Dag,
Ik ben op 5 juli wezen duiken in Spanje ik ben toen geprikt door een zee-egel in mijn rechter wijs vinger. Nu zitten er nog 2 kleine stekels in mijn hand die er langzamerhand uit zweren. Een van die stekels heeft zo diep gestoken dat ik het gevoel heb dat mijn zenuw is geraakt. Het gevoel in mijn vinger wordt steeds erger en voelt aan als een langzaam opkomende kneuzing vanuit het punt waar ik ben gestoken.Nu is mijn vraag of het bovenstaande klopt of ik er mee naar de dokter moet en wat er aan kan worden gedaan.
Vriendelijke groet,
Bram
Ik vind dit een hele lastige, en daarom denk ik al snel dat de conclusie gerechtvaardigd is dat je wel naar de huisarts moet gaan.
Het probleem is dat die vervelende giftige stekels afbreken en gaan ontsteken zoals jij dus nu hebt. Er zitten kleine weerhaakjes aan de stekels en soms zitten er bacteriën op die daardoor in jouw huid gekomen zijn.
Ik denk niet dat de huisarts veel kan doen aan de puntjes die in je vinger zitten maar het zou best eens kunnen dat de huisarts jou een antibioticum voorschrijft als de ontsteking zich uitbreidt. Onbehandelde ontstekingen die niet onder controle zijn (door de afweer van het lichaam zelf) kunnen zich heel naar uitbreiden naar de hand en de arm, en dat wil je zeker voorkomen.
De symptomen van een uitbreidende ontsteking zijn roodheid, pijn, en zwelling en soms kun je je vingers ook moeilijker bewegen.
Meestal wil als zelfhulp een badje biotex nog wel eens helpen.
En wanneer heb je voor het laatst een tetanus injectie gehad?
Lees ook:
In een zeeegel getrapt
http://www.dokter.nl/forum/Overige-onderwerpen/27853-in-een-zeeegel-getrapt.html
goedendag,
een vriend van me is vandaag (in lloret de mar)
ook geprik door een zee-egel
hij was ook aan het duiken en heeft zijn hand er op gezet
we zijn we mee naar de dokter gegaanen heeft antibiotica gekregen want het is giftig en kan met grote hoeveelheid lijden tot verlaming dus ik raad je aan er mee naar de dokter tegaan 😉
groeten uit spanje haha