hart is. Het is minder aanwezig maar als hij is uitgewerkt dan begint de ellende weer.
Wellicht homeopathische middelen?
@ PB
Ik denk dat het toch te maken heeft met angst/spanningen en hyperventilatie. Het duiden is dus ook een gevolg van de angst. Ja daar kun je hulp voor krijgen door een psycholoog
@ Remco
Je zou idd ademhalingsoefeningen kunnen proberen. Dat kan bij een fysiotherapeut
https://www.zorgprofessionaljohn.com/angsten-en-hartklachten/
Hoi Bart,
Wat naar dat je zoveel last ervaart van de extrasystolen. Is dat vooral fysiek, de hartkloppingen die je voelt? En/of emotionele stuk, de onrust die het geeft, misschien angst?
Ik ervaar meestal niet veel last van de overslagen, maar ook dan blijken het er best veel per minuut te zijn. Lekker bezig zijn is het beste voor mij. Bij (te)veel rust heb ik er wel last van. Misschien ook logisch omdat je dan je lichaam meer voelt. Ik voel me vaak best goed, maar ook dan heb ik echt veel overslagen.
Ik hou me eraan vast dat het onschuldig is. Probeer dat althans. En het is een goed teken dat het bij echt zware inspanning een stuk beter is.
Maar ik heb ook momenten dat ik het niet vertrouw hoor. Dan denk ik: permanent zoveel overslagen per minuut kan toch nooit normaal zijn? Dat moet op zijn duur toch last geven?
Ik probeer nu mogelijke triggers te vinden. Beetje Uitproberen en uitsluiten. De cardioloog gaf aan dat het schildklierhormoon van invloed kan zijn. Dus Ik probeer nu uit of het helpt als ik minder hormoon neem. Mijn eigen schildklier doet het niet dus ik gebruik daarvoor tabletten. Vooralsnog zie ik geen verbetering helaas, mijn hartslag wordt wel steeds lager maar ik moet het nog een paar weken volhouden, voordat je het echt ziet. Ik bespreek dit met mijn huisarts.
Ik sta er ook best voor open dat het met onbewuste stress te maken kan hebben. Ik denk dat ik wel iemand ben die snel veel adrenaline aanmaakt. Maar ik ben geen stresskip. Doet er niet toe wat het is, als het maar minder wordt.
Ik praat nou wel stoer hoor, maar zo voelt het ook niet altijd. Ik denk dat hoe dan ook het loslaten, er zo min mogelijk aan denken de allerbeste remedie is. Pfff, zeg ik erbij.
Groet. Ellen