Een vriendin van mij heeft een holteronderzoek gehad. Ze had rond de 1000 hartoverslagen in die 24uur.
De huisarts heeft haar gezegd dat ze zich geen zorgen hoeft te maken (een cardioloog had het onderzoek beoordeeld).
Ze zit nog steeds een beetje in de angstmodus (ws komt het gewoon door angst of hyperventileren).
Ze is namelijk bang dat ze iets over het hoofd zien. Bij mijn weten kan een ecg/holter echt heel veel zien toch? Las ook zelfs vernauwingen enz dat dat in beeld gebracht kan worden. Heeft iemand hier een antwoord op?
Als ze bang is dat er iets over het hoofd is gezien, moet ze dat zelf met de huisarts bespreken.
Ze kan eens naar de info hierover kijken op:
https://www.zorgprofessionaljohn.com/angsten-en-hartklachten/
Ik heb nu een afspraak bij de psycholoog gekregen. Ben heel blij John, dat ik deze stap gezet heb!
Altijd maar pijn in de rechter en linker borst en midden vd borst.
En ook steeds maar weer hartoverslagen op die zelfde plekken.
Het houdt je constant bezig. cardioloog zegt dan wel, er is niks. Toch twijfel je daar steeds aan. Zo van, we zijn nu een paar maanden verder dat ik bij hem geweest ben: het zal toch nu niet mis zijn.
Het is ook een schaamte onderwerp, daarom heel blij dat ik deze stap nu toch heb durven zetten. bedankt.
Heel goed dat je ook de stap hebt gezet ,ik ben ook zo blij ermee en met John niet vergeten
@HPB
Heel goed !!!!
@ Esther
Dank je
Ik heb veel overslagen als ik in rust kom na inspanning is vervelend soms blijf ik dan dagen achter elkaar overslagen hebben in februari mag ik nog is op gesprek bij de cardioloog die zegt dat er niets is
Doe een de test op:
https://www.zorgprofessionaljohn.com/hyperventilatie-test/
Die zegt dat er geen hartproblemen zijn ze had het wel eens gezien op de fietstest en wou ook een ablatie maar daaruit is er niks te zien geweest dus zijn er geen problemen maar ik heb het wel nog
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Luister na wat John zegt na de psycholoog beste keuze!!
Ik had ook hier beloofd om een update te geven.
Ik heb een glimp van mijn 24h holter registratie gezien terwijl ik het met de cardioloog erover praatte.
Er waren meer dan 10 duizend hartoverslagen op te zien. Maximaal dus 780/uur maar ook uren dat het er 400 of 500 waren en uren dat het wat rustiger was. De hartritmestoornis houdt ook verband met de 2 geleidingsstoornissen die te zien zijn op mijn ECG. Een Bifasciculair blok. (RBTB+LAFB).
Maar we gaan geen pacemaker of ICD implanteren. En betablokkers mag ik ook niet slikken samen met mijn Astmamedicatie. Dus er komt (zolang er geen ernstige klachten of complicaties bijkomen) gelukkig geen behandeling wat dat betreft.
Maar ik word bij het UMC wel aangemeld voor een hartkatherisatie, en als dan blijkt dat er een dotterbehandeling nodig is wordt die dotterrbehandeling dan ook gelijk gedaan. Dit heeft te maken met 1 van de kransslagaders.
Daarnaast zal mijn huisarts gevraagd worden om een verwijzing te geven voor onderzoek naar “mogelijke” cirrose van mijn lever. (Dat naar aanleiding van een extra signalering op de CT scan.)
Dank voor de update!
Nou nog maar even de resterende onderzoeken afwachten
Het duurt even voor ik de afspraak met de psycholoog heb, maar ondertussen speelt er van allesangst / schaamte. Vind het ook heel spannend ., Ik denk dat ik ook de
' fout maak' om alles te beredeneren wat ik voel.
De ene keer voelt t net of je hart even stil staat bij n hartoverslag, nu voel ik al n paar keer of het rare langdurige ronde bewegingen achter elkaar zijn met pijn in borst/arm en misselijk / beroerd even .licht in hoofd
bij alles zweten. Lijkt wel angstzweet. Elke keer voel ik weer wat nieuws.
De huisarts dacht ook aan angstaanvallen. Ik heb nooit geweten dat zoiets je zo in de greep kan hebben. Ondanks het geruststellende vd cardioloog dat er niks is, blijven de klachten je bezighouden. D schaamte begint iets af te nemen. En ik moet stoppen met alles wat ik voel, te beredeneren .
.
Ik volg dit forum al een tijdje omdat ik zelf ook al vanaf mijn 20 ( nu over de 60) in geringe mate last heb van overslagen en daarbij een te hoge bloeddruk.
Ik slik daarvoor 100 mg metoprolol zoc zonder verdere bijwerkingen gelukkig
Nu heb ik vorig jaar november een bacterie in de luchtwegen gehad en na 5 weken hoesten en slijm ophoesten was dit voorbij en precies daarna zijn de overslagen erger geworden.
Soms een reeks van 10-20 achter elkaar en dan kan het ook ineens weer rustig zijn
Maar ook vaak de hele dag door een uur of twee uur zonder overslagen en dan plots weer een aantal achter elkaar.
Dus vorige week toch maar naar de huisarts geweest en hij heeft naar mijn hart geluisterd en hoorde wel een overslag maar gelukkig geen hartruis.
Bloeddruk gemeten en deze was uiteraard te hoog, altijd als ze hem meten. Zal ook deels zenuwen zijn
Maandag krijg ik een halfuurs automatische meting
Dan hebben ze een beter beeld.
Mocht hij dan nog te hoog zijn wordt de medicatie waarschijnlijk aangepast
Volgens de huisarts kunnen de overslagen spontaan verdwijnen als de bloeddruk beter is.
Zoniet dan gaat hij verder kijken waar in het hart de extra prikkels ontstaan.
Verder heb ik zelf het idee dat het ook met mijn maag/middenrif te maken heeft.
Soms wanneer ik last heb van overslagen en ik ga rustig zitten of liggen voel en hoor ik een flinke borrel in mijn maag en soms ook in mijn darmen en vaak is het overslaan daarna weer over, net of er iets zakt dan
Op zich maakt het overslaan me niet meer angstig
Ben er al ruim 60 mee geworden dus heel gevaarlijk zal het niet zijn.
Dat je er oud mee kan worden, met die overslagen, kan ik bevestigen, Eric 😉
Ik heb ze ook al meer dan een halve eeuw.
En die “te hoge bloeddruk” en die automatische halfuurmetingen, herken ik ook.
Vanmorgen werd helemaal mij duidelijk dat ik een angst probleem heb.
Ik moest een paar keer de trap op en neer.
Op het laatst kreeg ik pijn in de linkerborst. Ging daarna nog even naar bed. Pijn zakte weg. Later kreeg ik steken in de linker borst. Ook werd ik daar even wakker van. Ik heb al een tijd, de angst dat ik bij traplopen rare dingen voel.
Dus ik ben al zo ingesteld, dat ik een keer dat voel.
Ik vertel dit , in de hoop dat andere mensen hier ook iets aan hebben.